[WN] Hunter under saddle tack, wie heeft advies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Hunter under saddle tack, wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:14

Oke, het HUS virus is hier een beetje toegeslagen geloof ik. :=
Maar ik ben een absolute leek en kan dus wel wat advies gebruiken. Via de zoekfunctie heb ik wel wat kunnen vinden en natuurlijk staat er ook het eea in de reglementen van de AQHA/NSBA, maar ik vind het toch een stuk duidelijker om het van ervaren personen te horen. Om misverstanden te voorkomen. :P

Ik wil in ieder geval een cremekleurige broek. Ik denk zwarte laarzen, jasje en cap (of misschien toch bruin?). Maar dat jasje; moet dat een speciaal soort jasje zijn (dressuur of spring?). En daaronder; een wedstrijdblouse zoals je dat bij dressuur ook ziet? Mag die wel wit of moet dat ook creme? Plastron?

Zadel moet spring of veelzijdigheid zijn. Ik weet alleen nog niet voor welke kleur ik dan zal gaan; zwart of bruin. Wat zal Bonanza het beste staan? (voor foto's van Bonanza met zwart veelzijdigheidszadel, zie mijn onderschrift ;) )

En waar ow waar vind ik een geschikt hoofdstel met hoge neusriem? Ik vind ze alleen met sperriem en als je die er dan afhaalt zit je nog met zo'n lusje. :Y)

Wie kan me helpen? :o

Wesco

Re: Hunter under saddle tack, wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:15

Ga eens in een westernwinkel kijken daar verkopen ze de goede hoofdstellen, De jury ziet het liefst bruin tuig.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:17

Niet iedere westernwinkel heeft HUS tack toch? Bruin tuig lijkt me eerlijk gezegd ook het mooiste. :j

Oja nog een vraag: wat is het meest 'simpele' (vriendelijkste/zachtste) toegestane bit?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:59

Dat lusje kan je er redelijk onzichtbaar af slopen, Toekie, met een beetje beleid :)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:02

Dat lusje kun je er met een stanleymes ofzo heel netjes afsnijden, dan zie je er bijna niks meer van.

Een vriendelijk zacht bit is een dubbelgebroken. Ik persoonlijk zweer bij k&k dubbelgebroken watertrensjes, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Verder heb ik geen verstand van hunter under saddle :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:18

Hey Toek, ik had vroeger een bruin hoofdstel zonder sperrioem of lus van Kiefer. was een mooi hoofdstel.

Ik denk dat je wel lichter bruin kan nemen op Bonanza, dat lijkt mij wel mooi.

Als je je tack hebt, daar zelf iets moois bij zoeken, wat daar ook bij past, misschien ook bruine tinten??

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:20

Een mooi Engels hoofdstel kun je vinden via www.equimatch.nl - daar hebben ze originele hunterhoofdstellen. Ik heb er zelf ook nog eentje hangen, compleet, mag voor 25 euro weg. (Mocht je er belangstelling voor hebben dan hoor ik het wel)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

S&T-hoofdstellen hebben ook geen sperriem, je kan het stangbakstuk weglaten en dan heb je dus gewoon een hoge neusriem.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:01

Wedstrijdblouse idd zoals bij dressuur.. Mag dacht ik wel wit, maar zou het zekere voor het onzekere nemen en voor een creme gaan die matched met je rijbroek. Geen plastron!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:08

Ik ben helemaal een leek in het westerngebeuren, maar helemaal gek van die amerikaanse hunter springklasses. Helaas heb je die niet veel in nederland. Maar weet iemand hier in hoeverre de westernvariant daarmee overeen komt? Want ik zou dat graag wat vaker starten.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:19

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik ben helemaal een leek in het westerngebeuren, maar helemaal gek van die amerikaanse hunter springklasses. Helaas heb je die niet veel in nederland. Maar weet iemand hier in hoeverre de westernvariant daarmee overeen komt? Want ik zou dat graag wat vaker starten.

Helemaal nul

Daarbij worden in NL de hunterklassen alleen op de rassenshows uitgeschreven. Dus geen quarter, paint, arabier of appaloosa, geen western hunter.

Overigens bestaat de hunter hack uit twee sprongen, niet wat je zoekt denk ik zo.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:21

Jammer, ik had er weleens een stukje over gelezen, waar het overeenkomsten leek te hebben. Ik heb helaas geen quarter of paint ofzo...

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:23

CaPrIoLe`79 schreef:
Jammer, ik had er weleens een stukje over gelezen, waar het overeenkomsten leek te hebben. Ik heb helaas geen quarter of paint ofzo...

