[WN] beginnend westernruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:02

hoi ik ben om, ik ga van dressuur miep een stoere westernruiter worden samen met mijn penny pony! :D
alleen ik ben echt een beginner ;(
mijn penny pony is dus een 4 jarige haflinger.
nou ben ik benieuwd met welke spullen je het best kan beginnen.
wat voor zadel? wat voor bitje? waar kan je de goedkoopste spulletjes kopen :P
ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

groetjes paulien

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:09

De goedkoopste spulletjes vind je bij Zadelmarkt, of als je het nog goedkoper wilt; tweedehands zadelmarktzadeltjes op Marktplaats :roll: Maar de kosten die je op een zadel bespaart, kan je hoogstwaarschijnlijk weer uitgeven aan een dierenarts, fysiotherapeut of osteopaat :(

Waarom vraag je niet, waar je goede en passende spullen kan vinden en hulp iemand met verstand van zaken? Ieder paard verdiend passend tuig van goede kwaliteit!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:13

Als je goedkoop uit wil zijn kan je beter niet gaan westernrijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:14

Het allerbelangrijkste wat je je aan moet schaffen is goede instructie. Zet die maar met stip op nummer 1.

Bitje zou ik voorlopig gewoon blijven gebruiken wat je nu hebt. "If it ain't broke, don't fix it" zeggen we dan.
En zadel, daar zou ik zéker niet voor het goedkoopste gaan; lees eerst hier maar even om te zien waaróm: http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm
Een goed zadel kost je minimaal een eurootje of 500/600 voor een tweedehandsje. Mocht je dat budget nog niet hebben, wees dan wijs en blijf lekker met je Engelse zadel rijden tot je genoeg gespaard hebt.

Paintlinger

Re: beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:17

Ik ben het de rest eens....

Mocht je een goed zadel op het oog hebben van een degelijk merk (o.a Crates, Billy Cook, Garland, Whitestar, Westwood, Pools, Continental, Circle Y, Bob Marshall, Pullman, etc. )
Zorg dat dan dat je het laat passen door een westernzadel-passer.....het komt namelijk heel precies.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:52

Of gewoon met je dressuur spulletjes kijken of je western rijden wel zo leuk vind! (les nemen!)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:12

De reden dat aardig wat mensen hier vrij fel reageren heeft trouwens te maken met het feit dat er vaak beweert wordt dat westernzadels heel makkelijk passen en dat een goedkope ook best prima is (helemaal als je niet zo heel vaak rijdt), tja en dat is helaas absoluut niet zo! Sterker nog met een niet goed passend, slechte kwaliteit westernzadel worden aardig wat paarden naar de mallemoeren gereden..
Dus vat het aub niet persoonlijk op maar puur als erg goed bedoelde waarschuwing.

Erg veel plezier gewenst! Western is erg verslavend.. :D

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:56

ik ben me absoluut bewust van goede spullen.
alleen ik had stiekem gehoopt dat er mischien iemand een leuk 2e handszadeltje voor me zou hebben liggen :D
heb al op wat zadels gereageerd maar denk inderdaad dat ik dan lekker met mijn dresuurzadeltje doormoder richting western.
ik hoor dat ik ook mijn gewone bittje in kan houden, top.
mijn les ben ik ook aan het regelen, ben echt geen beginner met paarden en weet echt wel dat als ik wat nieuws wil doen dat ik dat dan onder begeleiding moet doen :P
rij al 9 jaar dressuur en heb ook al 9 jaar les ;)
maar met goedkoop bedoel ik ook op die 3 in 1 peesjes leuke hoofdstelletjes enzv enzv.
ik koop namelijk altijd dingen en dan zie ik later hier op bokt sites waar alles in de uitverkoop is enzo.
dus vandaar goedkope spulletjes ;)

bedankt voor alle reacties

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:58

Plientje....ik heb wel een barefoot nevada voor je!
Goede staat en boomloos :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:05

ik zou voorlopig lekker met je dressuurzadel gaan westernen...
zou zonde zijn als het toch niet lukt,
en je paardje is ook nog aan het groeien neem ik aan.
dus als je nu een passend westernzadel koopt is er een dikke kans dat het later niet past!

zal er trouwens niet echt denderend uit zien om echt te westernrijden met een dresuurzadel, maar ach!

edit: oehh barefootjes zijn stoer!!!
maarruhh let erop dat hafjes wel eens wat kort kunnen zijn!(en westernzadels lang)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:12

Dat is zo siskeh, maar het achterste deel van de skirt oefend geen druk uit bij een BF.....

