[WN] Western zadel voor haflinger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lobkie

Western zadel voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:45

Hoihoi,

Ik heb een vraagje.
Is een Whitestar wh102 roundskirt western zadel geschikt voor een haflinger?
Er zit een XX-full quarter boom in..
En 16 inch.
Het is een haf van 1.47m en vrij kort en gedrongen.
Heeft iemand een leuke tip voor een goed zadel of dat deze misschien geschikt is??

Groetjes..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:47

Niemand achter internet kan zeggen of dit zadel op je paard gaat passen :D

Het goed passen van een westernzadel hangt aan meer dingen dan alleen de schouderbreedte.
Ook de rugvorm moet kloppen(holling en stand bars) en vergeet vooral de lengte niet. Veel koudbloedjes hebben een erg korte rug en westernzadelbomen zijn niet de kortste.
Zelfs de plek van de aansingel-ring kan bepalend zijn voor een goed liggend zadel of eentje die gaat schuiven/wippen.

Verder is een nieuw zadel nog niet goed 'ingezakt' om de bars. Dus als het nu goed lijkt te passen kun je over 6 maanden erachter komen dat het toch niet goed past omdat dan het leer zich goed is gaan zetten.

Wil je zeker weten dat een zadel goed past dan kun je een drukmeting laten doen of met de kale boom passen. En zelfs dan blijft het een moment-opname.

Revanches

Re: Western zadel voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:05

Dit hoort bij WN-TR.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->Wn.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:25

Ik heb kort een haflinger gehad. Ik had een Westwood, full en een Crates full, welke beiden niet goed lagen. Die draaiden zo om de buik heen.
Heb toen van iemand een Longhorn (Billy Cook), full, overgenomen welke bij hem op een haf lag. Deze lag direct goed. Viel als een huis en lag los stevig. Gebruik m nu voor mijn quarter, die is ronder dan de andere en ligt daar ook weer beter op. :+