[WN] zadel zo optimaal mogelijk passend krijgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

zadel zo optimaal mogelijk passend krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:23

Hoe je het went of keert een boomzadel krijg je nooit onder alle omstandigheden 100%
Paard verandert in een seizoen, groeit nog, spant zijn spieren per oefening anders aan enz
Zolang ik nog geen centjes heb voor een BM ben ik dus aan het brainstormen wat ik ondertussen kan doen.

Ik heb een korrector .
De korector doet niets anders als de plekken opvullen waar het zadel niet draagt en met genoeg lucht draagt hij dan ook nog de rest van het zadel maar eerlijk gezegd ben je dan wel het contact met je paard kwijt.

Ik heb ook dat traagschuim maar dat vind ik ook niet geweldig want dat zakt in op de plekken waar het zadel harder drukt maar verder doet het eigenlijk niks.

Wat eigenlijk nog het beste werkt tot nu toe is een echt goede dikke vilten pad.

Toch ben ik benieuwd wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.
Dus vertel...

zij

Re: zadel zo optimaal mogelijk passend krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:00

interessant topic. ik vraag mij alleen wel af: met vilt, ben je dan niet het contact kwijt? heb je ervaring? en waar heb jij die pad gehaald dan? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:09

ook iets meer, maar er is zit toch nog een groot verschil tussen het vilt en de luchtzak zeg maar

die pad had ik al jaren in huis maar omdat er geen schoft vrijheid in zat lag hij daar maar
laatst toch maar de stoute schoenen aangetrokken en in die dure pad netjes een gat gesneden(viel niet mee want het snijdt voor geen meter) en nu gebruik ik hem dus

eigenlijk zou ik er nog eentje willen die iets voorgevormd zijn maar die zijn nog duurder

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:12

ik heb een boomlooszadel, maar mss toch maar eens kijken voor een stuk vilt om inlages van te maken dan...

ik had vorig jaar last van drukplekken. nu niet meer en is ze heel netjes bezweet en kurkdroog op ruggengraat. toen al zitten dneken aan vilt, maar ik neigde meer naar een nieuw zadel met boom... maar die zijn zo zwaar (kan niet te zwaar tillen zelf en kan niet meer zelf opzadelen als het te zwaar wordt). Ik dacht aan een Wow met lucht, maar bij deze kraak jij die dus af (is ook met lucht)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:09

Ook ik ben zelf aan het knutselen geweest :D Heb een swaybackpad gesloopt, heb de inlages daarvan op maat geknipt en die in een lamsvelpad (waar inlages inkunnen) gestopt.

De swaybackinlages zijn aan voor- en achterkant dunner (platter) en in het midden dikker. Dit vult de kleine holte onder de boom op, zodat het zadel niet 'zweeft'.

Er zijn mensen tegen het feit om zulke dingen met een pad op te lossen, maar ik zie geen verschil tussen opvullen met een stevige pad, of opvullen met lagen leer, zoals ze met een custom zadel dan zouden doen. Bovendien denk ik dat het flexibele van een pad dan nog comfortabeler is dan een stugge laag.
Ik heb een prachtige egale zweetafdruk na het rijden, die overal even warm is, dus vooralsnog een prima oplossing nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:17

@SusanW: wat was er anders aan de losse inlages als aan de komplete Swayback ?? Behalve dat de pad misschien te lang zou kunnen zijn en je die net niet op de juiste plek kunt leggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 12:41

susan heb jij een foto voor het idee?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:59

Er is niets anders aan, in de zin van dat het effect hetzelfde is als met de complete swayback ;) Makkelijk is nu dat ik de inlages eruit kan halen, als ik de pad wil wassen. Dat kon bij de swayback niet, omdat die zat dichtgenaaid. De reden dat ik hem uit elkaar ben gaan halen is dat ik hem echt gruwelijk lelijk vond :o
Ik heb wel het vilten laagje weggelaten nu. In de swayback zit een dikke laag schuimrubber en een dun laagje vilt. Maar omdat ik hem nu in een dikke schapenvacht pad heb, heb ik het vilt weggelaten. De vorm zit in het schuimrubber, dus daar veranderd niets aan. Ik heb ze in de hoogte iets moeten knippen, aangezien de vakken voor de inlages wat minder diep/hoog zijn dan ze bij de swayback waren, maar dat veranderd niets aan de vorm.
Ik heb nog een andere pad, een dunnere en daar kunnen de inlages ook in. Zo kan ik eens afwisselen, als er eens één te drogen hangt ;)

Spatter wil je een foto van het geheel, of alle delen los? Ik heb geen foto, maar kan er wel een maken natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:04

@SUsanW: klinkt heel logisch (had jij die paarsige??) :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

:j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:06

Ik was ook niet echt gek op die kleur, ben erg blij met het kleurtje wat ik nu heb :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:06

Jij hebt meer die zandkleurige toch? Ik had graag een effenkleurige gehad (en die heb ik nu dan toch :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Ik heb idd die zandkleurige. Ach de meeste kleur zit onder het zadel :D
Heb je nu de Mattespad met inlages ??

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:09

Nee, een Bartl.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:11

Net zoiets toch :) Ik wist niet dat die ook een model met losse inlages had.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:18

susan doe maar eens een foto van het geheel en de manier waarop je de inlages er in doet
ik heb moeite om me er een voorstelling van te maken

ga eens googlen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:27

De pad
Afbeelding
De vulling
Afbeelding

Dit is een Christ-pad overigens :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-09-09 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:29

Wist ik ook niet hoor DD. Er staat een site op de pad, maar die ligt in de auto en die is er even niet. Ik zal straks eens kijken.

Ik zal ermee aan de gang Spatter! Als ik wat heb gemaakt, plaats ik de foto's wel hier. :j

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:30

Dat kan ik op de een of andere manier niet openen DD.

Edit: Oh nou staan ze er gewoon :o :D
Ja dit is wel iets anders als hoe ik het heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:33

Ging iets mis, dus ik heb het even aangepast.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:34

ik vind die wollaag toch erg dunnetjes, of lijkt dat maar zo?

verder heb je hierbij gewoon één vlakke inlage, dat werkt hetzelfde als een gewone pad, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:36

Christ heeft diverse wollagen waar je uit kunt kiezen. Dit was een 20. Je hebt ook 30.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:50

jeetje, mijn wollaag ziet er toch echt heel anders uit... mss toch maar eens kijken voor zo`n pad... wat zijn de kosten daravan? en zijn ze erg lang?

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:46

Ik zou voorlopig een goedkoop passend zadel kopen, tot ik het geld had voor het passende westernzadel.

Ik heb zo een tijd op een dressuurzadel gereden, omdat die toch een gemakkelijkere pasvorm hebben. Deze zijn 2dehands niet te duur.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:01

Met een pad kan je alleen maar tussenoplossingen bedenken, maar nooit een echte oplossing, omdat alles afhangt van de boom van het zadel, dat past of dat past niet. Die is aangemeten op de ruggegraat van het paard, dus in principe is het alleen nodig dat het paard uitgegroeid is. Bespiering zal nooit veel direct naast de ruggengraat gaan ontwikkelen, dat is borst en wellicht wat schouder. Daarom is het goed passen van een zadel zo belangrijk, en waar je dat ook vandaan haalt, dat kan eigenlijk alleen met een kale boom. Hier is een goed infofilmpje: [url]http://www.youtube.com/watch?v=KagpBhj6aFo[url/]

Een pad moet zorgen voor goede warmte en zweet afvoer (vilten en wollen zijn daar het allerbeste voor) en niet voor tekortkomingen van een boom... Heel erg veel succes!