[WN] Hilason vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Hilason vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:12

Hallo allemaal,

Ik ben langzamerhand aan het rond kijken voor een zadel voor mijn haflinger. Hij is momenteel nog te jong maar een beetje orienteren kan geen kwaad. Omdat ik sinds kort western lessen krijg en mij dit enorm aanspreekt wil ik alvast een beetje rond kijken. Mijn interesse is gevallen op de Hilasonzadels. Ik vind het zelf erg mooie zadels en helemaal wat ik zoek (nog redelijk binnen het budget) Mijn andere wens is boomloos, nu hoor ik overal dat Hilason boomloos is maar zodra ik op zoek ga naar zadels dan zie ik dat ze een flextree hebben. Is dit een beetje te vergelijken met boomloos? Ik wil graag boomloos omdat mijn paard natuurlijk heel veel gaat/blijft veranderen in bespiering en ik vind een boomloos zadel dan een uitkomst. De Hilasonzadels zijn voor mij een enorme uitgave en ik wil er dan ook 'zeker' van zijn dat ze redelijk blijven passen (meegroeien zoals boomloos) en dat hij niet belemmerd gaat worden door de flextree. Wie kan me hier duidelijkheid in geven?
Kunnen jullie ook zeggen wat voor maat ik nodig ga hebben? Ik snap namelijk nog niks van de inches. Ik zit normaal in een 17,5/ 18 engels zadel.

Heel erg bedankt alvast.

Groetjes Milou

Splash_

Re: Hilason vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:05

Ik heb altijd gedacht dat de Hilason zadels wél boomloos waren, en geen flextree :n

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:04

Ja dat dacht ik dus ook. :D Maar als je gaat zoeken dan zie ik nergens dat ze treeless zijn. Maar met een flextree, daarom plaats ik dit topic. Ik wil graag een beetje duidelijkheid aangezien ik echt boomloos wil.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:24

Wij hebben een Hilason, en die is echt boomloos, vergelijkbaar met Bob Marshall (al zijn die beter van kwaliteit). Ik heb geen idee of ze er ook zijn met flextree

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:29

Ja ik heb ze gegoogeld en dan kom je op de amerikaanse sites uit. Daar staat dan in de beschrijving flextree. Hoe weet je dan welke boomloos zijn?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:32

Stuur anders Dubbeldun even een pb, zij heeft er verstand van (en heeft er eentje te koop ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:00

DD meldt zich :D

Hilason heeft alle soorten zadels; met boom, zonder boom, engels, australisch en idd sinds kort ook 'flex' .
Persoonlijk ken ik alleen de boomloze western variant, wat voor het geld een heel leuk zadel is.
Qua passen luistert het iets nauwer als met een Bob Marshall, maar ja dat prijsverschil moet ergens in zitten :+

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:23

Citaat:
Kunnen jullie ook zeggen wat voor maat ik nodig ga hebben? Ik snap namelijk nog niks van de inches. Ik zit normaal in een 17,5/ 18 engels zadel.

Bij de boomloze heb je dan zo wie zo de 17 of 18 inch nodig, dat hangt een beetje van de dikte van je boven benen af. ;) :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:15

17,5 engels in omgerekend 15,5" western. Bij boomloos heb je dus een 16/16,5" nodig. Beetje afhankelijk hoe de opbouw is en of je 'ruimte' in een zadel prettig vind of niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:20

@DD maak er maar rustig een 16.5 tot 17 inch van ;) Boomloos dus. Ik heb zelf ook engels 17,5 tot 18 inch, boomwestern reed ik altijd 16 inch en mijn BM is 17 inch. Ik kan op een 16,5 net aan zitten, maar 17 is beter (voor mij dan, ligt idd aan de bovenbenen) maar een 16 inch is mij weer te klein.