Ik denk dat ze in Amerika inderdaad een vergelijkbare klasse hebben. Ik meende dat ze daar ook in een bepaalde klasse een heel springparcour hebben. In Nederland is het echter nog niet zo groots wat betreft het springen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:31

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:36

Dat is de sport die ik bedoel, ik las ooit ergens dat dat oorspronkelijk uit de westernsport komt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:00

maar goed... toeki....

tack: bruin is het mooiste en meest 'in' op het moment
ga niet klooien met een hoofdstel versnijden ed, als je er het geld voor hebt, koop een echte hunterhoofdstel.
jasje? tja.. hunterjasje :-) ook hier, het beste een die speciaal voor de hunter is, vaak ook bruin of donkerblauw of wat ik erg mooi vind... groen....

ik zou zeggen: google op HUS en bekijk alle plaatjes goed...als je naar de groten kijkt (world, congress) zie je precies wat in is

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:06

Bedankt allemaal! +:)+
SP: Zelf bruine tinten zou idd ook wel mooi zijn, ik heb wel al een bruine cap. :P
Pien: Ik heb idd ook al veel hunterplaatjes bekeken maar vind het toch moeilijk beoordelen. Het moet ook allemaal liefst in NL verkrijgbaar zijn en betaalbaar. Ik geef eerlijk toe dat ik er geen fortuinen aan wil uitgeven simpelweg omdat er erg weinig HUS wedstrijd gelegenheden zijn. Het moet wel netjes natuurlijk, maar bijv. het liefst zoveel mogelijk tweedehands...
Waar kun je zo'n hunterjasje kopen, Ebay ofzo? :+ ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:25

probeer het anders een eerste keer te lenen....Je kent zat mensen en iemand wil je er vast wel mee helpen. Kan je op je gemak wat bij elkaar vinden.

Als een blauw of groen chabrakje mag, is dat ook leuk als jasje natuurlijk. Chique staat jullie goed, denk ik zo.....

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:43

Thanks SP! :P Onder het zadel doe ik dan gewoon zo'n wit huntersjabrakje waar het startnummer in kan.

Nog een vraag over de cap: mogen die 'ouderwetse' met zo'n stiekje onder je kin nog steeds?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:09

Volgens mij mogen die oudere caps idd nog steeds. Weet zeker dat Bonanza het prima zal doen in de hunter!!!!

Qua jasje kun je best wel in nederland rondkijken, het model is niet anders voor de hunter. Ik had mazzel een paar jaar geleden, voor 35 euro een prachtig getailleerd jasje grijs met krijtstreepje. Supersjiek.

Wel investeren in een paar goede laarzen Toek!! Ik heb een paar 2e hands leren laarzen gekocht die als ik op een paard zit prima zitten, maar zodra ik op de grond sta... arghhhhhhhhhhhhh. Nou ja gelijk uit dus die krengen :P

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:44

Hey dat ik jou hier tegenkom :D
Ik heb nog 2 van die "ouderwetse" caps liggen !
Maar ze zijn wel zwart, is dat erg ?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:48

nou heb eens op marktplaats gekeken en daar staat wel eea hoor.
denk at je meer richting springjasje moet gaan kijken, zijn volgens mij wat korter en dat is wat ze willen zien in de HUS

staat een mooie grijze op marktplaats maar volgens mij ook nog duur....

even off topic: staan gewoon complete wedstrijdsets van 90 euro!
gaat je bij ons toch niet lukken met boots, jeans, showtop, hoed, chaps.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:14

Ah, bedenk me opeens dat ik nog een blauw rijjasje heb hangen met fluwelen kraagje en zo een ouderwetse cap daarbij......hmm, zal wel niet geschikt zijn en misschien de verkeerde maat ook. Is niet zo groot, dat niet. Toek, je woont net even te ver, nu helemaal........

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:03

Haha Yvette! Twee? Dan kunnen we samen! :)) Wil je ze 's meenemen naar stal? Kan ik passen. :P
Pien: Dat dacht ik dus idd ook al, een kort jasje dus meer richting spring.
SP: Lief van je, maar tis idd een flink eind! Ik denk ook dat ik een zwart, bruin of grijs jasje wil. De laarzen worden zwart, de cap ook.
CC: Met zulke laarzen ben ik al tevreden hoor. :')

Ow en trouwens; welke hoofdstelmaat hebben Quarters over het algemeen? Cob?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:41

De mijne wel in ieder geval, Bonanza heeft ook een paar stevige kaken, dus cob zeker.