[WN] Verschil in Leer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Verschil in Leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:18

Er zal vast verschil in zitten...

Ik heb 3 zadels liggen.

Een pools (fabriekszadel), een duits onbekend merk, en een continental van heel oud...

Wat mij opvalt is als ik ze dezelfde dag schoonmaak op dezelfde manier, en op dezelfde manier 'houd' (zelfde zadelkamer, luchtvochtigheid blabla)

Wat mij opvalt is dat de continental (bij geen gebruik) is 3 dagen al compleet groen uitslaat :(
Het duitse zadel in een week (bij geen gebruik), Terwijl die Pools rustig 2 maanden kan laten liggen (bij geen gebruik) en er geen raar iets aan te3 zien is (behalve stof)

Komt dit door verschillend leer? of is het wat heel anders

Oja alle 3 liggen ze onder zadelhoesen :)

nickyu

Re: Verschil in Leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:33

goed gevoed leer schimmelt eerder
het leder schimmelt ook niet maar het vet wat er in zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:34

Ook de behandeling in het verleden van het leer telt mee. Hoe doorvoed is het leer bijvoorbeeld? Of hoe vochtig? Want je rijdt niet met alle 3 tegelijk en even lang in de regen, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb overigens in m'n begintijd zo'n "karton-leren"-zadel gehad, en daar komt nog geen schimmel op al smeer je 'm vol met aardbeienjam en leg je 'm drie weken in de zon. Dat spul is zo strak geperst dat niks d'r vat op krijgt volgens mij. Zooitje.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:46

goed leer dat goed geolied is geweest schimmelt het snelste! mijn handgemaakt zachtleren hoofdstel schimmelt ook veel sneller dan het prulhoofdstelletje van mn welshje... dat kan ik heel de winter buiten laten hangen als ik wil...

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:02

oke dus als ik het goed begrijp is schimmel een teken van goed onderhoud van leder (wat reageert op weersomstandigheden)?