[WN] lengte zadel vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

lengte zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:38

Hoe zit het precies met de lengte die een zadel mag hebben? Het zadel mag niet voorbij de achterste rib komen toch? Geld dit alleen voor het dragende deel of ook voor de skirts?
Mijn paardje heeft namelijk een erg korte rug en ik vraag me af of er wel een fabriekszadel op past. Mijn korte Rocking R Roundskirt zadel komt ongeveer 2 a 3 centimeter achter de laatste rib. En ik heb al op internet gekeken of er kortere standaard zadels zijn, maar die kon ik niet vinden.
Ik wil voor een 3 jarige nog geen maatzadel laten maken, dus als deze zadels te lang zijn zal ik waarschijnlijk voorlopig met een ander zadel gaan rijden tot ze helemaal uitgegroeid is en bespierd.
Ik wilde eigenlijk Evelien laten komen, maar volgens mij heeft zij alleen maar westernzadels. Dus wordt het inruilen van mijn huidige zadel voor een ander zadel misschien wat lastig.
Heeft iemand tips?
Komen ze van Horseman ook aan huis passen? En zijn die ook goed?

Even een foto als voorbeeld: (het gaat alleen om de lengte van het zadel, ik weet dat hij te breed is)
Afbeelding

DubbelFun

Re: lengte zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:40

Ik kan dit zadel zo niet té lang vinden al zou het voor het mooie eigenlijk ietsjes naar achteren moeten.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:38

Ok, dus dan zou het wel zin hebben om bijv. Evelien langs te laten komen met korte round skirt zadels....
Ik blijf het een drama vinden hoor die zadels, haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:12

Meet dit zadel op, dan weet je wat je max. kunt hebben en weet Evelien of ze iets voor je heeft of niet.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:29

Volgens mij is het altijd handig om Evelien te laten komen! Ik vind ook het zadel niet té lang. Wle te breed en ook ik zou hem iets naar achteren zien liggen, maar ik ga ervan ui dta je niet gereden hebt en meestal settelt een goedpassend zadel zich dan wel op de juiste plek, met name bij de kortere paardjes;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:39

@ dapperdier: Ik heb dit zadel er alleen op om de lengte te beoordelen. Zowdy is nog niet ingereden, dus ik heb er niet op gereden nee Knipoog

Bedankt voor de reacties, ik ga binnenkort Evelien bellen of ze hier binnenkort in de buurt is.

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:44

Als ik jou was zou ik een op maat gemaakt zadeltje.
Want hij komt duidelijk Achter de laatste rib.
Misschien moet je even een zadelmaker zelf laten komen;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:00

wat mij verteld is ,is dat de boom belangrijk is en niet het leer eromheen.
ik heb ook een pony met korte rug en heb daar een normaal zadel op van 75cm Haha!
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:09

@Mirgino: Goed passende boom is idd belangrijk, maar te lang uitstekend leer kan wel degelijk een paard in de weg zitten en gaan schuren.
@Yelske : lees de openingspost van de TS nog even goed door Knipoog

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:40

Ik denk dat als je je zadel dus daadwerkelijk naar achteren legt, dat hij dan wel zeker te lang is.
Helaas heb ik hetzelfde met mijn arabier met korte rug. Ik heb wel een "op maat gemaakt" zadel en qua lengte past het ook precies. Is een zadel met een 15" seat.

Overigens vindt ik het zadel op de stippel ook te ver naar voren liggen en als je dat verder naar achteren opzadelt, zal het ook snel te lang zijn.

Volgens mij zijn veel westernzadels gewoon te lang of zijn onze nederlandse ponies gewoon te kort haha

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:49

sjuutje schreef:
Ik denk dat als je je zadel dus daadwerkelijk naar achteren legt, dat hij dan wel zeker te lang is.
Helaas heb ik hetzelfde met mijn arabier met korte rug. Ik heb wel een "op maat gemaakt" zadel en qua lengte past het ook precies. Is een zadel met een 15" seat.

Overigens vindt ik het zadel op de stippel ook te ver naar voren liggen en als je dat verder naar achteren opzadelt, zal het ook snel te lang zijn.

Volgens mij zijn veel westernzadels gewoon te lang of zijn onze nederlandse ponies gewoon te kort haha

mijn zadel is wel door een zadelmaker gepast,en je moet niet kijken naar het leer maar daar waar de boom ligt.
mijn zadel is passend,is met kale boom gepast.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:05

mirgino schreef:
sjuutje schreef:

mijn zadel is wel door een zadelmaker gepast,en je moet niet kijken naar het leer maar daar waar de boom ligt.
mijn zadel is passend,is met kale boom gepast.

Dan vertekend de foto misschien. Zo op het oog lijkt het zadel te ver naar voren te liggen. Scheve mond
En ik weet dat je naar de boom moet kijken, heb zelf ook een zadel laten maken destijds.

Goed nu weer on topic haha

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:12

Ik heb Evelien gebeld en ze komt volgende maand bij me langs Haha!