[WN] Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:21

Dit moet me, na voor de 1000e keer gelezen te hebben "die dingen zijn er niet voor niets" (liefst met zo'n dramatisch met z'n ogen rollende smiley erachter) toch echt even een keer van het hart.

Her en der zie ik steeds van die vaak best kattige kattige reacties dat er bij snafflegebruik een kinriempje gebruikt MOET worden, want "anders kun je het bit door zijn mond trekken", "die dingen zijn er niet voor niets" etc.

Nou hebben westernruiters over het algemeen nogal een mondje vol over dressuurruiters. Dat ze maar aan die teugels hangen, aan het roppen zijn etc etc. Wie kan mij uitleggen waar om een westernruiter dan een riempje nodig heeft om dat bit niet door de mond van z'n paard heen te trekken, en een dressuurruiter niet??

'k Zal vast een voorzetje geven voor antwoorden die onder de maat zijn en het niet gaan halen om mij te overtuigen dat een kinriempje nodig is:

* "Engels hoofdstel heeft vaste neusriem"
Er wordt veel gereden met de zsn hoge neusriem (niet verwarren met gecombineerde neusriem, hoge is dus zonder sperriempje) en die werking is exact hetzelfde als van onze losse neusriem. Geen link met bit dus.

* "westernruiters maken grotere stuurgebaren als ze nog op snaffle rijden"
Stuurbeweging kan idd wat groter zijn, maar buitenteugel hoort erbij te blijven en zolang je niet aan die binnenteugel gaat zitten rukken krijg je dat bit écht niet door z'n mond heen...

Naar mijn hoogst onbescheiden mening zou je als je de trens van je paard door z'n mond heen trekt uberhaupt nog geen teugels in je handen mogen hebben.

Wie geeft me nou eens een ECHT goede reden voor dat stomme riempje?

Funnygirl

Re: Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:24

Denk dat er weinig goede redenen komen. Ik zie nml ook niet in om zo'n ding te gebruiken als ik aan het trainen ben. Op wedstrijden is het verplicht dus dan gaat hij erop. Anders ligt hij in de poetstas. Kan me goed vinden hoogst onbescheiden opmerking hierover.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:00

Ik rijd er ook nooit mee. Alleen maar extra poetswerk

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:06

Ik heb ze er ook niet altijd aan, an er gaan geen bitjes door de mond hier, maar heb wel een DQ van JanT gekregen ooit, omdat het bij de Wrong wel moet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:12

Sonja schreef:
Nou hebben westernruiters over het algemeen nogal een mondje vol over dressuurruiters. Dat ze maar aan die teugels hangen, aan het roppen zijn etc etc. Wie kan mij uitleggen waar om een westernruiter dan een riempje nodig heeft om dat bit niet door de mond van z'n paard heen te trekken, en een dressuurruiter niet??

Omdat de gemiddelde dressuurruiter een neusriem om zijn paard heen heeft zitten en de meeste westernruiters niet. Zonder neusriem kan een paard zijn mond (wijd) opendoen, waardoor je het bit makkelijker een stukje de mond in trekt als je vanaf de zijkant van het hoofd werkt (grondwerk bijvoorbeeld). Om die reden gebruik ik dus een full cheek snaffle of het Rockin S bitje met de jonkies. Kun je niet de mond intrekken en kinriempje is daarbij ook onnodig.
*ja sorry, TOCH die neusriem dus!*

Bij sommige snaffles (vooral de D's) ligt het bit overigens stabieler als je er een kinriempje om doet. Wel voldoende strak doen dan, anders heeft het geen zin.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:27

als je zo'n groot bit door de mond van je paard heen jast zit er toch iets mis denk ik....

maar waarom?
ziet er leuker uit?

ik heb een snaffle met sleuven waardoor je een beetje hendelwerking zou kunnen creeeren, dan is ie weer wel handig.

maar als jij m niet orop wilt doen, veel plezier, doe je ding.
alleen moet het wel op show.

dus ik snap niet echt waarom al die moeite doen om m niet erom te doen, ding zit niet in de weg en op de show is ie veplicht.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:35

Is weer extra poetswerk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:37

Ik mag niet op snaffle showen Pien ;) Dus 'al die moeite om 'm niet erom te doen' gaat dubbel niet op.

