[WN] Westernsingel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charita

Westernsingel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:38

Even een vraagje...

Mijn merrie heeft een heel dun velletje op de plek waar de singel zit...ze heeft nu aan beide kanten kleine (schaaf)wondjes...Ik maak de singel na het rijden altijd goed schoon..
Wie heeft hier ervaring met echte wol of vilten singels...lijkt mij juist dat die minder goed schoon te maken zijn dan die neopreensingels...

heeft er iemand een tipje voor me..

Alvast bedankt

Charita

Anoniem

Re: Westernsingel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:42

Ik gebruik altijd een bontsingel van Professionals Choice, deze is heel zacht en goed schoon te houden omdat het bont vast zit met klitteband. Dus je kan het bontje loshalen en zo de wasmachine in gooien (met groene zeep).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:43

Ik heb een bontsingel van mattes, de mijne kreeg ook altijd last van plekjes helaas. Toen ik nog dressuur reed moest ik ook altijd een wolletje rond de singel doen, gevoelig velletje dus. Qua propermaken heb ik er niet veel last van, vuil laten opdrogen en er dan goed afhalen/afborstelen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:46

Hier ook de Mattessingel die het beste bevalt! :j Als die echt vies is gewoon met speciaal wasmiddel in de machine en klaar! *D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:48

Je hebt ook losse bontje's die je om de singel heen kunt schuiven die zijn gemakkelijk te wassen. Ook heel simpel zelf te maken.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:49

HIer nog iemand met die echte lamswol gebruikt. Mijn merrie had ook last van kleine wondjes bij de neopreen versie. Ik ben nu overgestapt op zuiver wol van Chrisl. Is super. OMdat het wol is blijft er geen haar vast zitten. Regelmatig schoonmaken met water of een beetje groene zeep en ze zijn weer als nieuw. Heb het eerste bontje nu ongeveer twee jaar en ziet er nog als nieuwe uit. Ik heb trouwens gewoon een bontje gekocht. Ik had al verschillende singels die met klitte band bevestigd waren. Hoef je niet meteen een complete singel te kopen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:54

Ook ik heb een lammetjes-singel. Het bont kan er zo afgehaald worden dmv klitteband, ideaal dus. Tis even een investering, maar mijn paard vindt die singel prettiger dan de neopreen en het nep-schaapje die ik ook een poosje heb gebruikt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:16

Onze arabier (van mijn vader) krijgt ook schuurplekken van een neopreen-singel en zelf ben ik er ook geen voorstander van. Buiten het feit dat ze makkelijk proper te houden zijn, zie ik er verder niet veel voordelen in.
Ik verkies dus wel de wollen singles, ik heb er nu ook eentje van Prof. choice. Ze zijn duur, al heb ik ze wel in solden gekocht bij Arthur, maar zelf bij veel gebruik blijven ze dik en zacht. Ook makkelijk om te wassen (op een wolwas-stand) ivm de klittenband waarmee ze vasthangen. Neen, ik moet niets anders meer hebben.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:12

Ook bij mijn paard leidt Neopreen tot schuurplekken. Ik heb goede ervaringen met Mohair en met vilt (van Weaver). Ook bont geprobeerd maar ik rijd veel buiten en dat bleek lastig schoon te houden. Dat bont was geen echt lamsvel of Mattes, die heb ik nog niet geprobeerd.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

Allebei mijn paarden (arabier en fjord) hadden last van singelplekjes met neopreen singels. Met Mattes lamswol of Mohair (Weaver) nergens last meer van. Ik heb overigens ook een PC lamswollen gehad, maar de Mattes vind ik toch een stuk fijner (en goedkoper!), zeker voor de zomer. Die PC's zijn heel dik en stug in vergelijking met de Mattes.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:28

Heb ook een paardje (AV) met zeer dun en gevoelig huidje. Echt wol is het enige waarmee ik haar niet openrij. Ik heb inderdaad ook een singeltje van Mattes. Erg makkelijk te reinigen (huppekee zo de wasmachine in op wolprogramma en daarna op 30 graden in de droger).

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 06:15

De mohair en vilten singels van Smart Cinch oftewel Weaver
doen het erg goed bij een gevoelig huidje.
Schoonmaken, voorzichtig van een goede afstand schoonspuiten met de hd spuit.
Doen wij al jaren zo, bevalt erg goed. 8-)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 06:22

De mijne heeft ook een erg gevoelig huidje, ik had uiteindelijk een mohair singel gekocht van billy cook, hele fijne singels, geen plekjes en omdat ze anatomisch gevormd zijn merkte ik dat mijn paardje ook met zijn schouders lekker weg kon.

charita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 06:51

Bedankt voor alle tips...die Mattessingels lijken mij wel wat..hebben jullie de rechte of de die gevormde wollensingel...
Sonita die vilten singels heb je daar een foto van.....

gr Charita

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 06:55

Ik heb de anatomische gevormde singel van Mattes. Erg fijn singeltje!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:11

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:53

Ik heb ook de anatomisch gevormde van Mattes.

hobbelheksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:02

ik hbe ene fabtron vilt singel voor mijn merrie met sneel schuurplekken en ben er super tevreden over
even afborstelen en ind e wasmachine als ie te vies is en were prima voor gebruik

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:06

Hier ook de voorgevormde Mattes :j

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:08

Beetje eentonig, maar hier ook een tevreden gebruiker van de anatomisch gevormde Mattes singel :))

Stof is makkelijk uit de singel te borstelen.
Het zweet ook niet zo erg.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:39

Als je meer uitleg over de Mattes wil, dan vind je die hier:
www.hipponet.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:20

Nog een anatomische Mattes gebruiker meldt zich. Singel houdt het ook goed bij badderen in zeewater. En daarnaast idd minder irritaties van de huid.

Heb 'm ook van Hipponet vandaan, mooie service, tevens daar ook een seatsaver gekocht.

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:48

die bontsingels van Professionals Choice met klitteband zijn prima singels lekker makelijk schoon te houden en te maken

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:20

susan schreef:
ik hbe ene fabtron vilt singel voor mijn merrie met sneel schuurplekken en ben er super tevreden over
even afborstelen en ind e wasmachine als ie te vies is en were prima voor gebruik

Die heb ik ook en daar ben ik zeer tevreden over. Precies zoals Susan schrijft, uitwassen in een sopje of even in een sloop in de wasmachine en hij is weer zo goed als nieuw.

(de mijne is overigens nog te koop voor klein prijsje want ik heb geen paard meer).