[WN] wanneer shanks?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kejen

wanneer shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 15:08

wanneer ga je met shanks rijden ?
ik dacht dat er een leeftijd aan vast zat van het paard?
maar ik weet het niet helemaal zeker,
jullie kunnen me er vast mee helpen?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:09

402. De volgende optoming is toegestaan:
- 4 en 5 jarige paarden in "Junioren” onderdelen:
Snafflebit of bosal; tweehandige teugelvoering
- 4 en 5 jarige paarden in andere onderdelen:
Snafflebit of bosal; tweehandige teugelvoering;
òf:
Bit; éénhandige teugelvoering
- 6 jarige paarden en ouder:
Bit; éénhandige teugelvoering

Vanaf de L5 t/m L3
Afwijkende bepaling: het is deelnemers toegestaan om
paarden van alle leeftijden te starten met snaffle-bit of bosal
en te rijden met twee-handige teugelvoering.

Dus ook al is je paard al 6 jaar of ouder dan mag je nog wel met twee handen met een snaffle-bit rijden tot je in de L2/L1 komt dan moet je op één hand met bit rijden (als je paard 6 jaar of ouder is ;) ).

Toegestane bitten: Snaffle
w/Shanks, "grazer" of "curb" bitten
voorzien van kinriem. Maten
volgens tekening
Als alternatief voor de kinriem is
bij een bit een kinketting
toegestaan (hieronder wordt ook
verstaan: een samenstel van
maximaal twee kettingen
waarvan beide kettingen even
lang zijn, onlosmakelijk en
zonder tussenruimte aan elkaar verbonden zijn over de hele
lengte waarover zij op het paard inwerken, en vlak zijn). De
Regelboek 2008 37
kinketting moet tenminste 1,3 cm breed zijn en vlak tegen de
onderkaak dan wel in de kingroeve van het paard liggen.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:43

Wanneer je op shanks gaat rijden is afhankelijk van de opleidingsgraad van je paard. Dus het is niet leeftijd gebonden, al zijn er op wedstrijd niveau wel leeftijd/ bit regels.

Een paard wat niet de juiste opleiding heeft om op shanks te lopen kan je ondanks zijn leeftijd niet daarop starten, dat zal het dier je niet in dank afnemen ;) .

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:03

Als je niet wedstrijd gericht rijd hoef je helemaal niet op shanks te rijden. ;)
Want als je paard goed aan de hulpen staat hoef je niet zo'n "zwaar" bit in te doen waarom zou je :+ , daarin heeft ElCid gelijk. Dus juist als zijn "opleidingsgraad" verder is zou je geen shank nodig hoeven te hebben, tenzij je het zelf zo leuk vind 8-) .
En begrijp me niet verkeerd dat betekend dan natuurlijk niet dat je wel met een shank moet gaan rijden als het paard nog niet goed is opgeleid (als dwang middel :n ) of omdat het zo moet omdat je "western" rijd.

Berdien

Re: wanneer shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:18

Niet zozeer de opleidingsgraad van het paard, maar ook de opleidingsgraad van de ruiter vind ik belangrijk. Een onervaren ruiter op een ervaren paard richt met shanks meer schade aan dan een ervaren ruiter op een onervaren paard.
Pas als je van de teugels/ het bit af kan blijven, je fatsoenlijk op één hand kan rijden en je het eventueel nodig hebt voor wedstrijden kun je overstappen op shanks. Anders niet doen, je doet dan eerder kwaad dan goed met zo'n 'zwaar' en scherp inwerkend bit.
Vind ik ;)

Anoniem

Re: wanneer shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:50

Ik vind leeftijd eerlijk gezegd net zo'n handig criterium om op shanks over te gaan als de dag van de week of de buitentemperatuur...

Deze overstap dient imo altijd onder goede begeleiding gemaakt te worden. Geen haar op m'n hoofd die d'r aan denkt om deze overstap straks te maken zonder m'n trainer in het midden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:38

Sonja schreef:
Ik vind leeftijd eerlijk gezegd net zo'n handig criterium om op shanks over te gaan als de dag van de week of de buitentemperatuur...

:D

Ik zou mij ook niet al te druk maken over de leeftijd van je paard. Ik zou pas op shanks overgaan als je paard netjes reageert op de neck-reining en verder ook netjes aan de hulpen is. Ook moet je zelf een stille hand hebben.

Ik ben zelf begonnen met zo'n hele kleine mylershank wat niet gelijk zo heel scherp is.
Maar sowieso zou ik dergelijke dingen eerst met je trainer overleggen voordat je zelf ermee begint.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:16

ben je van plan wedstijden te rijden? ja dan zou ik overgaan op bit voor paard 6 is.
anders, vooral lekker met snaffle blijven rijden zou ik zeggen.
ik reed mijn senior paard thuis ook altijd gewoon met snaffle en pas als voorereiding op de show deed ik en aantal keer bit erin zodat ze het weer even kende (was wel bit-broke uiteraard)