Mac, begrijp ik het goed als jij zegt dat je het riempje dus strakker moet doen dan ik het de gemiddelde ruiter zie doen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:40

Ik zie heel vaak kinriempjes te los hangen waardoor het juist irritant is voor het paard. In een ver verleden werd ik hier eens op gewezen tijdens een ApHC show, dat het maar iets breder dan het mondstuk moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:43

Dan zou ik me d'r nog iets bij voor kunnen stellen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:23

ik heb het me ook al eens afgevraagd waar het nu voor diende

het enige voordeel wat ik er ooit van gehad heb is toen mijn paard op buitenrit zijn oren schuurde aan zijn voorbeen en zo de hele boel over zijn oren trok, toen bleef de boel hangen dankzij dat kinriempje
maar het is me dus ook al gebeurd zonder kinriempje en toen hing de boel om zijn hals

het bit ligt wel wat stabieler in de mond met zo'n riempje
volgens mij moet je ook wel heel hard trekken wil je het bit met ring en al in het mond van je paard krijgt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:31

Ik rij altijd zonder......maar ook omdat dit bij Mylers afhgeraden wordt.

Maar als je van jezelf weet ( en ik hoop dat iedereen zo is) dat je niet zo lomp rijd en het bit dus niet door de mond trekt is het nergens voor nodig volgens mij.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:35

Ik heb ook geen idee eigenlijk. Ik dacht altijd dat het riempje voor meer stabiliteit zou zorgen. Dus ik heb hem er meer uit gewoonte aanhangen, maar volgens mij zit ie te los. Eigenlijk best raar dus.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:11

cornelie schreef:
Ik zie heel vaak kinriempjes te los hangen waardoor het juist irritant is voor het paard. In een ver verleden werd ik hier eens op gewezen tijdens een ApHC show, dat het maar iets breder dan het mondstuk moet zijn.

Off-topic maar dat is dus ook de reden waarom ik die tassels aan kinriempjes niet begrijp ... of zou een paard er extra op afbuigen?

Kinriempjes zijn ook irritant bij het indoen van het bit, vind ik.

Ik weet het niet hoor of het heel moeilijk is om een bit door de mond van een paard te trekken. Bij een iets te enthousiaste barrel race bijvoorbeeld kan ik me d'r wat bij voorstellen, maar ook bij een one rein stop of andersoortige noodstop. Of als een jong paard nog aan het zoeken is naar het juiste antwoord op teugeldruk en daarbij zijn/haar mond helemaal open doet. Het hoofdstel komt dan op een hele andere plaats op het hoofd te liggen en er past best wel heel wat (gedraaid) bit door een opengesperde mond. Voorkomen is dan beter dan genezen denk ik.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:28

:D Ik kan je niet aan een geldige reden helpen denk ik, alleen deze:

Dat he de ligging/stabiliteit van het bit ten goede komt en bij een noodsituatie als je buiten rijdt ofzo dat je dán dat bit er niet door trekt in de actie/reactie.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:33

Ik als n00b westernrijder heb het aan m'n instructrice gevraagd. Reden die ik kreeg was dat ik dan het bit niet door de mond kan trekken. Dus tsja, dat is mijn reden. Ik hoop werkelijk dat ik het nog nooit nodig heb gehad, want het is eigenlijk wel heel grof als je er over nadenkt.
Ik heb wel een hele leuke gekocht met sikje :P . Maar ik zal er nooit iemand op beoordelen, gewoon omdat ik zelf nog zo'n n00b ben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:52

Wat is in hemelsnaam een sikje?
Bij ons is dat een baardje of een klein geitje :=

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:40

Een baardje ja, check m'n profiel maar. Ik vind het wel hip staan :D
(Ja sorry, ik ben heel erg)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:50

Da's dus zo'n tassel! Vindt je paard dat niet vreselijk irritant?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:51

Aha een tassel, weer wat geleerd :D. En nee, ze vind het niet irritant voor zover ze laat merken. Ze pakt ook gewoon het bit aan enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:52

Ik heb ook geleerd dat het een stukje veiligheid is in noodgevallen. Ik heb hem er wel standaard opzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:03

Ha da's idd een tassel. Lijkt me irritant en ik vind het ook vreselijk lelijk, sorry.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:10

Maakt niet uit, smaken verschillen toch? Ik heb nogal een rare smaak. En voor zover ik merk vind Roosje hem niet irritant.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:17

ik vind het onnodig en lastig.
mijn nieuwe paard had er ook 1 aan z`n bit hangen en ook nog een neusriem,ik heb ze er gelijk afgehaald en hij houd z`n mond dicht,ik ben ook zeker niet bang dat ik het bit door z`n mond zal trekken
lijkt mij dat je dan wel erg hard aan 1 teugel moet hangen om dat voor elkaar te krijgen ;)

mijn appie vond dat stukje leer ook er irri en probeerde er in te happen :+ ook bij haar ben ik er vanaf gestapt[ had hem eraan gedaan vanwege de les die ik toen had ]

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:24

als je het riempje zo los hebt hangen dat je hem niet hoeft los te maken bij het hoofdstel aan en uit doen heeft het helemaal geen nut

tassels vind ik ook niks, erg mooi maar volgens mij erg irritant voor het paard