[WN] barefoot die wegglijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

troi

barefoot die wegglijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:44

Ik heb een kennis en die heeft een barefoot nevada maar die kan ze enkel gebruiken als ze niet serieus aan het werk gaat want dan glijdt het zadel weg (zelfs een keertje zo erg dat ze met zadel en al opzij is gegleden en dus in het zand lag..). Ze singeld wel strak genoeg aan. Hoe kan dit en is er wat aan te doen???

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: barefoot die wegglijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:52

* ruiter zit scheef, of te weinig evenwicht in bochten
* paard is scheef
* paard is erg rond, in combi met weinig schoft
Of een combi van factoren.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:23

zit er misschien een verkeerde pommel in?
wij hadden dat ook op onze haflinger en toen we een brede pommel erin hadden verschoof hij niet meer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:46

Glijdend boomloos zadel ligt 9 van de 10 keer aan de ruiter zelf.
Balans die de ruiter normaal aan de boom 'ophangt' valt bij boomloos weg en dan moet je ineens 'zelf' zitten. Iets waar veel ruiters problemen mee blijken te hebben. (zet de gemiddelde ruiter maar eens zonder zadel op z'n paard... kan 't gros ineens niet meer rijden. Geen 'onafhanklijke' zit dus).

Scheef paard is op zich geen rede om een boomloos zadel te laten glijden, zadel past zich nl. grotendeels aan aan het paard (zéker een barefoot, een BM of Startrekk is dan wat stugger).
Wél is het weer moeilijker in balans te blijven op een scheef paard, maar het glijden komt dan in princiepe wel weer door de ruiter, die niet op z'n scheve paard kan zitten en/of z'n paard niet recht kan rijden.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:06

Dat probleem heb ik ook met mijn Quarter. Heb het ook geprobeerd met het nieuwste Barefoot westernzadel, maar die gleed ook weg. Niet bij het rijden, dat gaat prima, maar afstappen is een probleem. Zit absoluut stevig aangesingeld. Volgens mij ligt het aan de ronde rug van een quarter in combinatie met een smalle buik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:37

Hmm maar dus een probleem waar niet makkelijk iets aan te doen is.. Het is wel een behoorlijk rond paard met idd weinig schoft, dan zal dat er wel wat mee te maken hebben. Het zou natuurlijk aan haar balans kunnen liggen dat kan ik niet zo makkelijk beoordelen. Is dat laatste een probleem wat vaker op treedt bij boomloze zadels in het algemeen? Want ik heb zelf een tijd gereden met een BM en heb absoluut een slechte balans maar ben daarop nooit weggegleden (wel ietsje maar niet dat ik er echt naast gleed). Kan het ook een barefoot eigenaardigheidje zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:44

Is het een nieuwe barefoot? Nieuwe barefoot zadels moeten altijd eerst een paar weekjes worden gereden voordat ze helemaal soepel en naar het paard gevormd zijn.
Mijn barefoot glijdt ook met opstappen (als ik in de beugels ga hangen), dus ik spring altijd omhoog en druk me daarna omhoog. Is ook nog beter voor de rug Lachen Maar tijdens het rijden ligt ie prima. Na het rijden zit de singel dan vaak heel erg los, maar toch merk ik daar niets van tijden het rijden. Het ligt dus heel erg aan je eigen evenwicht. Andere mensen hebben wel eens op mijn paard gereden, en zakte na een galopje ook helemaal scheef. Is dus eigenlijk geweldig voor je eigen zit, en uiteindelijk ook voor de rug van je paard Haha!
Ik heb er wel altijd voor de zekerheid een borsttuig aan, dan kan het zadel nooit onder de buik in schuiven, daar slaan veel paarden door op hol (al twee keer meegemaakt Nagelbijten / Gniffelen )
Of andere boomloze merken hetzelfde probleem hebben weet ik niet eigenlijk.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:49

Een goede singel kan ook helpen. Ik had een bontsingel voor die van mij gekocht, en toen schoof hij. Nu een andere neoprene singel eraan en ik heb nergens last meer van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:12

En een goede pad Ja Je hebt pads met anti-slip, die glijden ook minder Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:18

Gebruik je ook de bijbehorende singel? van BF?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:35

Ik heb een BM met een fleece-pad en een Westip singel.
Ik kan gewoon op en afstappen zonder glijden.
Daarvoor hoefde mijn zadel niet eerst ingereden te worden.

Op bolle paarden met weinig schoft heeft elk zadel minder 'houvast'. Heeft niet zoveel met puur boomloos te maken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:39

Júist niet zelfs DD... een boomzadel blijft achter een schoft 'hangen' maar een boomloos zadel vormt zich gewoon om de schoft heen. Wel of geen schoft is wat glijden betreft bij een boomloos zadel helemaal niet interessant. (ook weer.. bij stuggere modellen zal het iets meer invloed hebben dan zadels als een BF).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:41

Ben ik niet met je eens. De westernmodellen die ik ken hebben allemaal een starre pommel, die wel degelijk aan beide zijden van de schoft rust. En dus druk gaat uitoefenen of er eenzijdig kracht op komt.

En als je paard geen schoft heeft kan er ook geen boomzadel achter blijven 'hangen'. Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:07

Ik had al de 'stugge' modellen uitgezonderd, en wat dat boomzadel, dat bedoelde ik dus juist... Wel of geen schoft staat los van boomloos... geen schoft is mét boom ook nadelig, en wél schoft wil niet zeggen dat een (slap) boomloos zadel niet zal glijden. Een boomloos zadel met kussens of starre pommel zal idd wel grip hebben achter een schoft.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:22

Ja maar is het niet zo dat boomloos in de stuggere varianten juist wel meer glijdt op een paard zonder schoft?
Zou dat bij boom niet juis minder zijn....?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:24

@Pre: waarom denk je dat ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:41

UH.. met m'n boomzadel lazerde ik met zadel en al van m'n paard, met m'n BM én m'n UL niet... en dan kon ik in't laatste geval de singel behóórlijk los laten terwijl in't eerste geval m'n paard 'wurgen' nog niet hielp.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:57

Nou ik denk dat eigenlijk niet aleen vroeg ik me dat af.
In mijn gedachte lijkt het een beetje dat de boom zeg maar meer blijt hanger=n, maar op een rond paard maakt dat natuurlijk geen donder uit want daar is geen houvast haha!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:59

Voor mij hielp een westip singel erg goed, bij glijden van het zadel. al was dat dan naar voren. Die kun je bij buitenzinnig kopen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:05

Wat is er dan precies zo speciaal aan een westip singel?
Is het een stof die ervoor zorgt dat het niet meer glijdt ?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:15

Westip is van elastiek. dus niet alleen stukjes bij de gesp maar helemaal. Fijner ademen voor je paard. En omdat de singel meerekt met de beweging heeft'ie waarschijnlijk ook minder nijging tot schuiven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:47

En hij is niet scherp en er komen ook geen velletjes tussen Haha!
Om even een paar vooroordelen uit de weg te ruimen Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:55

Pff. zie een mega typo die ik niet meer weg kan werken.. Moeilijk hé, ei of ij... Rolleyes Bloos