[WN] Geschikt zadel voor Dutch!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesleymoos

Geschikt zadel voor Dutch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 10:30

Tja aangezien Dutch 3 jaar oud is geworden en ik hem van de zomer rustig aan wil gaan inrijden wordt het toch
eens tijd :):) om eens rond te gaan kijken/orienteren voor een geschikt zadel :D

Nu ben ik natuurlijk al aan het rond snuffelen op forums,sites en in store's maar ervaringen van mensen en ideeen over
bepaalde zadels en zadelverkopers (die graag pb ;) ) zou ik ook graag horen.

Nu ben ik op zoek naar een westernzadel. (wel een goede kwaliteit, ben natuurlijk zuinig op mijn paard ;) )
Dutch heeft wel 1 klein probleempje (laat ik het zo maar even noemen :o ) hij heeft een karperrug.
Dus ik zou graag voor hem een niet te lang zadel willen zodat ik hem zo min mogelijk beperk in dat bepaalde gebied op zijn rug.
Ook is hij erg verandelijk in zijn rug als hij stil staat en nog niet warm is dan is zijn rug hol achter zijn schoft en bol op zijn lendenen,
en als hij warm gedraait is dan is zijn rug rechter achter zijn schoft en platter op zijn lendenen :roll: >;)
dussssss dat zijn zijn aandachts punten :+

Verder sta ik open voor elk idee !! :D :D

Dus wie heeft er een idee -:)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:11

Boomloos?
Ik ben Daint aan het inrijden met een Bob Marshall boomloos westernzadel :j

Afbeelding

Het is de bedoeling dat er in de toekomst wel een boomzadel (bij) komt, maar niet voordat mijn paardje nog wat meer uitgegroeid is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:15

Hoeft wat mij betreft niet per pb:
Ik denk dat ik met een exterieurtechnisch moeilijke rug een zadel op maat zou laten maken.
Wij hebben zelf erg goede ervaringen met Louis van Kerkhoff, van Vaquero. Onze KWPN'er heeft een ontzettend hoge schoft en kwam daarom niet in aanmerking voor een standaardzadel. Louis heeft hem ingemeten en een zadel op maat voor hem gemaakt, waar wij én het paard nog steeds erg tevreden over zijn.

Verder heb ik goede ervaringen met Evelien van Eurohorse qua passen van standaardzadels, en ik weet dat zij ook wel wat met maatwerk doet, maar daar heb ik geen ervaring mee met haar dus hoe ze dat doet kan ik je niet vertellen.

Maar misschien is boomloos wel juist een erg goede oplossing voor jouw paard; daar heb ik echt te weinig kaas van gegeten om daar wat over te zeggen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:20

Ben het helemaal eens met de aanbevelingen van Sonja :D
Boomzadel voor Daint komt strakkies waarschijnlijk óf van Eurohorse óf van Vaquero 8-)

3 jaar is echter te jong om een custom zadel te laten maken; daar gaat -ie geheid uitgroeien :P

Anoniem

Re: Geschikt zadel voor Dutch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:23

Ik weet niet in hoeverre een maatwerkzadel eventueel nog aan te passen zou kunnen zijn bij verdere uitgroei. Maar daar zou Louis alles over kunnen vertellen.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:29

Ik heb idd ook aan boomloos zitten denken maar nu ben ik zelf
niet echt een licht gewicht (ben hard aan het sporten en lijnen maar dan nog zal ik nooit een super slank poppetje zijn :o )

Vraag mij dan af of boomloos dan wel een geschikte keuze is, want ik lees vaak dat
het alleen geschikt is voor slankere mensen??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:33

lesleymoos schreef:
Nu ben ik op zoek naar een westernzadel. (wel een goede kwaliteit, ben natuurlijk zuinig op mijn paard ;) )
Dutch heeft wel 1 klein probleempje (laat ik het zo maar even noemen :o ) hij heeft een karperrug.
Dus ik zou graag voor hem een niet te lang zadel willen zodat ik hem zo min mogelijk beperk in dat bepaalde gebied op zijn rug.
Ook is hij erg verandelijk in zijn rug als hij stil staat en nog niet warm is dan is zijn rug hol achter zijn schoft en bol op zijn lendenen,
en als hij warm gedraait is dan is zijn rug rechter achter zijn schoft en platter op zijn lendenen

Gezien zijn karperrug zou ik héél véél grondwerk gaan doen om de spieren op zijn rug en buik zo sterk te maken als mogelijk is. Pas dan kun je er op, omdat je een jong paard bij het beleren nooit vanaf punt nul zo verzameld kunt rijden dat ie zijn rug meteen goed gaat gebruiken.

