Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:... nog even over de Hilasons. Ik heb beide nu liggen en natuurlijk is er verschil, dat mag ook wel voor een zadel wat de helft kost tov een Bob Marshall. Maar het zadel is heel goed/veilig bruikbaar en zit zeker niet slecht in elkaar. Voor mensen die iets minder te besteden hebben is een Hilason een goede keus, alleen de paskans luistert iets nauwer als bij een BM.

Citaat:De BM is idd 100% duurder als een Hilason, maar is dan ook de basis geweest voor het western boomloze zadel en daar zullen dan ook wel wat ontwikkelingskosten in zijn gaan zitten. Verder betaal je ongetwijfeld ook voor de naam
De BM wordt in Amerika gemaakt met materiaal van goede kwaliteit en de Hilason-zaak wordt gerunt door Pakistani. Ze hebben een winkel/verzendpunt in Amerika, maar of de zadels daar ook gemaakt worden ...(en of die mensen een verblijfsvergunning hebben) is de vraag
Op het oog is er niet veel verschil, maar mij is nav diverse paspaarden wel gebleken dat de BM écht op meer paarden past als de Hilason.
Dat zal te maken hebben met net een andere constructie/uitvoering van de pommel; de takken lopen net is schuiner en vallen dus verder over de schouders als bij BM.
Een beetje hetzelfde wat bij BareFoot dus ook voor problemen zorgt (niet passende pommels).
Verder zijn er wat kleine dingen; de ophang'ogen' voor de singel zitten op een rare plek. De singel zelf is van dunner materiaal. Het toolingwerk is natuurlijk van fabrieksmatige (ondiepe) kwaliteit. Het zilver volgt niet overal netjes de randen van het leer.
Duidelijk zaken waar je de kwaliteit van een zadel vanaf ziet.
Verder is de verkoper (zowel via website/mail als via ebay) erg slordig in het afhandelen van zijn verkopen. Je krijgt niet altijd wat je besteld hebt, maar ook kan het erg lang duren voor het eindelijk arriveert.
De Hilasons die ik geïmporteerd heb kwamen van privé-personen en die geven vaak een duidelijk antwoordt en sturen echte fotoos.
De Hilasons die ik gereden heb zaten niet verkeerd, in het begin wat stug maar dat mag horen bij een nieuw zadel.
Ze zijn niet geschikt voor brede paarden, daar komt duidelijk het verschil met de BM om de hoek kijken.
Die past van een Arabier tot een Belg en de Hilason dus duidelijk niet.
Ze zijn wel lekker kort (60/62 cm), terwijl de BM minimaal 66 cm is.
Hoe het zadel zich houdt na jaren rijden weet ik niet, daar ben ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.
Ik vind het zelf in elk geval een fijn zadel en mijn paard is zeker de smalste niet.
De lengte is misschien een probleem, als het geen roundskirt is... cornelie schreef:Of gewoon een keer proberen, dan weet je het zekerIk vind het zelf in elk geval een fijn zadel en mijn paard is zeker de smalste niet.
).
Maflinger_S schreef:Ik denk dat we het hier over 2 merken door elkaar hebben. Die met die smallere stukken bij de bovenbenen is geen Hilason volgens mij.Overigens, zie de site http://www.drafthorseclassified.com/tre ... addles.htm voor bredere Hilason zadels (ze lijken er in ieder geval heel erg veel op).
. De kombinatie paard/ruiter/zitgevoel is zo verschillend, daar kan niemand echt een uitspraak over doen.