[WN] Wel of geen westernzadel voor draver van bijna 4

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PonyDakota

Wel of geen westernzadel voor draver van bijna 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:40

Ik wil graag voor mijn draver een westernzadel kopen. Ze is bijna 4 jaar (eind april) en iemand zei dat ik dat beter niet kon doen omdat het best zware zadels zijn en haar rug nog niet volgroeid is. Hoe zit dit?

petitparis

Re: Wel of geen westernzadel voor draver van bijna 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:46

tja geen enkel paard is volledig volgroeid op 4-jarige leeftijd. Quarters leren ze toch ook op 2-3 jaar met en westernzadel en je gaat me niet vertellen dat die dan wel volgroeid zijn.
het zijn inderdaad redelijk zware zadels, maar ze verdelen de druk meer over de hele rug. Ik denk dat je ook je eigen gewicht moet incalculeren en hoe lang/vaak je wil rijden. bv: man van 85kg op een engels zadel van 8kg gedurende 1uur of een meisje van 60kg op een zadel van 15kg gedurende 45min
PS: heb geen flauw idee hoeveel zo'n westernzadel weegt, maar 't is maar ter illustratie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:31

Westernzadels heb je al vanaf 10/12 kilo tot 25/30 kilo.
De ene soort heeft een goede kunststof boom (Steele of Ralide)en de andere een hardhouten boom. Die laatste heb je alleen nodig als je een stier aan de horn wilt hangen :)

De gemiddelde westenrijder met een jong paard is 4 tot 5 zadels verder voordat zijn paard is uitgegroeid. En langer als een half jaar tot een jaar met een zadel doe je niet met een groeiend paard.

Een westernzadel heeft geen kussens die opgevuld kunnen worden en door de langere boom (die idd meer draagvlak heeft) moet het zadel ook wel heel goed passen. Anders rijdt je nl je paard naar de knoppen.

Een goed 2e hands zadel kost tussen de 500 en 1000 euro. Nieuw heb je B-merken vanaf 750. Alles wat je nieuw onder die prijs koopt is van slechte kwaliteit tot zelf ronduit gevaarlijk (zadelmarkt etc).

Trap dus niet in kreten als 'een westernzadel past altijd', want dat is zeker niet het geval.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:38

-->WN-TR

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:12

Je zou om te proberen een (2e hands)Boom-loos westernzadel kunnen kopen
Die zijn niet zo zwaar en je paard kan gewoon groeien zonder dat het meteen weer te klein is
Laat je niet verleiden door goedkope western merken
Vaak is de boom scheef, en de zadel zijn van slechte kwaliteit
succes!

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:02

Westernzadel te zwaar? zelf kan je er toch ook op zitten? gewicht van zadel is dan geen probleem hoor. MITS het uiteraard goed past!! Er zijn ontzettend veel waardeloze westernzadels verkrijgbaar! onder de 1000,- nieuwprijs is het echt niet veel soeps! kijk anders voor een goed tweedehands van een goed merk dus. Succes!

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:15

Ik heb vandaag een australian stock zadel gekocht. Dat vind ik toch lekkerder zitten. Het is wel wennen hoor! Ik geloof dat het goed ligt, maar daar laat ik nog iemand naar kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:57

oeps!! Al gekocht en dan moet er nog iemand naar kijken :n Een Australian stock zadel is toch ook zwaar!? Ik hoop voor je paardje dat hij past anders zal hij al jong een pest hekel aan zadels ontwikkelen!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:01

Je had er eerst iemand naar moeten laten kijken voordat je het zadel kocht.
Hopelijk ligt het goed, anders is het zonde van je geld. :n

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 21:15

Het zadel lag toch niet goed. Terug gebracht. Ik wacht nog een jaartje en ga dan samen met Dakota nieuw zadel passen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:43

Ik heb van de week een zadel gekocht welke licht gewicht is, echt ideaal.. ook om hem op je ponie te gooien