[WN] Ervaringen met Mohair-singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Ervaringen met Mohair-singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:59

Langs deze weg hoop ik meer te weten te komen over de mohair-singels.
Het zit zo, mijn paard is allergisch voor neopreen en nu hebben wij een neopreen singel en doen er altijd bontjes omheen (katoenen bontjes zeg maar, geen echt schaap) nu ging dat altijd prima, maar ik erger me steeds vaker aan de bontjes, ze zakken af waardoor het neopreen toch tegen zijn huid komt en een vervelend wondje achterlaat of ze gaan onderweg draaien waardoor het weer gaat schuren etc. etc.
We maken vaak lange ritten en dit moet dus onderweg ook goed blijven zitten.

Nu wil ik dus een andere singel, geen neopreen dus en niks wat van kunstmatige stofjes is.
Ik kan van iemand een mohair-singel overnemen en nu is mijn vraag:

Zitten deze goed? Pakken de koorden geen velletjes beet? (dat idee heb ik altijd)Kun je ze wassen? En wat zijn jullie algemene ervaringen met deze singel?

Ik heb dus een paard met een gevoelig huidje, vandaar dat ik liever eerst meer informatie inwin alvorens het te testen, straks zit er een gat in mijn paard...

MidnightPSan

Re: Ervaringen met Mohair-singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:44

wij hebben zo goed als alleen maar mohair, en enkele van katoen.
de meeste zijn weaver easy cinch.
zeker als je de voorbenen nog even naarvoren haalt,kan er niets gebeuren.
zefs met de druk spuit schoon maken is geen probleem.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:44

MidnightPSan schreef:
wij hebben zo goed als alleen maar mohair, en enkele van katoen.
de meeste zijn weaver easy cinch.
zeker als je de voorbenen nog even naarvoren haalt,kan er niets gebeuren.
zefs met de druk spuit schoon maken is geen probleem.

en geen drukplekken of schuurplekjes? wat is het voordeel van mohair tegenover bijvoorbeeld leer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:47

Ik heb een tijd een mohair singel gehad en vond het een fijne singel. Er zit iets rek in wat door de meeste paarden als prettig wordt ervaren.
Schoonmaken is ook mogelijk, al wordt het leren tussenstuk daar meestal niet beter van.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:50

Ben ook niet van plan het vaak te gaan schoonmaken, want dat lijkt me niet echt gezond voor de singel haha.
maar die koordjes vormen dus eeeecht geen probleem?
Better safe than sorry...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:59

Als alle koordjes nog even strak vastzitten heb je daar geen probleem mee. Als er losse koordjes tussen zitten moet je wel uitkijken.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:01

Ok super, want wat is nou eigenlijk het voordeel van mohair? weet je dat toevallig?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:04

er komt absoluut GEEN huid tussen de strengetjes!!deze singels zijn niet te vergelijken met de katoenen koordsingels die je vroeger had bij t engels rijden...
mohair kan je niet wassen. je krijgt bij 5 -star wel een reinigings spons erbij,en in geval van nood kan je ze afspuiten.
de singel is zeer comfortabel, en neemt als enigste, samen met katoen ook daadwerkelijk het zweet op, welke naar de oppervlakte getransporteerd word. hierdoor heb je nooit meer die vieze singel-sop-plekken!laat je nix wijsmaken door de fabrikanten, er is geen enkel kunsstof, die vocht opneemt,alleen natuurlijke materialen, zoals wol en katoen, beschikken over die eigenschap.
bij luckyleather kun je de 5- star singels vinden. niet goedkoop, wel de beste die je kunt vinden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:07

Mohair is een zacht en natuurlijk materiaal wat door de meeste paarden goed verdragen wordt.
Overigens werd die van mij wel degelijk vies hoor en het paard zweette er ook echt wel onder :D

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:15

wij spuiten ze gewoon af hoor, en zelfs als je er twee of meer in de V.S. besteld ben stukken goedkoper uit dan in nederland.
het voordeel van de easy cinch van weaver kan je veel rustiger aan singelen, als je na tien minuten rijden nog even controleerd of hij niet te los is kan je hem van-af je paard nog iets aantrekken.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:45

Oh super bedankt alvast voor alle informatie! We mogen de singel testen dit weekend, ben benieuwd hoe hij erop reageert.
het is wel zo'n brede met zo'n stuk leer in het midden.

Kunnen we eindelijk die vervelende neoprene singel verbannen naar een paard dat er wel baat bij heeft!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:40

spicegirl schreef:
mohair kan je niet wassen. je krijgt bij 5 -star wel een reinigings spons erbij,en in geval van nood kan je ze afspuiten.
de singel is zeer comfortabel, en neemt als enigste, samen met katoen ook daadwerkelijk het zweet op, welke naar de oppervlakte getransporteerd word. hierdoor heb je nooit meer die vieze singel-sop-plekken!laat je nix wijsmaken door de fabrikanten, er is geen enkel kunsstof, die vocht opneemt,alleen natuurlijke materialen, zoals wol en katoen, beschikken over die eigenschap.
bij luckyleather kun je de 5- star singels vinden. niet goedkoop, wel de beste die je kunt vinden!

Die spons krijg je alleen bij de pads, niet bij de singels. 8-)
Mohair kun je gewoon wassen met wolwasmiddel.

Citaat:
To clean your 100% Mohair Cinch, we recommend handwashing in a mild detergent. Use the same water temperature for washing and rinsing to reduce or prevent shrinkage. Hang it and let it air dry. If there is any shrinkage after drying, your cinch will stretch back to the original length with use.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:38

Ok thx alvast, dan weet ik dat. alsie dan vies is gooi ik hem in een emmertje neutral en dan lekker laten drogen.
word steeds enthousiaster over dat mohair!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:49

Ik rijd met een mohair singel bevalt mij het allerbeste.
Er vallen altijd wat haartjes uit, bij een neopreensingel zie je dat minder omdat ze niet blijven plakken.
Ik ben helemaal voor mohair. Hoe meer koordjes hoe beter!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:53

het meest comfortabel zijn de roper-modellen!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:54

KLeine ropers, een echte grote dikke is wat teveel voor normaal rijden.
Ik heb nog een paar mohair cincha's liggen btw.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:16

Ja het is een billy cook ropermodel, breed in het midden, gaat prima, missie geslaagd!