Had ik het overigens goed begrepen dat de Hilason nog iets kleiner valt dan de BM??????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:37

Door de hoge cantle/pommel LIJKT hij kleiner. Net als een Trail-BM ruimer LIJKT dan een Barrel-BM :D

Probleem bij Hilason is dat ze geen 'vaste' maten hebben zoals BM (legopening + 6" = zitmaat), dus vandaar dat een 17" zit groter of kleiner uit kan vallen.

Mijn eerste Barrel-BM was een 15,5" en daar kon ik prima in zitten (nu nog), maar met lichtrijden raakte ik met mijn buik steeds de knop en dat vond ik irritant, dus vandaar dat ik nu een maatje groter heb.
Van het Trailmodel pas ik nog steeds in de 15,5" en kan daar in lichtrijden zonder probleem met de buik :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:22

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties. Dan ga ik maar eens kijken voor een echte boomloos hilason. Ik zit graag wat ruimer in een zadel. Maar ik moet er ook rekening mee houden dat het zadel op mijn haflinger moet komen. Die heeft dus een korte rug. Ik dacht zelf dan aan een barrelzadel omdat die korter lijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:53

Je bedoelt een roundskirt :D Die kunnen idd wat korter zijn, maar vaak heb je door de ronde skirts alleen wat meer ruimte bij de heupen. Op de rug zijn ze vaak net zo lang.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:03

He das jammer.. Ik heb gehoord dat hilason wel kortere westernzadels heeft dan andere merken westernzadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:04

Die van mij is 58 cm, veel korter zul je ze niet vinden denk ik.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:06

58cm is inderdaad erg kort, dat zou dan mijn enige optie kunnen zijn wat betreft hilason. Ik vind het wel erg mooie zadels maar het moet natuurlijk wel gaan passen op mijn paard. Ik zal dadelijk eens een inschatting proberen te maken van de rug van mijn paard. Dan kan ik kijken of het enigsinds in de buurt komt. Maar hij is nog jong, hij heeft dus nog even de tijd om door te groeien.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:42

Oud topic maar gaat over de Hilason.
Hilason adviseert zelf ook dat je een maat groter moet nemen dan normaal bij een boom westernzadel. 8-) , en dat zou ik ook zeker doen omdat inderdaad de fork hoger is en je er daardoor meer tussen zit, en dan is er in de ruimte wel wat extra nodig. :D

[WN-TR] Al meer ervaring met de Hilason?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 07:12

Bedankt voor de tip, ik heb meteen het topic doorgelezen, en zag dat er best veel goede reacties naar voren kwamen. Dat is wel positief. Alleen die problemen met rechtstreeks bestellen die blijven terug komen, das echt jammer. Ik denk dat als dat goed zou gaan dat ze veel meer verkochten naar NL.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:34

Ik ben ook even gaan zoeken en rondkijken naar een hilason, maar ik kan inderdaad de "oude" Hilason boomloos niet meer vinden, ze hebben voornamelijk flextree op hun website staan................

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:18

Ze lijken ze idd niet meer te maken, zelfs op Ebay zie ik ze niet staan. Gelukkig is er nog minstens één te koop in NL ;)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:46

Dat is erg jammer! Want de boomloze is voor mij aantrekkelijker... Zal dan moeten rond kijken voor een ander boomlooswesternzadel. De bob marshall is dan 2de keuze maar voor mij, helaas, te prijzig.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:09

Hoe zit het met die flextree? Want als ik het zo lees op hun website vormt de rubberen flextree naar je paard, en zou hij inprincipe ook op de meesten paarden passen..... weet jij dat. DD?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:15

Ik ken ze niet, maar heb zo mijn bedenkingen met flextree's. Ze zullen ongetwijfeld de rugvorm wel iets volgen, maar de breedte bij de schouders blijft toch een vast iets.
Dat is bij Hilason toch al meer een probleem als bij bijv. BM.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:17

De flextree zal maar een beetje meevormen, hij zal nooit zo goed de lijnen van je paard kunnen volgen dan een volledig boomlooszadel.