Qua zadel is de lengte van zijn rug bepalend. Bij een korte rug zullen veel westernzadels afvallen, ook boomloze zadels zijn niet altijd kort. Verder heb jij een bepaalde zittingmaat nodig (ken je bouw niet), maar bij een standaardmaat western zit je wel iets verder naar achteren als bij een vergelijkbare maat engels. Iets wat je bij zijn rug juist probeert te voorkomen.
Welk zadel je ook kiest ik zou je iig aan raden om een hele goede pad te gebruiken; eentje die gecontourd is (de ronding van de rug volgt) én uit 2 helften bestaat waarbij de helften dikker zijn als het middendeel. Dit geeft je paard een goede ruggegraatvrijheid. Waar dit normaliter een goede koeling als reden heeft en bij boomloos het ontlasten van druk geeft, is het bij jouw paard ook nog eens de extra vrijheid die hij in dat gebied nodig heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:34

Boomloos is niet alleen geschikt voor mensen die wat minder wegen. Ik ken genoeg mensen die al jaren boomloos rijden met een 'maatje meer'.
Het gaat er om hóe je rijdt (technisch gesproken) en dat is voor mét en zonder boom net zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:52

Toch is dat wat mij persoonlijk ook tegenhoudt om boomloos te gaan hoor, ik vind mezelf ook te zwaar voor een boomloos zadel.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:54

DubbelDun schreef:
Gezien zijn karperrug zou ik héél véél grondwerk gaan doen om de spieren op zijn rug en buik zo sterk te maken als mogelijk is. Pas dan kun je er op, omdat je een jong paard bij het beleren nooit vanaf punt nul zo verzameld kunt rijden dat ie zijn rug meteen goed gaat gebruiken.

Qua zadel is de lengte van zijn rug bepalend. Bij een korte rug zullen veel westernzadels afvallen, ook boomloze zadels zijn niet altijd kort. Verder heb jij een bepaalde zittingmaat nodig (ken je bouw niet), maar bij een standaardmaat western zit je wel iets verder naar achteren als bij een vergelijkbare maat engels. Iets wat je bij zijn rug juist probeert te voorkomen.
Welk zadel je ook kiest ik zou je iig aan raden om een hele goede pad te gebruiken; eentje die gecontourd is (de ronding van de rug volgt) én uit 2 helften bestaat waarbij de helften dikker zijn als het middendeel. Dit geeft je paard een goede ruggegraatvrijheid. Waar dit normaliter een goede koeling als reden heeft en bij boomloos het ontlasten van druk geeft, is het bij jouw paard ook nog eens de extra vrijheid die hij in dat gebied nodig heeft.

Dat grondwerk zit wel goed. :D Het aankomend half jaar ga ik zowiezo nog niet rijden om hem eerst nog de tijd te geven "uit tegroeien".
Ook is hij onder behandeling van een fysio en doe ik al grondwerk met hem die ik aankomend half jaar steeds mee wil gaan uitbreiden onder begeleiding van mijn fysio.
Ook is hij pas helemaal klinisch, echografisch en rontgenlogisch gekeurd, dus wees gerust ik stap niet zomaar op ;) :D
Zie trouwens ook mijn andere topic [GVL] Longeertips voor rugspieren teversterken

Ik heb een 16 inch nodig voor mijn kont, en ik heb een zadel liggen met roundskirts en die is 66cm lang en kwa lengte zou hij die wel passen maar het zou natuurlijk mooier zijn als het zadel wat korten is.

Nu heb ik op de equitana een Eqiuflex endurance 131 zien liggen, was natuurlijk mijn meetlint vergeten maar dit zadel leek mij korter dan gemiddelt en ook lichter.
Heb verder geen ervaring met equiflex maar mischien zijn er mensen die dat wel hebben. Ben namelijk erg benieuwd naar ervaringen.
Laatst bijgewerkt door lesleymoos op 21-03-09 19:59, in het totaal 3 keer bewerkt

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:57

Sonja schreef:
Toch is dat wat mij persoonlijk ook tegenhoudt om boomloos te gaan hoor, ik vind mezelf ook te zwaar voor een boomloos zadel.

Ja, kan me namelijk voor stellen dat het op langertermijn mischien toch problemen kan geven.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:11

oja nu zag ik pas ook een website over Specialized Sadlle's http://www.specializedsaddles.nl/
je kon daar ook gratis cd aanvragen over hun concept heb ik natuurlijk gedaan en vandaag ontvangen.

