[WN] 3 in 1 beschermers of skid boots

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

indian_horse

3 in 1 beschermers of skid boots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:40

Welke vinden jullie het beste ? Skid boots zijn hetzelfde als peesbeschermers en ik las ergens dat dierenartsen deze eerder afraden dan aanraden. Wat is jullie ervaring en advies.

alyel

Re: 3 in 1 beschermers of skid boots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:52

en weet je ook waarom dierenartsen dit dan afraden (ivm skid boots)

ik heb namelijk goede ervaringen met skid boots. Geeft een betere bescherming bij spins en stops.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:58

Peesbeschermers beschermen de pezen tegen overbelasting
Nee, dit is echt een fabeltje! Als peesbeschermers al iets doen, wat nog maar de vraag is, dan is het de pezen beschermen tegen fysieke klappen van buitenaf.

Peesbeschermers beschermen totaal niet tegen overbelasting. Het is net zoiets als een touw waar je een kokertje omheen doet: Het touw met kokertje knapt nog even snel als je hard aan het touw trekt, alleen is het touw nu beter bestand tegen de inwerking van een mes.

Peesbeschermers hebben ondertussen echter veel nadelen: Ze verminderen de doorbloeding, de pezen kunnen de warmte minder goed kwijt (die kun je dan nog wel afspuiten na het rijden, maar tijdens het rijden kunnen ze hun warmte niet kwijt), er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties), etc.

Veel dierenartsen zijn van mening dat meer paarden schade opgelopen door peesbeschermers dan dat er schade mee wordt voorkomen...

Heb het stukje gekopieerd komt van http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... feiten.cgi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:00

Paardnatuurlijk is een site die je maar niet ál te serieus moet nemen :=

Ik gebruik met reining zelf altijd skidboots van PC. Geeft een goede bescherming bij de stops :j

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:04

ik bedoel eigenlijk splint boots :o of 3 in 1 beschermers voor de voorbenen.... dat is meer te vergelijken met peesbeschermers...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:07

ik heb de smb 3 en ik heb nog geen korrel zand er tussen kunnen vinden na het rijden :n ze sluiten mooi af, en haar benen zijn niet warm na het rijden :n

ik moet wel zeggen dat ik ze niet altijd om heb, alleen als ze in een hyper actieve bui is, dan is ze niet altijd even stabiel nog :n

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:30

Ik vind de 3in1 boots, ook wel medicine boots, juist wel heel warm, zeker in de zomer. Heb ze ook maar gebruik veel liever gewone peesbeschermers die aan de voorkant open zijn.

Je gebruikt ze toch ook vooral tegen aantikken van de andere benen? Dan werken ze prima. Die 3in1 beschermen waarschijnlijk ook prima, maar vind ze dus te warm en veel lastiger om te doen.

Maar da´s mijn mening he! ;)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:51

Maar wat kan je al met al het beste doen bij het spinnen etc?
Welke beschermers? Of geen? (Maar wat dan als hij een verkeerde stap maakt?)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:10

Voor spinnen denk ik dat je dan toch van die 3in1 beschermers moet gebruiken omdat de voorbenen ook aan de voorkant beschermd moeten zij, en dat doen peesbeschermers niet. Die zijn immers open aan de voorkant en beschermen met name tegen aantikken aan de achterzijde.

(Maar wij spinnen niet of nauwelijks met onze paarden, alleen als oefening en dan heel rustig zodat aantikken eigenlijk nooit gebeurt)