[WN] one-ear en hackamore?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

one-ear en hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:56

ik wil graag een hoofdstel gaan aanschaffen, mijn oog valt telkens op de mooie one-ear hoofdstellen
echter vraag ik me af of je met zo'n hoofdstel gewoon met een hackamore kunt rijden?
ivm het ontbreken van een keelriem

en of ze zo'n hoofdstel niet makkelijk kunnen afschudden?

ik hoop op ervaringen! :)

ZusJacobs

Re: one-ear en hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:01

Bij mij gaat het gewoon goed, zonder keelriem, one-ear en een hackamore. Ik heb er ook nog een met zomerexceem dus die schud aardig veel met al die mugjes. Gaat gewoon, is nooit afgevallen of iets dergelijks. :D

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:03

Mijn verzorgpony heeft ook een one ear met een gewoon bit, maar die kan ze niet afschudden.

Gefeliciteerd trouwens! :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:09

het gaat mij dus vooral om de evt ''achter de oren'' werking met een hack en een one ear dus..

ik vind het zelf prachtige hoofdstellen en het lijkt me voor het paard ook wel fijn :j

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:21

ik ga met klassieke hackamore (bosal rijden) maar daar hang ik een gewoon simpel lederen riempje aan zoals de vaquero's dat deden (die overigens ook de bosalito vast maakten aan de manentop). Ik zie wel hoe het bevalt :p en vliegt ie af..nja dan is het zo :p

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:22

mijn bosal heb ik dus 3x verloren (zelfde rit) ondanks de keelriem.. moet ik bekennen dat ik die ook vrij los deed :o
een simpel zelfde kleur leren veter erdoor is natuurlijk ook nog een idee :j :)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:41

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:04

ik heb toen de keelriem iets strakker gedaan, maar ivm een geplande nieuwe aankoop is de bosal de verkoop in gegaan :)
ik wil nu een bloem gaan kopen omdat je dat meer kunt verstellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:12

Ik zou eerst even uitproberen of je paard wel tegen een one ear kan. Mijn paard vind het afschuwelijk en gaat heel raar lopen doen met het oor waar de one ear omheen zit :+ Zo heb ik tijdens een onderlinge wedstrijd met kromme tenen gezeten omdat het hoofdstel bijna af viel tijdens de galop (Pleasure). Na die wedstrijd ben ik weer overgegaan op de gewone hoofdstelletjes, hoe ik de one ear ook verstelde ze kon er gewoon niet aan wennen. Dus we zijn maar bij het gewone gebleven :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:18

hmm.. iemand hier in de buurt die me wil laten testen? :D of kun je provisorisch aan een ''normaal'' (engels?) hoofdstel iets veranderen om te testen of een one-ear verdragen wordt? :)
klinkt wel logisch namelijk :j (zo heb ik een keer een merrie totaal zien flippen om een kettingfrontriem, die bewóóg! :oo )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:40

Ik heb mijn merrie een tijdje getraind op een bosal, die hing ook aan een one-ear. Met als gevolg dat ik regelmatig op de rem moest omdat peerdlief het hoofdstel weer eens had afgeschud. Daar zat overigens geen keelriem aan, dat kan nog wel eens helpen.

Waar is "hier in de buurt?" Ik heb het hoofdstel namelijk nog wel, maatje cob/full dus als je in de buurt van Groningen zit mag je hem wel testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:58

Ik heb zowel een hackemore als een bosal aan een "no-ear" :D hangen. Nog nooit afgeschud oid en ik moet ook altijd wel lachen om de verhalen over hoofdstellen die aan takken in het bos blijven hangen. Of misschien rij ik wel supersuf, dat kan natuurlijk ook.

Als je bij mij in de buurt woont dan mag je gerust ff wat proberen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:45

ik woon in de omgeving van breda :)

de bosal hier ging er met een schud-sessie inderdaad ook vandoor.. in een tunnel :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:41

maar je hebt (zoals moi) zelfs een-oor met keelriem!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:31

zag hem zo gauw niet staan in je profiel, maar dat zou dan helemaal ideaal zijn :) Ga er vanuit dat arthur die ook heeft liggen dan :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:55

hiero
Afbeelding
het is een billy cook, heb m zelf uit de VS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:56

Ik heb dus juist dat keelriempje d'r ook nog af gesloopt :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:56

deze zal voor mij waarschijnlijk boven budget zijn, maar wellicht dat er meerdere ''modellen'' zijn, ook in de studenten prijsklasse :)) :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:39

Ik heb ook een one-ear met een Glucksrad met shanks (hetzelfde als een hackamore) en ik heb nog geen afgeschud hoofdstel gehad.
Zelfs niet met de vliegjes van laatst.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:22

@shyla; glucksrad met shanks?
is dat hetzelfde idee als dit(glucksrad gewoon is rond, met pizzapunten, maar de werking in principe hetzelfde toch?);
Afbeelding
Afbeelding
het bruine met de bloem is dus het stuk optoming wat ik graag aan een one-ear wil :) hier aan mijn engelse hoofdstel, maar dat staat niet zo leuk
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF1893.jpg

volgende week gaan we richting arthur waarschijnlijk :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 06:52

Ja Naaltje alleen zijn mijn shanks langer, dus meer richting een bloem met 2 ringen extra.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:45

ik heb nog wel een one ear liggen die je kunt proberen. (omgeving Breda). Is een klein stukje leer kapot dus ik gebruik hem nu niet maar hij is absoluut geschikt voor een testrit. ;)
Mijn paard heeft hem overigens nog nooit af weten te schudden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:23

@natascha, ik kan helaas niet met paard en al die kant op komen...
als ik hem dan een dagje mag lenen zou super zijn
je woont in chaam zie ik?

ik twijfel nu tussen gewoon gok wagen
en eerst testen.. in geval van gok wagen gaan we dinsdag naar arthur's

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:56

Ik heb ook een one-ear aangeschaft waarbij je het oorgdeelte wat kan verschuiven en aanpassen. Het is er een met met rawhide versieringen aan en heel zacht leer. Bij mij tot nu toe geen problemen - Colonel heeft wel stevige oren :D en ze staan gelukkig meestal naar voren gericht 8-) . Ik heb het hoofdstel, vind ik , niet zo duur betaald.
Ik heb eigenlijk 3 hoofdstellen : 1 showhoofdstel met silver concho's aan (daar heb ik op een tweedehandsbeurs een ontzettende koop aan gedaan - nooit gebruikt (etiket er nog aan) voor € 15!!!), een one-ear met mijn shanksbit en een gewoon westernhoofdstel met mijn snaffle.
Het is wel handig van een reserve te hebben - ik ben zo eens op trektocht geëindigd met een stuk hoofdstel - er was een vijsje losgekomen waarbij het bit was losgeraakt en ik gewoon met de teugels rond zijn hals aan de hand ben verdergestapt - te paard was geen optie in de Belgische Ardennnen op asfalt : je schoof gewoon van heuvel naar heuvel.....Vijsje was weg , geen reserve, gaatje te klein om ter plaatse te herstellen, maar gelukkig had ik nog een reservehoofdstel bij...in de wagen uiteraard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:37

Dat is dus waarom je op een tocht een leren veter bij je hebt ;)