Ik heb hem op een HaLflinger gehad, een tinkerxshire (ruimte zat! ) en een NRPSje van 1:47m

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:14

@paintlinger: is misschien ook een kwestie van geluk,
mijn tinklinger kan misschien net de cheyenne(maat 1) hebben, dus dat kan je niet zomaar zeggen!

maar TS zou wel een testzadel aan kunnen vragen eventueel, dan kan ze kijken of het past

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:16

ik heb een barefoot cheyenne gehad en vond het echt helemaal niks.
ik had het idee dat ik steeds zo neer plofte en daardoor ging ik helemaal raar zitten en kreeg ik onwijze last van m'n rug.
baalde ook behoorlijk want ik vind ze ook enorm stoer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:18

Dat is balen TS!
Ik doe hem ook weg omdat ik bij bredere paarden ook last van mijn rug krijg met de BF....met het NRPSje heb ik nergens last van (die heeft ook een nevada ;) )...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:19

@TS: er kan een vrij groot verschil zitten tusen de verschillende BFtjes
maar had je qua lengte nog wel wat over dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:20

Verder idd... kijk gewoon eens rond op bokt. Er worden regelmatig 2de hands spullen aangeboden voor een leuke prijs. Let dan wel op de kwaliteit.

Voor een zadel kun je in de toekomst ook gewoon een zadelpasser laten langskomen, die schijnen ook 2de hands te hebben.

Voorlopig zou ik als ik jou was lekker mijn eigen spullen houden en zoals gezegd eerst eens gaan zoeken naar goede instructie die goed bij je past :)

Veel plezier!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:21

Het probleem is dan waarschijnlijk (gezien een haf meestal ook vrij breedgeschouderd is) dat door het boomloze je heupen te ver uit elkaar geduwd worden, met als resultaat, rugpijn :j...

Dus dat hou je dan waarschijnlijk toch, ongeacht welke BF je neemt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:22

Klopt... ook al heb ik geen haf, ik zit ook snel te breed met een BF, helaas.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:22

Ga eens naar Arthur in Vorstenbosch die heeft ook nog wel leuke 2dehandse zaldels liggen. Wij hebben net een splinternieuw zadel gekocht en de oude ingeruild bij Arthur.

We hebben omdat het andere paard ouder werd het toen ook nieuwe zadel ingeruild voor een 2dehandse en dezelfde prijs terug gekregen toen we de 2dehandse terug brachten en een nieuwe gingen halen voor een ander paard. Wij hebben nu een equiflex weet zo even niet hoe duur die was maar wel ruim over de €1000,-

Verder heb je daar hoofdstellen van een paar honderd euro maar ook zijn er tevinden van €20,- Arthur heeft altijd rond de kerst een grote uitverkoop helaas duurt dat voor jou nog best lang maar je zou dus kunnen kijken om tot die tijd met je dressuur spulletjes door terijden.

Succes in iedergeval! En als je echt western wil rijden zou ik geen barefoot nemen of een goedkoop zadel maar even een goede kopen die jaren mee gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:24

Munnie schreef:
En als je echt western wil rijden zou ik geen barefoot nemen of een goedkoop zadel maar even een goede kopen die jaren mee gaat.

Wat een rare opmerking over een barefoot... waarom zou je die niet willen hebben als je 'echt' western wilt rijden?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:26

nee ik had een maat 2 die aardig ver naar achter lag, dat zinde me ook niet zo heel erg.
wendy ik heb al iemand voor les op het oog dus dat komt helemaal goed. +:)+
bedankt om alle bezorgde reacties;D
maar ik vind juist die zadels zo stoer!!!!!! :P
maar ik overweeg 1 zadel hier via bokt en anders blijf ik inderdaad gewoon ff met mijn dressuurzadel door modderen.
een echte nep cowgirl ben ik dan }:0 ha ha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:26

Hoe ga je het zadel passen dan? :)
Zit namelijk iets anders in elkaar dan bij engelse zadels.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:28

Zoek in ieder geval ook hulp zou ik zeggen, begin niet zelf aan iets waar je eigenlijk niet zo veel van weet. Want ook met een leuk western zadel en hoofdstel ben je er nog niet. :Y)
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij, ik ga ook (na 10 jaar dressuur) om naar western met mijn bijna 6 jarige draver. Heb al een zadel aangeschaft (barefoot arizona) wat heerlijk ligt en met wat tips van mijn beste vriendin die wel al western ervaring heeft zijn we begonnen met zit- en stemcommando's, waar ze erg goed op reageert. Per 1 september gaat mijn paard een maand in training op een western stal bij Jurgen Pouls (voor de western kenners hier ;) ) en ondertussen ga ik vanaf juni zelf ook op die manege lessen met paarden die zelf al western getraind zijn om het zelf ook te leren. :+
Heel veel succes in ieder geval en vooral ook veel plezier ermee!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:29

Uhhh...Munnie....er is NIKS mis met een barefoot :n

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:29

als ik echt weet wat ik wil dan kan ik mijn kiefer nog makelijk voor 1000 euro inruilen maar ik wil dat nu nog niet.
ze groeit ook nog want ze word eind mei pas 4.
baby vet is er net af bij die pony en de spiertjes moeten nog komen.