[WN] zadel donkerder maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

zadel donkerder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:03

Mijn zadel is rood-bruin van kleur. Ik vind dit zelf niet echt mooi kleuren bij mijn buckskin-merrie. Weet iemand een manier om mijn zadel donkerder van kleur te maken? Ik durf het niet zo goed in de donkere olie te zetten, heeft iemand hier ervaring mee?

Woody2015

Re: zadel donkerder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:16

Ja idd gewoon in de donkere olie zetten.
Je kunt ook gewoon zonnebloemolie gebruiken maar olijfolie blijft minder vet dus is beter van keus.
Een paar keer goed invetten en dan word het vanzelf donkerder ;)
Goed te doen hoor, veel succes!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:17

wordt het daar niet heel vlekkerig van?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:23

Nee hoor, je moet het vaker inolieen wil je resultaat zien.
Je hebt trouwens ook gewoon speciaal leerolie bij de ruitershop om leer donkerder te maken.

Leer word donkerder door de behandeling te herhalen dus niet van 1 x wat meer erop, verder goed uitwrijven met een doek en de rest kleurt wel bij.
:PB MysticTyker anders eens, zij kan je ook meer vertellen over het donkerder maken van leer ;)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:27

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:36

Hier MysticTinker :P
Leer kan inderdaad donkerder worden door het te olieën. Ik heb zelf een hoofdstel een nachtje in de olie gelegd, dat ging van naturel leerkleur naar donkerbruin :)
Maarrr...
Als het leer is geverfd in plaats van geolied, of is afgelakt, dan werkt het niet. Je zegt dat je zadel roodbruin is.. die rode kleur krijg je niet door te oliën, dus de kans dat je zadel geverft is, is wel groter..
Ik zou een klein stukje uitproberen :) Misschien ergens aan de onderkant van het zadel ofzo. Even kijken of het donkerder kleurt of niet.
En als het werkt, dan inderdaad met een spons of doekje oliën, en dat moet je dan een aantal keren herhalen.
Hoofdstellen kun je makkelijker in de olie laten liggen, met een zadel werkt dat niet jammer genoeg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:40

Wahahaaaaa zie je wel, ze weet het ;)
Kijk zoveel wist ik er dus niet van en daar had ik dan ook nig niet over nagedacht.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:46

Jahh, ik heb ooit frontriempjes gemaakt :+
Vandaar dat ik dat weet :P

Ik had pas een hoofdstel gekocht om op te knappen, een paar uur in de olie gelegd omdat ik em donkerder mooier vond.. Ik dacht, hoe kan dat nu, de kleur is nog precies hetzelfde! Bleek ie geverfd te zijn :+

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:11

@MT: (hoe) kun je gelakt leer donkerder maken?
gaat om vrij licht gekleurd leer, het glanst een beetje dus ik denk dat het gelakt is

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:03

gelakt leer word naarmate je het zadel gebruikt vanzelf steeds donkerder tenminste, die van mij was licht cognak en is nu ook veel donkerder. Ook als ik hem in de olie zette werd ie steeds donkerder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:14

Het geverfde leer waarvan ik een hoofdstel heb laat helemaal geen olie en water en vuil enzo door, dat leer is er echt op gemaakt om altijd dezelfde kleur te blijven behouden. De enige manier om geverfd leer te kleuren is een nieuwe kleur er overheen verven.
Hoe het met lak zit weet ik niet precies. Volgens mij zijn er laksoorten die, net zoals verf, niets doorlaten.. Maar zijn er ook laksoorten die wel olie doorlaten, en die dus wel donkerder worden door oliën.
Ik zou het gewoon even testen op een onopvallend stukje, en stel dat het niet werkt met olie, dan kun je als je dat echt wil nog wel het leer (laten) verven. Een zadelmaker kan je daar ook vast wel goed mee helpen :)

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:22

@MT: OK bedankt voor je antwoord! ik ga het maar es even proberen met olie om te kijken of het resultaat heeft.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:58

Van zonnebloem olie wordt je leer juist weinig lichter, inolien met neatsfoot olie werkt veel beter,
En je kan ook speciale kleurolie gebruiken om het echt te kleuren.
Gelakt leer kan je niet kleure.
Altijd een klein hoekje eerst proberen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:07

ook een goede schoenmaker kan je vertellen hoe je leer kunt verven. ik heb mijn laarzen na advies van de schoenmaker geverfd. hij gaf ook aan dat geverfd leer, eerst goed moet worden schoongemaakt met een of ander goedje, zodat de verf beter pakt.
de laarzen kon ik overigens met schoenpoets 'verven'.
eerst een proefstukje proberen lijkt me een goed idee.
succes

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:27

Ik zou een zadel niet met schoenpoets ''verven'', ook teveel olie is slecht voor je leer. Als je echt een mooi zadel hebt, en het is goed gebruikt, zit er waarschijnlijk geen laklaag meer op (waar fabrieken het leer mee afwerken) en kan je het gewoon kleuren. Koop dan wel een echt goede kleurolie. Bij een echte zadelmaker, of bestel het in Amerika.
Of laat het door een zadelmaker doen!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:56

'k ben al met olie in de weer geweest. Het neemt de olie goed op dus het is niet geverfd of gelakt :):)