[WN] bittenvraagje door een leek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

bittenvraagje door een leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:36

Ik rijd mijn fjord voornamelijk recreatief, buiten op een lange teugel. Ik gebruik een dubbelgebroken bit, en geen neusriem. Voor het remmen heb ik het bit over het algemeen niet nodig, wel voor kleine dingetjes sturen of stil blíjven staan als hij eenmaal staat. Nu vinden ik en hij dit bit lekker rijden, alleen haalt mijn fjord hem bij het sturen soms dwars door zijn mond heen wanneer hij toevallig de andere kant op wil kijken of wandelen. Dit lijkt me niet prettig voor hem, het ligt dan gewoon niet stabiel genoeg.
Is hier een oplossing voor? Ik heb wel eens een bit gezien met van die 'dingen' er aan. Een kneveltrens geloof ik. Maar knevelen doet mij al aan iets denken dat pijn doet, en ik ben dus niet op zoek naar een scherper bit, maar vooral naar een stiller/stabieler bit. Nu dacht ik 'laat ik het topic bij western plaatsen' omdat er daar toch met een losse teugel en zonder neusriem gereden wordt.

Kunnen jullie mij iets aanraden?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:53

Wat voor trens heb je nu? een watertrens, een bustrens of een D-trens? Vooral een D-trens zal wat stabieler liggen en trek je niet makkelijk door de mond heen.
De meeste westernruiters gebruiken een kinriempje, zorgen er ook voor dat het bit beter blijft liggen. Succes!

Anya

Re: bittenvraagje door een leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:00

bitringen, desnoods tijdelijk. Of een D-trens inderdaad.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:10

Ik heb nu een watertrens (losse ringen, dan is het toch een watertrens?) Ik heb hier eigenlijk nooit zo goed over nagedacht omdat hij hier altijd prima mee liep, dus waarom dan wat anders proberen.
Ik zal eens uitkijken naar bitringen, dat is inderdaad wel een heel simpele oplossing.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:12

kneveltrensje

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:13

Een kneveltrens heeft, mits je geen extra riempjes gebruikt gelukkig geen negatieve werking. Het bit ligt stiller in de mond, een jong paard voelt iets meer druk en begrijpt de hulp iets beter en als je eraf dondert, of paard zijn zin niet krijgt, voorkom je dat door jou ruiterhand het bit door de mond getrokken wordt.

Zeker een goede optie dus :j

Bitringen doen eigenlijk hetzelfde.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:14

Misschien is een kneveltrens dan helemaal niet zo'n gek idee, want ik denk dat bitringen binnen de kortste keren ín zijn mond belanden en dat er niks van overblijft.
Bestaan die ook dubbelgebroken? Hij nam een dubbelgebroken bit veel beter aan dan een enkel gebroken exemplaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:19

ja hoor, even zoeken. heb er ooit 1 gehad

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:21

Mooi, dankjewel voor jullie hulp, ik ga morgen het internet afstruinen!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:24

Een kneveltrens is inderdaad een goede oplossing! Het bit ligt stil in de mond, en het mondstuk is verder eigenlijk hetzelfde als een simpel dubbelgeboken bit. Het enige verschil zijn die 'zijtakken' die voorkomen dat het bit door de mond getrokken wordt.

Dubbelgebroken is bijvoorbeeld hier te koop: http://www.ruiterhuishelden.nl/shop/spe ... horse.html

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:19

Gewoon een d-trensje kopen en een kinriempje aan het bit bevestigen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:15

Ik zou ook voor een kneveltrensje kiezen, werkt heel prettig op jonge paarden. Ik ben nu een fjord aan het beleren waar ik graag zo'n bitje zou gebruiken, alleen past ie de mijne niet :P hij heeft nogal een brede mond ivm mijn quarters.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:37

Kneveltrensje idd :j . Ik vind het een hele foute benaming voor wat het eigenlijk is. Mits idd niet vastgezet is een kneveltrensje heel vriendelijk en duidelijk bit dat jonge paarden helpt te leren sturen doordat het over een groter oppervlak tegen het gezicht van het paard werkt. In het Engels heet het dus ook full cheek snaffle. Een veel betere benaming. Ik rijd eigenlijk altijd met een kneveltrensje (tenzij ik voor wedstrijden oefen; dan moet paardlief een scharenbitje in). Met een kneveltrensje heb je ook geen kinriem nodig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:09

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
je vind het bit fijn, dan is een kinriem eigenlijk genoeg.
moet je dan wel strak genoeg doen anders heeft hwt nog geen zin