[WN] Daaaag dressuurzadel...Hellow [discipline]!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darts

Daaaag dressuurzadel...Hellow western!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:20

Enkele weken geleden heb ik voor het eerst op een westernzadel gezeten. Nu, je begrijpt het al... wil ik natuurlijk niet meer terug in mijn dressuurzadel!! Daar ik geen wedstrijden meer rijd maar enkel nog recreatief actief ben hoef ik er natuurlijk niet lang over na te denken om deze switch te maken!! Enkel heb ik totaal geen verstand van een westernzadel, de pasvormen en de types. Graag zou ik mijn Wintec zadel willen omruilen tegen een western zadel maar helaas kan ik geen westernwinkel vinden die een dressuurzadel overneemt. Nu staat mijn zadel op Marktplaats.
Nu mijn vragen...
-Welk merk zadel is een mooie middenklasser...en aan welk bedrag moet ik ongeveer denken?
-Welk type zadel is geschikt voor de recreatieve ruiter (ik heb iets begrepen van Reining??)
-Bestaat er een bedrijf dat dressuurzadels inruilt op westernspullen/zadels??

Groetjes Debbie

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:22

Ik zou een goede zadelpasser laten komen met 2de handszadels .
Een westernzadel passen moet je echt niet zelf doen.
Ga bijv eens bellen met Euro Horse of de Horseman Outfitter.
Een 2de hands westernzadel heb je vanaf 600 / 700 euro.

Ik denk dat er eigelijk geen 1 winkel is die je wintec wil inruilen op een westernzadel.

Arabesk

Re: Daaaag dressuurzadel...Hellow western!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:27

je wintec kan je via MP verkopen voor nog zo'n 150 euro (veelzijdigheidsversie) en 200 euro voor de dressuurversie

een 2e hands western versie van de boomloze barefoot kun je al vinden vanaf 350 euro compleet

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:55

als de wintec een VZH was geweest wouden ze het misschien nog hebben als hunter zadel, maar ik begrijp dat het een dressuurzadel is. dus dan wordt het een stuk moeilijker. dan zou ik hem inderdaad lekker op mp laten staan en naar een 2e handsje kijken wb western. ik heb mijne 2e hands voor 400 euries.
persoonlijk vind ik crates mooie zadels, maar mijn buideltje was niet zo diep. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:56

Probeer de Country Mill in Nijkerk eens! Zij verkopen zowel [discipline] als engels...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:59

Maar ze nemen alleen de wat duurdere merken in met inruilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:03

Wie niet waagt die niet wint...
HO zou ik iig niet doen... Eurohorse zeker wel proberen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:13

Darts schreef:
Enkele weken geleden heb ik voor het eerst op een westernzadel gezeten. Nu, je begrijpt het al... wil ik natuurlijk niet meer terug in mijn dressuurzadel!! Daar ik geen wedstrijden meer rijd maar enkel nog recreatief actief ben hoef ik er natuurlijk niet lang over na te denken om deze switch te maken!! Enkel heb ik totaal geen verstand van een westernzadel, de pasvormen en de types. Graag zou ik mijn Wintec zadel willen omruilen tegen een western zadel maar helaas kan ik geen westernwinkel vinden die een dressuurzadel overneemt. Nu staat mijn zadel op Marktplaats.
Nu mijn vragen...
-Welk merk zadel is een mooie middenklasser...en aan welk bedrag moet ik ongeveer denken?
-Welk type zadel is geschikt voor de recreatieve ruiter (ik heb iets begrepen van Reining??)
-Bestaat er een bedrijf dat dressuurzadels inruilt op westernspullen/zadels??

Groetjes Debbie

Er zijn ruim voldoende middenklasse westernzadels. Hou er alleen rekening mee dat een goede tweedehands middenklasser western een stukkie duurder is dan een middenklasser dressuur. En wat je ook wil: het zadel moet passen op je paard. En die pasvorm kun je niet bepalen door het zadel erop te leggen en dan te kijken of het wat lijkt. Daar komt echt meer bij kijken.

Een reiningzadel is juist niet bedoeld voor een recreatieve ruiter. Het zijn zadels met een minder diepe zit en wat meer ruimte zodat je stops, spins en roll back comfortabel uit kunt zitten.
Er zijn ook speciale pleasure/trail-zadels (met een diepere meer gesloten zit) en er zijn all round zadels.

De barefoot western moet je echt eerst proberen!! De singelophanging zit niet voor alle typen paard op de juiste plaats bij het westernmodel. Dus let daar echt op. Anders trekt het zadel teveel op de schouders en klappert het achter.

Succes!

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:21

Een tweede hands western zadel is absoluut duurder dan een dressuur zadel. Ik heb zelf ervaring met Eurohorse en die vind ik erg goed. Allleen is het dus wel afhankelijk van wat past op je paard. Je gaat ook niet na het passen zeggen " doe maar die een waarvan jij zegt dat hij niet past want hij is €300 goedkoper ". Ik heb overigens ook begrepen dat een reining zadel ook wel word gezien/gebruikt als " all round zadel " omdat je meer beenvrijheid hebt. Ik denk dat je moet kijken voor een zadel wat past en waar je zelf lekker in zit en niet te veel moet laten beinvloeden of het een reining zadel of pleasure zadel of all round zadel is. Maar dat is mijn bescheiden mening.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:26

bij country mill kan je wel degelijk je dressuur zadel inruile op western

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:20

Goede revaring met evelien van Eurohorse!!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:25

Alleen erg aan de prijs.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:54

weet niet wat voor Wintec je hebt, maar over het algemeen zijn die heel goed te verkopen tegen een redelijke prijs op marktplaats ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:29

WN-AM -> WN-TR

Graceful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:36

Ik zou zeker iemand langs laten komen om zadels te passen, erg belangrijk dat je zadel goed past. Informeer ook eens bij Arthur's Westernstore in Vorstenbosch. Groot assortiment, denk alleen niet dat hij dressuurzadels als inruil aanneemt. Maar je kan het altijd vragen natuurlijk!