Morgen ga ik die eens bekijken, is hier iemand bekent met dit soort zadels? kan er weinig over vinden op het internet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:16

Ken ik niet. En ik heb de pest aan leveranciers die niet bekendmaken welke naam erachter zit. Zéker in dit wereldje.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:19

Dat staat mij idd ook een beetje tegen. Ik hoop ook dat de cd's meer duidelijkheid geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:29

D'r is meer kaf dan koren in dit wereldje, dus ik zou idd absoluut willen weten wiens naam daar achter zit, voor ik ze uberhaupt maar met de mooie verhalen op m'n erf wil hebben :D

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 07:34

Je hebt equiflex zadels die heel kort zijn.
Je moet wel heel stil zitten op een flexzadel, anders duw je hem scheef,
of je paard kan hem scheef duwen.
Bijv. als hij zijn ribben vastzet.
Het zit wel tussen wel/geen boom in.
Ik denk dat het kwestie van proberen is, of het jou en je paard bevalt.
Misschien ken je iemand met een korte flex die je eens kunt proberen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:26

ben geen vervent voorstander van noch boom noch boomloos
rijd mijn ene paard met boom(reining ) zadel zonder bit neiging naar engelse stijl
en de andere boomloos met shanks neiging naar western stijl _O-
ach de basis is zo verschillend niet :o

ben ook de lichtste niet(zeker niet :o ) en rijd mijn jonkie ivm de zeer veranderelijke rug ook boomloos
hij begint nu langzaam te stabilizeren en hoop
over een halfjaartje of zo een voorlopig vast zadel te kunnen
kopen voor m (ja voorlopig daar die daar echt niet mee zal doen tot zijn dood )

als je erg zwaar bent heb je ook dikke billen , je gewicht word verdeeld over de cm2
+ een kleine ruimte daaromheen ivm de drukverdelende pads
lijkt me prettiger dan de puntdruk van een niet passend boomzadel
waardoor dat gewicht word verdeeld over de net wel rakende delen van het zadel
ook met zogenaamde pads die de holling opvullen , leuk idee
als jouw paard standaard die vorm heeft en houd .. in jouw geval zou het met de groei
uiteindelijk zorgen dat het zadel gaat rocken
vind dat bij jonkies nooit de juiste oplossing
als de bridging heel erg weinig is kan je het met een goede pad (trs bv) wel een beetje oplossen
zodat die ongestoord verder kan groeien maar dan hebben we het over 1 a 2 mm niet meer !

met een goed passend boomzadel (wat bijna een utopie is daar je paard zijn rug over het jaar zomers swinters gras en minder rijden etc continu veranderlijk is , mede daarom is goede pad/dek zo belangrijk)
word de zelfde gewicht / druk verdeelt over groter vlak en is dus beter
helaas rijden er weinig mensen met een zga perfect passend zadel met een degelijke pad /dek
vooral in de engelse stijl zie je dat vaak (de kussens zijn immers pas gemaakt en moet er dan een dun dekje onder ..want zadel moet kaal goed liggen en vergeten dat met groei soms bespiering iets afneemt
tijdens groeispurt gaat bijna alle energie naar de botten groei dan is het weer mooi weer en rijden / werken we iets vaker dan weer toeneemt , vetjes op rug worden vaak aangezien voor spieren
waardoor rug recht lijkt maar het net niet is , etc etc waardoor zadels kunnen gaan bridgen , zelden word hier opgelet )

wel is het belangrijk met boomloos dat je kan zitten
(met boomzadel ook maar okee) en degelijke pads gebruikt voor de druk verdeling
of zoals de nieuwe barefoot waarbij de pads ingebouwd zijn (heb je nog steeds
INLAGES nodig voor er onder !)

als ik het goed lees veranderd de rug van jouw jonkie tijdens werken
houd in dat je er heel slim aan doet eerst de rugspieren eens een heel stuk sterker te maken
voordat je er op kruipt

persoonlijk vind ik een soepel boomloos een hele goede optie voor een jonkie
wiens rug zeker de 1e 1 a 2 jr continu in beweging is

en let wel ... zoveel verkopers , zadelmakers en vermakers : zoveel meningen !
volg je eigen gevoel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:00

Dit is de maker van SS (Specialize Saddles). Qua duur-ervaringen niet de minste dus ;)
http://specializedsaddles.com/new/
Ik weet dat Mac/Jackie/Dinopino ervaringen hebben met dit zadel, de laatste heeft er zelfs eentje te koop staan.
Alles staat en valt bij de juiste 'shims' die jezelf onder de zadels pas moet maken. Bij nieuwkoop wordt het voor je gedaan, aanpassingen moet je zelf doen.

Als je niet negatief staat tegenover boomloos heb je diverse opties. Van een aantal merken zijn testzadels te krijgen en anders zijn vast ook wel Bokkers bij je in de buurt waar je eens een boomloos zadel van mag uitproberen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 06:38

lesleymoos schreef:
oja nu zag ik pas ook een website over Specialized Sadlle's http://www.specializedsaddles.nl/
je kon daar ook gratis cd aanvragen over hun concept heb ik natuurlijk gedaan en vandaag ontvangen.

Morgen ga ik die eens bekijken, is hier iemand bekent met dit soort zadels? kan er weinig over vinden op het internet

Geef iemand met een specialized zadel les. Zou voor mij een hele goed "2e" keus zijn (ga toch voor een BM :D ) Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel met haar in contact brengen ;)