[WN] Hoe bevestig je een bosal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Hoe bevestig je een bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:09

Uit Amerika heb ik een prachtige bosal meegenomen,met hoofdstel .Maar i.v.m. transport heb ik e.e.a uit elkaar gehaald en nu heb ik geen idee hoe ik het weer in elkaar krijg.
Het is een bosal met eenvoudig hoofdstel.Van het uiteinde van de bosal naar de keelriem van het hoofdstel ,loopt een dubbel touw,zoals van een touwhalster.Keelriem is dus ook van dit touw.Aan het uiteinde is tevens een touw geknoopt (soort dik halstertouw) wat als teugels moet dienen. Helaas is mijn camera niet waterproof gebleken,want ik snap dat het het handigst is om een foto te plaatsen./ Maar misschien heeft iemand van jullie ook zo'n bosal en kan mij duidelijke plaatjes laten zien hoe e.e.a vast moet.
Alvast bedankt,

_Nelleke_

Re: Hoe bevestig je een bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:13

Afbeelding

Bedoel je zo?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:16

Ik gebruik mijn bosal overigens zonder die keelriemconstructie. Hoe je dan moet knopen staat hier

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:00

_Nelleke_ schreef:
Afbeelding

Het gedeelte dat nu als 'keelriem' is bevestigd, hoort samen met het kopstuk over de nek, achter de oren, te lopen Lachen

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:14

Ow.. hmmm... Wat is de functie eigenlijk?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:16

_Nelleke_ schreef:
Ow.. hmmm... Wat is de functie eigenlijk?

Bosal mooi in balans houden, denk ik? Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 06:57

Dit is een Texas Bosal, de versie zonder keelriem en met paardenharen mecate is de Californische stijl. Heb ze allebei, vind op zich de touwen wel lekker vasthouden, maar heb toch liever de bosal met mecate, daar zit wat meer balans in voor mijn gevoel. Vooral het gewicht van de touwen vind ik te weinig, en er zit rek in.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:44

Super,bedankt voor de plaatjes en de uitleg. Het stuk dat je overhoudt,de leadrope, waar laat je die tijdens het rijden?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:01

Hoort oorspronkelijk aan je broek, maar das een beetje onveilig Clown Je kan t gewoon aan je zadelknop knopen Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:09

Idd met een 8-je aan je zadelknop. Overigens staken de cowboys hem achter hun riem of door een lusje (geen knoop natuurlijk) zodat ze als ze afstegen ze hun handen vrij hadden om te werken. Bosals worden natuurlijk vaak gebruikt voor jonge paarden en die konden dan nog geen ground tie Haha!