[WN] reining en hoefijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

reining en hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:00

oké hoefijzers is misschien niet helemaal 'tack' dus misschien moet dit ergens anders, maar ik wist het niet zeker. }:0
Anyway, een hele duidelijke vraag: bij reining moet je kunnen sliding-stoppen, ja? En mijn vraag dus: heb je hiervoor nou altijd bepaalde hoefijzers nodig?
Ik ga nl komende week mijn nieuwe haffie ophalen. Toevallig kan hij een beetje sliding-stoppen :+ :Y) alleen als hij bij mij komt, laat ik zijn ijzers eraf halen. Kan ik nou dus niet meer met hem stoppen?
Want ik heb weleens vernomen dat je hiervoor speciale ijzers nodig hebt?

Anya

Re: reining en hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:36

Nou een keertje kan wel, maar ga je het vaker doen, of stopt je paard uit zichzelf met regelmaat met een stevige glij, dan zou ik kiezen voor ijzers. Want het is natuurlijk niet goed als dat blokkeert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:56

Als je gaat stoppen zonder sliding ijzers kunnen er de volgende dingen gebeuren:

1) je paard blesseert zich door het stoppen zonder de speciale plates, en je bent veel tijd kwijt aan revalideren.

2) je paard blesseert zich niet door de stoppen zonder de plates maar bezeert zich wel, zal zich die pijn herinneren waardoor hij later nooit meer een mooie stop zal laten zien.

3) je paard heeft nergens last van.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:53

Anya, wat bedoel je met 'blokkeren' ?

Cassidy, dat heeft dan met de pezen te maken of niet? Ik weet niet zo veel van spieren en pezen etc. maar ik kan me weldegelijk voorstellen dat als een paard plotseling stopt (zonder ijzers dus) dat dat dan een behoorlijk klap kan hebben op zijn achterbenen. Of begrijp ik het nu verkeerd?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:15

Ligt dan ook aan de bodem!
Een stroeve ,diepe, natte bodem moet je sowieso niet op stoppen, nooit niet.
Maar op een hele gladde bodem,kan je nog een heel eind komen zonder ijzers, alhoewel ik je wel afraadt.
Beter alles helemaal goed, als je serieus gaat oefenen, dus goede bodem en goede ijzers! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:16

Het paard krijgt een klap op zijn achterbenen, op alle gewrichten in dat achterbeen, en in zijn rug.

En als je zonder ijzers stopt kunnen de hoeven ook gaan scheuren, en een verticale scheur is ook iets wat je niet wilt.

De ijzers zijn er niet voor niets...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:33

bovenstaande bedoel ik met blokkeren

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 15:51

k bedankt allemaal. Dat is duidelijk. Ik wil het risico van bovenstaanden allemaal absoluut niet hebben. ;)