[WN] welk bit voor mijn fjord?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

welk bit voor mijn fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 15:52

Hallo,

Omdat ik Mieke en mezelf ;) wil omscholen naar het westernrijden, zijn we stilletjes aan onze outfit aan het veranderen. We hebben al een nieuw hoofdstel, maar daar hoort natuurlijk ook een bit bij. Nu heeft ze een dubbelgebroken watertrens met bol middenstuk. Dit op aanraden van mijn instructrice toen we nog gewoon engels reden, omdat ze nogal de neiging heeft om het bit vast te pakken. Vooral in draf en galop. Zelf vind ik dit iets te dik voor haar en wil nu iets smaller. Maar er zijn zoveel soorten bitten.
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een D-trens en een watertrens?

kent iemand de inwerking van deze bitten? hebben ze een sterke inwerking, of is het eerder zacht?
http://www.loesdau.de/websale7/Billy-Al ... 7d#product
http://www.loesdau.de/websale7/Western- ... 7d#product

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:38

ik denk dat je beter die dubbelgebroken met dat bol stukje kannemen, want zoiets heeft hij al, en dan ga je alleen een wat dunnere nemen, want een heel andere bit is niet nodig toch ? hij reageerd goed?
anders moet je gewoon wat uitproberen en kijken waar je paard het beste op loop, wat fijn is.
dat is bij elk paard anders

Anoniem

Re: welk bit voor mijn fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:20

If it ain't broke, don't fix it.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:15

ik ga ook voor het dubbelgebroken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:13

Idd wat werkt hoef je niet te veranderen. Maar het kan geen kwaad om rond te kijken of er iets nóg beter werkt! Ik reed zelf probleemloos met een enkelgebroken snaffle, maar kwam erachter dat een myler beter voldoet. Dat is een kwestie van uitproberen. Dat je paardje een fjord is heeft niets met de bitkeuze te maken.

Een watertrens is dikker en heeft losse ringen ( sommige paarden krijgen daar velletjes tussen en dan doet het au) Een D ring heeft dat minder. Let op dat het mondstuk en de ring twee verschillende soorten dingen zijn.
Het kan zijn dat je paard met zijn huidige bitje teveel gaat rommelen als je zonder neus en sperriem gaat rijden. Dit hangt ook van je rijstijl af natuurlijk. Weer een kwestie van proberen en je instructeur vragen om advies.