Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

gaucho schreef:pff, daar is geen standaardrecept voor ofzo.
Het ligt heel erg aan de mond van het paard wat daar lekker in ligt. Ik vind zelf een billy allen shank prettig om over te stappen na een trensje, maar dat hoeft voor jou paard niet zo te zijn.
Ik heb inmiddels gemerkt dat er veel verschil zit in de verschillende merken bitten. Hetzelfde type bit van het ene merk loopt m'n paard veel beter op dan dat van een ander merk, het ligt net iets anders in de mond.
Het zou het handigste zijn als je bijvoorbeeld van je trainer een keer verschillende bitten zou kunnen proberen.
Cassidy schreef:Een twisted wire is sowieso niet toegestaan op wedstrijden, en ik vind het dan ook een erg heftig bit om zomaar te proberen en als overstap voor een paard die van snaffle naar shanks moet.
Bij ons op stal is de overgang van snaffle naar de shank toch echt die baby shank, met hele korte scharen en een gebroken mondstuk, en een curb chain met hele grove schakels.
Een ander bit betekend ook niet automatisch dat je paard hard wordt in de mond...ik begrijp toch een beetje uit je bericht dat je denkt dat dat een gevolg is van die shank?
rapido schreef:Waarom niet gewoon een shank snaffle? Dus wat je nu hebt maar dan met scharen.
barrelracer schreef:heb je al een tender touch http://www.bitsnmore.com/images/catalog/730b.jpg of junior cow geprobeerd ?
.Kirr__ schreef:Ik ben niet zo helemaal op wedstrijd gericht, er zijn niet zoveel reiningwedstrijde waar ik met een paard zonder papieren mag starten en ik zei zelf al dat die twisted wire niet goed was voor ons.
Ik wil niet persee de overstap maken naar shank, maar wil gewoon een bitje met iets meer controle.
Die babyshank heb ik ook liggen en daar krijg ik helemaal geen goede reactie op van mijn paardje.
Kirr__ schreef:barrelracer schreef:heb je al een tender touch http://www.bitsnmore.com/images/catalog/730b.jpg of junior cow geprobeerd ?
Bedankt met zulke reacties daar ben ik iets.
Nee heb deze nog niet geprobeerd maar ga me zeker eens verder informeren. Kan je misschien zelf ook wat meer uitleg geven of ervaringen?
gr
barrelracer schreef:ja de tender touch vind ik fijn omdat die niet echt scherp is en wel flexibel en toch genoeg buiging en rem geeft
mijn paarden doen het er goed op
de junior cowhorse van reinsman traint mijn trainer veel paarden op die van de snaffle af komen en die blijven daar
vaak ook op. de normale shank is voor barrel race paarden vaak te stijf (niet flexibel, te weinig buiging) de gag en draw bitjes
zijn meestal meer geschikt maar ieder paard en iedere ruiter heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur