[WN] Laarzen en cap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Virginia007

Laarzen en cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:57

Ik ben helemaal nieuw met het (western) paardrijden en nu vroeg ik me af wat voor cap en laarzen/schoenen jullie hebben gehad als beginner zijnde. Welke goed en niet al te duur zijn om mee te starten. Want ik moet toch eerst uitproberen of western rijden iets voor mij is.

Ik vroeg me ook af of paardrijlaarzen (gebruikt voor Engels rijden) ook geschikt zijn voor het western rijden...?

Zondag ga ik naar horse event, dus wilde daar sowieso ook even standjes afgaan :D

TurdusMerula

Re: Laarzen en cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:58

Ik rijd gewoon met stalschoenen. :)

Je kunt met alles rijden, zolang je niet kunt doorglijden in de beugel. Persoonlijk lijken dressuurlaarzen me niet zo lekker zitten.

Ik zou nog geen Westernlaarzen enzo gaan kopen, helemaal niet nodig. :)

En je kunt trouwens ook best in je rijbroek rijden, als je dat prettig vind. :)

Veel plezier!
(En wie weet zie ik je zondag :P)

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:09

Ja ik begreep dat ik dan laarzen/schoenen moest hebben waar het stevig is bij de enkels.
Maar ronde of spitsere neus, profiel of geen profiel, schoenen of laarzen ivm schuren benen...
Ik begrijp dus uit je verhaal dat je niet door de beugels moet glijden en dan beter met een profiel kan pakken?

Heb dus geen flauw idee, en vind het zonde om inderdaad al dure laarzen te halen als ik niet eens weet waar ik het beste op kan letten.

Maakt het overigens niet uit wat voor cap je koopt?

Ja mijn schoonzusje heeft namelijk paardrijlaarzen staan, dus wist niet of dat wel zo geschikt was voor het western rijden.

Ah oke, je gaat ook zondag. Wie weet, misschien zie ik je dan inderdaad :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:13

Heb je al wel eens gereden, sowieso?

Het gaat erom dat je niet met je voet door de hele beugel kunt schieten, wanneer je er bv. af zou vallen. Dat is gevaarlijk, dan kun je blijven haken, zeg maar.
Als je niet met je voet door de beugel kunt glijden dan maakt het in principe niet uit met wat voor schoenen je rijdt.

Koop een veilige cap, met een keurmerk. :)

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:20

Nee ik heb nooit les gevolgd. Dus ben helemaal nieuw met het paardrijden ook. Heb een tocht gemaakt in de Ardennen tijdens de vakantie en ik was om. Heb wel eens vaker nagedacht om te gaan lessen, maar door studie en werk nooit verder gekeken eigenlijk.
Maar nu heb ik toch de stap genomen en mijn eerste afspraak staat voor westernles. Priveles.

Dus dan ga ik kijken of western rijden iets voor mij is en wil daarom geen dure laarzen meteen kopen. Cap uiteraard met keurmerk. Maar weet niet of er een verschil is voor western en Engels rijden. Van laarzen weet ik dat er een verschil is en heb via winkels online gekeken naar de mogelijkheden. Hier in de omgeving zitten 3 grotere winkels, dus wilde daar kijken als ik niks vind a.s. zondag.

Sowieso ga ik gewoon met een spijkerbroek rijden. Alleen de schoenen/laarzen gaat het vooral om. Heb namelijk thuis geen goede schoenen ook voor te lessen aangezien ik vooral hakken draag :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:33

Ik heb zelf stalschoenen, maar dat is omdat ik een doe-het-zelf stal heb en na het stalwerk op mijn pony klim...

Hartstikke leuk dat je gaat rijden, super!

Maar nee dus, er zit geen verschil in cap, behalve smaak vaak... :D
Als je maar beschermd bent. :)

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:46

Dank je wel :D vind het ook erg spannend.
Ik zag in andere topics jodphur schoenen, alleen zie ik online veel van deze met een elastisch gedeelte aan de zijkant. Is dit dan wel stevig genoeg?

Zoals deze
Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:35

Ik heb er geen ervaring mee zelf, maar lijkt me dat dat heel prima kan. :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:53

Ik heb vergelijkbare joppers, in leer, van het huismerk divoza. Ik rij alleen de wedstijden met mijn laarzen, training enzo graan prima met de joppers! Ze lopen ook een stuk lichter en confortabeler dan laarzen vind ik! Het is ook maar net wat je zelf prettig vind. Stalschoenen, werkschoenen e.d. kun je ook allemaal prima mee rijden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:03

Heb je misschien goede wandelschoenen in de kast liggen? Ik heb ook een hele tijd met bergschoenen gereden, heerlijk! (al zijn ze misschien iets te breed). Als je toch nieuwe schoenen/laarzen moet gaan kopen zou ik voor goede stalschoenen gaan; zitten lekker en voor multifunctioneel gebruik. Of... toch voor leuke boots!!! :D ; die zitten echt het fijnst en zijn ook leuk onder een rokje (vind ik dan) of gewoon onder jeans. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:03

Ik reed eerst ook met Jodphurs maar als je met sporen gaat rijden zit dat (bij mij) voor geen meter.. Knelt bij de enkels en ze schuiven de hele tijd. Maar voor uitproberen (en in het begin zal je, als het goed is, toch nog geen sporen dragen) is het natuurlijk een prima, goedkopere, keus.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:13

Ik rij met legerkisten, ooit komen er nog wel eens echte westernlaarzen maar tot nu toe red ik me prima zo. ;) Ze zijn stevig en lekker warm in de winter.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:05

Ik zou zeker de eerste les gewoon met sportschoenen of bergschoenen of zoiets rijden (net wat je hebt staan of kan lenen) en niet speciaal jodphurs of laarzen gaan kopen. Kijk eerst maar of het bevalt en Syl kan je heel goed advies geven over die dingen.
Ik heb jaaaaren met sportschoenen gereden (sneakers) en dat gaat prima hoor! Cap is wel belangrijk, maar die kun je misschien in eerste instantie ook wel van iemand lenen, aangezien ze niet goedkoop zijn en het zou jammer zijn als je die maar een keer gebruikt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:18

Ik zou toch eerder iets met een hak dragen, ik ken ook instructeurs die geen les geven aan iemand met sneakers of andere schoenen met een platte zool.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:34

Nou, de instructrice waar ze een afspraak mee heeft, heeft er bij mij in ieder geval geen probleem van gemaakt.. En zeker voor de eerste (paar) lessen zou ik echt niet meteen dure jodphurs aanschaffen, maar dat is persoonlijk.

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:50

Ik heb Sylvia gesproken gisteren en inderdaad kan je het beste laarzen/schoenen met een hak zeg maar gebruiken en een goedgekeurde cap. Vandaag ben ik naar Horse Event geweest en heb de Human Nature outdoorlaarzen gekocht. Die kan ik altijd wel gebruiken ook al zou ik niet paardrijden. Ideaal voor wandelen (met de honden) ook.

Ik zelf heb sportschoenen, maar die gebruik ik echt voor als ik ga sporten. Verder had ik geen schoenen die ik aan kon doen, aangezien ik altijd hakken draag. Dus ben helemaal happy met mijn outdoor laarzen.

Dus nu nog de cap. :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:58

Ja, dan is het wel handig ja! Als je ze sowieso kan gebruiken! Op welke stal heb je les? Anders kun je evt. bij mij wel een cap lenen hoor! ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:36

Ik heb een paar stalschoenen van Ariat gehad, daar kon ik prima mee rijden. Jodphurs vond ik zelf vreselijk om mee te rijden, maar ik had ze ook zonder voetbed, dus ik had niks geen steun.
Cap=cap dus welke maakt niet uit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:51

Cap=cap ben ik niet helemaal met je eens Elliebelle.
De ene zit lekkerder dan de andere.
Die verstelbare caps lijken handig (en goedkoop), maar het komt er op neer dat je hem 1x op je maat stelt en daarna niet meer. Met rijden voel je de cap niet op je hoofd, maar alleen het riempje rond je hoofd wat je op maat gezet hebt, ik vind dat niet prettig :n
Ik vind de HH Pro plus cap erg fijn en niet al te duur

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:29

Ik ben tevreden over de Troxel; een stoere, mooie (western) cap die verstelbaar is (vind ik dus wel prettig als zomers mijn hoofd tijdens het trainen opzwelt en ik m wat losser kan zetten). Overigens geen goedkope cap...

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:40

Ja ik had op Horse Event wel caps gepast. Maat 55 zat voor wel gedrukt tegen mijn hoofd. En twijfelde. Toen de 56 gepast en die drukte niet er tegenaan. Maar ik weet ook niet hoeveel verschil er nu zit in caps. Zie ze van 50 Euro maar ook die veel duurder zijn.

Maar inderdaad niet gedacht aan zomer of winter. Dus 55 moet ik dan sowieso niet pakken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:39

Ik heb wel mooie laarzen, maar rijd altijd met bergschoenen. Nu alweer paar jaar met timberlands en dat gaat prima. Hak steekt er ook iets van uit, dus spoor blijft goed hangen. Laarzen staan meestal netjes te wezen.....Moet ze eigenlijk maar meer gebruiken voor ze echt niet meer kunnen...dr Marten's zijn ook fijn met rijden. Maar een goedkope bergschoen bij een scapino, bristol, weet ik het kan voorlopig wel als je maar op de zool en hak let.

Cap heb ik niet. Mijn zoon wel en heb hem toevallig laatst op gehad. Hij is iets te klein, dus kruipt omhoog, maar lastig zat het niet eens. Heb alleen een hekel aan het bandje onder je kin. Ik ben nog van oude capjes tijd en had zo eentje nog nooit op gehad. Nu ook 2x eentje geleend op vreemd paard buiten en viel mee qua dragen. Misschien word ik ooit nog wijs en koop er eentje voor eigen gebruik......

Die van mijn zoon kost volgens mij iets van 75 en zit in een zakje, dus is netjes gebleven altijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:58

@ Virginia, ik vind vooral comfort belangrijk, hoe het eruit ziet niet - zolang het goedgekeurd is (of geen zooi is).

Mijne was ook relatief goedkoop, en ik heb nooit zo'n fijne cap gehad. Dus staar je er niet blind op en pas veel verschillende modellen.
Ik heb zo een hoofd dat lang niet overal inpast, en heb gewoon verschillende gepast.
Je kunt misschien ook eentje lenen voor zolang.

Komt wel goed hoor. :)

Virginia007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:42

Die cap die ik gepast had was van Global. Die zat goed, maar twijfelde over de maat. Maat 55 was goed zij die mevrouw, want je kon twee vingers achter de helm doen (wist niet eens dat dat moest) en aan de zijkanten sloten ze mooi aan. Maat 55 was achter iets wijder maar een klein beetje ruimer dan maat 55.

Alleen maat 55 drukte wel een beetje tegen mijn voorhoofd aan, dus ik dacht tja als ik langer les dan krijg ik er misschien wel hoofdpijn van. Maat 56 was dus iets ruimer, maar toen begon ik dus te twijfelen of deze niet te wijd was.

Ik wilde meerdere merken passen, maar die hadden ze niet. Dus vandaar dat ik het maar niet had gekocht.

@Merel, klopt veiligheid en comfort voor alles. Alleen vond ik het wel iets mooier als ik een bruine cap kon vinden voor bij mijn bruine laarzen :o
De Jodphurs zaten overigens te strak bij mij. Dus het begon al te knellen aan de zijkanten, dus die maar niet gekocht.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:37

Ik rij met een HH cap (weet ff niet welk type) en gewoon met heerlijk zittende wandelschoenen. Van die stevige. Zit (uitstekende) hak onder waarop mijn spoor prima blijft hangen.

Heb deze schoenen ooit op een rommelmarkt gekocht, mevrouw had er1x op gelopen en vond ze niet lekker zitten, dingen waren echt bijna nagelnieuw en ik kocht ze voor 5 euro ;) Loop en rij er nu al ruim 1,5 jaar op rond!