[WN] welk zadel voor een haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

welk zadel voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:16

hallo
ik ga over op westernrijden met mijn haflinger.
ik wil graag een goed (2e hands) westernzadel, en het liefst wel van een goed merk.
nu ken ik alleen crates en garland, en wat ik daarvan tegenkom kan ik niet betalen.
weten jullie misschien welke merken wat goedkoper 2ehands te krijgen zijn?
en welk model is het beste voor een haflinger (zo'n ronde, of zo'n vierkante?)
en hoeveel inch westernzadel is te vergelijken met een 17/17,5 inch engels zadel?

TurdusMerula

Re: welk zadel voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:29

WN AM >> TR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:59

Hoeveel wil je er ongeveer aan uitgeven?
Vanaf 500 euro zijn best wel wat nette merkzadels te vinden.
Billy cook is ook een goed merk, en daar is veel van te vinden.
Roundskirts, dus met een ronde achterkant, zijn meestal beter voor hafjes, omdat die vaak een vrij korte rug hebben.
Voor mijn tinker (ongeveer zelfde bouw als de meeste hafjes) heb ik een barefoot arizona, boomloos, dus die ligt vrijwel altijd goed en groeit mooi mee met zijn bespiering.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:13

oke bedankt!
nouja eigenlijk is 500 wel mijn maximum wat ik voor het zadel zou kunnen uitgeven.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:46

Je kan misschien wel een 2dehands garland of white star vinden voor 500 euro.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:43

Je moet absoluut niet naar een merk kijken bij de aanschaf van een zadel, maar naar de pasvorm, een zadel wat niet past is een kwelling voor je paard.
Als je een haflinger met een brede rug, en vooral brede platte schouders hebt zal je het nog behoorlijk moeilijk krijgen, want een westernzadel dat ook van voren bij de schouders breed en plat is is bijna niet te vinden.
Het moet natuurlijk een redelijke kwaliteit hebben, maar het merk is absoluut niet van belang. Tenzij je de keuze hebt uit verschillende zadels die allemaal goed passen, en waar jij ook lekker in zit.

Je zadel is je allerbelangerijkste aankoop na je paard, als je niet voldoende geld hebt om een verantwoord zadel te kopen, kan je beter even wachten en nog een jaar doorsparen zodat je een goed zadel kan kopen waar je je paard geen pijn mee doet.
Alhoewel je met €500,- voor een tweedehands een heel eind zou moeten komen, het kan ook zijn dat je meer moet betalen.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:48

ja het gaat mij natuurlijk ook om de pasvorm.
het moet voor mijn paardje goed liggen (inderdaat platte schoft en brede schouders trouwens)
alleen ik had gehoort dat je bij westernzadels, met de 'verkeerde' merken vaak hebt dat ze echt heel slecht zij (lees; uitelkaar vallen)
dat weet ik verder niet hoor, maar nouja dat heb ik dus gehoort..
en dat zal bij de meeste merken wel wat meevallen.
maar heb toch het liefste wel een beetje een redelijke kwalliteit

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:21

Nou, dat van die kwaliteit is een beetje moeilijk. Een fabriek die bv 10 jaar geleden goede zadels maakte kan nu bagger leveren, en omgekeerd. (maar dat komt niet zo vaak voor) Het voordeel van een wat ouder zadel, 15/20 jaar is dat er toen betere zadels gemaakt werden als nu.

Op zich kan je meestal al aan de kwaliteit van het leer en de metalen onderdelen, de stiksels, de tooling al heel wat aflezen. Alhoewel wij een keer een duur zadel met mooi leer enzo in de workshop gehad hebben, met een gebroken Boom (na drie maand) en daar zat dus een absolute levensgevaarlijke bagger boom in.

Je kan er wel vanuit gaan dat je niet, nooit, ever een goed nieuw zadel voor €500,- zal kopen. gewoon omdat er voor dat geld niet eens goede marterialen ingekocht kan worden,

Bovendien kan je van een nieuw, niet ingereden zadel absoluut de maat NIET bepalen. Tenzij de verkoper weet welke boom , welke maat erin zit.