[WN] Wat onder zadel als alternatief van de pad.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Wat onder zadel als alternatief van de pad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:24

Heyhoi!

heb vandaag op stal een westernzadel uit de schuur getrokken.. helemaal grijs van eht stof, leerverbogen enzo.. en heel stoef.. alles met water schoongemaakt e.d... ziet er nu weer prima uit!

Ik vraag me af of er alternatieven zijn om eronder te doen dan een pad.
ik vind die dingen veel te duur...zeker omdat ik nog niet zeker weet of ik met dit zadel blijven rijden, en of dit zadel op de pony blijft passen.
heb mensen gezien die er een wollen deken onder deken? die dubbelgevouwen dingen?

iemand tips? :) of meot ik toch écht een pad gaan aanschaffen??
ik rij iig neit zonder dat ik zeker weet wat eronder kan :)

quarterH

Re: Wat onder zadel als alternatief van de pad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:36

een pad en zadel eerst laten passen.

iig, als de rug van je paard belangrijk voor je is :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:37

Het zadel past momenteel.. maar ivm 'slechte' conditie van de pony.. kan het zo zijn dat als ze weer wat dikker is, het zadel niet meer past ;)

Vandaar :)

Waarom rijden er dan veel mensen met een deken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

Ga naar de zadelmarkt en koop daar een pad van 30 euro. Het is een rotkreng om schoon te krijgen (nepbont), maar qua dikte goed genoeg :)

Als je dat ook teveel vind : knup het zadel maar terug in de schuur en blijf met je gewone zadel rondrijden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:42

30 euro is zeker niet duur :) Maar de echte pads zit je al snel rond de 70 euro.
Ik zal hier eens naar gaan kijken! :) Wil zo graag met dit zadel rijden, en zolang dit past en goed is :)

Als je ze goed onderhoud, dus na het rijden afspoelt en schoonmaakt, blijven die pads toch wel netjes?? en als het zadel dan nog past als ze weer vollop in conditie is, dan koop ik wel een duurder ding ;)

http://www.zadelmarkt.nl/western-pad-p200.7012.html
kreeg deze al aangeboden... maarja.. zadelmarkt.. is dit neit te dun???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:46

Deze heb ik zelf eens gekregen : http://www.zadelmarkt.nl/western-pad-p200.7015.html Die bedoelde ik. Die is in ieder geval wel dik genoeg.

Na het rijden afspoelen is helaas niet zo simpel, als zo'n pad nat is, heeft het toch wel een dag of 2-3 in de zomer nodig om goed te drogen. Daarnaast is dit geen echt wol of iets anders, maar nep, en dat vind ik gewoon stukken lastiger goed schoon te krijgen / houden dan echte wol :)

Persoonlijk ligt mijn voorkeur trouwens ook bij ander materiaal, kan je beter schoonkrijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:49

Ik ga eens kijken , zal er een bestellen denk ik.
Het scheelt dat ik momentele maar eens in de 2 weken rij.. dus dat afspoelen is geen enkel probleem..
en als ik straks weer vaker ga rijden (dagelijks) dan komt er een duurdere, mits het zadel dan nog past :) anders moeten we helaas over naar een ander zadel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:42

ik heb een pad van dik 200 euro....
ik wil echt niet vervelend doen maar wie heeft gezegt dat het zadel past? als je namelijk geen ervaring hebt met westernzadels zou ik er even anders naar laten kijken, het is nl anders dan een engelszadel.

waarom rijden mensen met zo'n dun dekje alleen? als er idd geen dikker pad onder ligt dat je niet ziet : omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 23:21

2 mensen die er verstand van hebben incl een zadelexpert.
Geloof mij.. er komt NOOIT meer een niet passend zadel op een paard waar ik op rij... ik heb er genoeg ellende mee gehad...
Maar kan je vraag begrijpen :) Heb zelf idd geen ervaring met dit soort zadels, vandaar iemand laten kijken :)

Ik zie ook mensen in de westernsport rijden met een westerndeken (laat ik het effe zo noemen)
ik bedoel zoiets : Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:02

In sommige gevallen ligt er inderdaad een ( dikke) blanket ( deken) onder het zadel. Ik gebruik ook een dikke, zuiver wollen blanket, maar dan heb ik het nog wel over een dikte van zeker 5 cm. Daarbij komt dat deze onder een voor paard en ruiter op maat gemaakt zadel liggen met een hele dikke, echt lamsvacht onder het zadel ipv.het synthetische materiaal wat meestal gebruikt wordt en waarschijnlijk ook onder jouw zadel zit. Zeker als dat zadel er zo uitzag als jij beschrijft en al wat ouder is zal de onderlaag te dun zijn geworden.
Dus gewoon een pad eronder. Onder mijn andere ( niet op maat gemaakte zadel) gaat ook gewoon een normale pad, dat is ook een goed zadel met een echte vacht, maar al wat ouder dus ook daar is de vacht dunner geworden.
Een westernzadel heeft geen kussens en zal daardoor in vrijwel alle gevallen met een pad gebruikt moeten worden. In veel gevallen ligt er onder een deken ook nog een dunne pad of schokdemper.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:27

Bedankt voor de uitleg! Nu snap ik het :)
Helaas zijn we bang dat dit zadel niet blijft passen...we rijden voorlopig met normaal zadel, tot ze haar bespiering weer volledig heeft.. dan gaan we opnieuw kijken. Als het past komt er een goede pad :)

bedankt voor alle adviezen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:11

ik begrijp je probleem niet zo
die pad kan later ook onder een ander zadel dus al geef je iets meer uit aan een pad dat maakt niks uit

een neopreen pad kost trouwens rond de 50 euro

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:15

Onder welk ander zadel?? :) we hebben maar 1 westernzadel...(niet eens van mijzelf, maar van de eigenaren)
En ik kwak niet zomaar een zadel op een paard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:19

Je zou ook eens hier op bokt bij de advertenties kunnen kijken of je tweedehands een pad kan kopen, dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:20

Het voordeel van een goede pad is natuurlijk wel dat de waarde niet heel veel zal dalen, dus dat je hem later evt weer kan verkopen voor (bijna) hetzelfde geld. Een tweedehands haf pad bijvoorbeeld?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:10

Blijheid schreef:
Je zou ook eens hier op bokt bij de advertenties kunnen kijken of je tweedehands een pad kan kopen, dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten :)

en op Marktplaats staan er ook zat te koop, vanaf zo'n 20 euro!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:15

Ik heb eventueel ook nog wel een westernpad te koop voor je. Heel mooi ding, alleen heel erg vies.. :=
Geen idee hoe ik dat schoon kan krijgen, daarom wil ik er vanaf. :+

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:20

Ik heb ook wel een pad te koop, doe er toch niks mee.. heb geen westernzadel meer.. hij is erg netjes en schoon ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:46

als je paard in slechte conditie is (schraal!) dan moet je zeker iets diks en zachts onder het zadel leggen!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:02

Rapido , ze is momenteel nog erg schraal, dus er ligt nog zeker geen westernzadel op. dit willen wij wel graag.
maar als zij straks weer goed is, en het past niet, dan houd het helaas op.

vandaar dat ik mij beetje aan het oriénteren ben over hoe en wat :)