[WN] Overschakeling op western zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Naide_and_me

Overschakeling op western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:47

Ik heb een paardje van 18 jaar en ik heb haar altijd met veelzijdigheidszadel gereden. Ik zou soms graag met haar met een western zadel rijden maar zou ik dit nog doen op haar leeftijd? Want een western zadel weegt natuurlijk veel meer. Maar als ik mijn veelzijdigheidszadel op haar leg zonder zo'n gel onderlegger (boven mijn zadeldoek) dan durft ze soms te manken omdat dit dan te hard op haar schoft drukt. Ik ken nog niet zo veel over western maar het leek me leuk als ik zo met haar kon gaan wandelen met een western zadel.

Ze is een hannoveraan van 165 cm. Ik heb ook een fjord van ongerveer 145cm, zou dat western zadel dan ook op hem passen of is dat dan te groot? Want ze zijn alle 2 redelijk breedde paardjes.

troi

Re: Overschakeling op western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:05

Westernzadels passen niet op elk paard. Ook hier moet je een zadelmaker erbij roepen om zeker te zijn dat het past. De kans dus dat 1 zadel op beide paarden past lijkt me niet zo groot, tenzij je boomloos zou willen gaan, maar ik weet niet of dat makkelijk combineerd met een hoge schoft. Verder lijkt met ook met een hoge schoft zeker mogelijk om een passend boomwesternzadel te vinden en vaak ook wel voor een fjord (tenzij deze een heel korte rug heeft want dat is nog wel eens lastig), maar waarschijnlijk wel 2 verschillende. En laat je aub niet verleiden tot goedkope (zadelmarkt achtige) spullen want daar kan je heel veel schade mee aanrichten aan de paarderug! Beter een goede (merk) 2e handse dan een slechte nieuwe!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:49

Het lijkt me sterk dat allebei je paardjes dezelfde rug hebben, zeker omdat je ene paard een hoge schoft heeft, en fjorden meestal een lage of zelfs geen schoft hebben.. En inderdaad, ook westernzadels moeten perfect passen.
Voor fjorden worden best vaak boomloze zadels gebruikt, een aantal modellen zijn wat korter dan de meeste boomzadels en passen dus sneller op een korte fjord, en boomloze zadels liggen gewoon vaak erg fijn op ronde paarden met weinig schoft. Ze zijn ook niet zo gek duur. Maar als je andere paard een erg hoge schoft heeft dan heb je inderdaad kans dat een boomloos zadel daar toch niet op past.
Dan zou je toch echt twee verschillende zadels moeten kopen.
Pas inderdaad op voor zadelmarkt kwaliteit zadels. Die zijn vaak scheef en de materialen zijn slecht waardoor er spontaan iets kan afbreken tijdens een rit, erg gevaarlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:31

@Naide_and_me : het gewicht van een westernzadel heeft een paard echt geen last van, wél van een niet goed passende boom.
Bij een wat ouder paard heb je al snel last van een hoge schoft in kombinatie met een wat hollere rug.
Dat is een kombinatie waar moeilijk een goed passend zadel voor te vinden is.
Natuurlijk kun je iets laten maken, maar voor een paard met deze leeftijd zou ik daar niet meer aan beginnen.
Grote kans dat het pasgemaakte zadel over een half jaar niet meer past omdat gezien de leeftijd de rug zal blijven veranderen (holler worden) en je dan het zadel ook niet meer kunt verkopen omdat de kans érg klein is dat dit op een ander paard gaat passen.

Een boomloos westernzadel zou een oplossing kunnen zijn, maar niet alle merken boomloos zijn geschikt voor een hoge schoft/holle rug.
Ik zelf heb met de Bob Marshall goede ervaringen MITS je een model met een Peaked Pommel hebt, dat is speciaal geschikt voor paarden met een hoge schoft. Verder gebruik ik dan nog een speciale gevormde pad (Swayback). Al met al zit je dan toch wel voor een flinke uitgave (denk aan 1300 euro voor een 2e hands, 1800 voor nieuw) dat ik betwijfel of het je dat wel waard is om af en toe eens te gaan wandelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:40

Als je paard mank loopt als je je zadel zonder gelpad op de rug legt denk ik toch dat het heel dringend tijd wordt voor een goede zadelmaker.

Ik ben ook op zoek naar een zadel en omdat ik endurance rij kijk ik zowel naar engels als western (de boom dan, verder zijn het wel endurance zadels), maar ik merk echt geen verschil tussen een passend engels zadel of een passend westernzadel.
Een zadel moet gewoon passen.