DubbelDun schreef:Gezien zijn karperrug zou ik héél véél grondwerk gaan doen om de spieren op zijn rug en buik zo sterk te maken als mogelijk is. Pas dan kun je er op, omdat je een jong paard bij het beleren nooit vanaf punt nul zo verzameld kunt rijden dat ie zijn rug meteen goed gaat gebruiken.
Qua zadel is de lengte van zijn rug bepalend. Bij een korte rug zullen veel westernzadels afvallen, ook boomloze zadels zijn niet altijd kort. Verder heb jij een bepaalde zittingmaat nodig (ken je bouw niet), maar bij een standaardmaat western zit je wel iets verder naar achteren als bij een vergelijkbare maat engels. Iets wat je bij zijn rug juist probeert te voorkomen.
Welk zadel je ook kiest ik zou je iig aan raden om een hele goede pad te gebruiken; eentje die gecontourd is (de ronding van de rug volgt) én uit 2 helften bestaat waarbij de helften dikker zijn als het middendeel. Dit geeft je paard een goede ruggegraatvrijheid. Waar dit normaliter een goede koeling als reden heeft en bij boomloos het ontlasten van druk geeft, is het bij jouw paard ook nog eens de extra vrijheid die hij in dat gebied nodig heeft.
Dat grondwerk zit wel goed.
Het aankomend half jaar ga ik zowiezo nog niet rijden om hem eerst nog de tijd te geven "uit tegroeien".
Ook is hij onder behandeling van een fysio en doe ik al grondwerk met hem die ik aankomend half jaar steeds mee wil gaan uitbreiden onder begeleiding van mijn fysio.
Ook is hij pas helemaal klinisch, echografisch en rontgenlogisch gekeurd, dus wees gerust ik stap niet zomaar op
Zie trouwens ook mijn andere topic [GVL] Longeertips voor rugspieren teversterken
Ik heb een 16 inch nodig voor mijn kont, en ik heb een zadel liggen met roundskirts en die is 66cm lang en kwa lengte zou hij die wel passen maar het zou natuurlijk mooier zijn als het zadel wat korten is.
Nu heb ik op de equitana een Eqiuflex endurance 131 zien liggen, was natuurlijk mijn meetlint vergeten maar dit zadel leek mij korter dan gemiddelt en ook lichter.
Heb verder geen ervaring met equiflex maar mischien zijn er mensen die dat wel hebben. Ben namelijk erg benieuwd naar ervaringen.
Laatst bijgewerkt door lesleymoos op 21-03-09 19:59, in het totaal 3 keer bewerkt