[WN] kunststof westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

kunststof westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:18

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervaring is met een kunststof westernzadel ?
En welk merk vinden jullie een aanrader ?

8nnemiek

Re: kunststof westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:20

Het enige kunststof westernzadel dat ik ken is de wintec western, en die schijnt best goed te zijn voor die prijs Lachen
Zoek je zelf een kunststof zadel?

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:25

Ik ben er wel voor aan het rondkijken ja. Ik was benieuw welke merken er allemaal kwalitatief goede kunststof zadels verkopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:28

In welke prijsklasse zoek je iets? En waarom verkies je een kunststof zadel boven eentje van leer?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:03

Ik denk omdat die nieuw goedkoper zijn als een 2dehandse leren Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:20

Een nieuwe wintec kost ongeveer net zoveel als een tweedehandse leren merkzadel Lachen

Maar misschien vindt de TS kunststof wel fijner omdat het een stuk lichter is? Of makkelijker in onderhoud? Maar er zitten ook wat nadelen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:33

Wat zijn de nadelen dan MysticTinker?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:36

ik zet even een stipje. Ik ken alleen wintec en norton, Norton zijn vrij slechte zadels, vind ik, maar die prijs is er ook naar. Wintec schijnt goed te zijn, maar die ben ik in het echt nog niet tegen gekomen.

Edit, je kan ook voor een BF gaan.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 13-11-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:39

Ik heb er eentje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:39

welke wintec of Norton?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:41

Wintec

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:43

Oke, en die bevalt jou dus ook goed? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:47

Ik gebruik 'm zelf eerlijk gezegd niet. Heb 'm liggen als reservezadel voor mijn vriendin en als uitleenzadel. Heb er wel een keertje in gezeten, en hij zat erg lekker vond ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:33

Wintec is niet verkeerd, zit ook een goed merk boom in (al moet die nog wel passen natuurlijk).

Fabtron heeft ook kunststofzadels, zelfs met een leren zitting.
Big Horn heeft ze ook maar die vind ik persoonlijk minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:35

Sonja schreef:
Wat zijn de nadelen dan MysticTinker?

Ze zien er over t algemeen wat minder mooi uit, ze gaan wat minder lang mee, zijn moeilijker te repareren dan leer, en je kan er weinig aan aanpassen. Het wordt niet echt zachter na gebruik, vormt niet naar je kont, terwijl die 'old-look' juist vaak erg mooi is..

En een nadeel van wintec is dat ze maar 2 boommaten hebben, dus je moet echt geluk hebben dat ie past.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:36

Wij hebben op de manege een tweetal kunststofzadels, liggen fijn op de paarden,
vind ze alleen qua zitten minder lekker zitten als de echte leren zadels zeg maar. Maar niet verkeerd in ieder geval. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:45

MysticTinker schreef:
Ze zien er over t algemeen wat minder mooi uit,
Ik denk dat de Wintec er heel netjes uitziet, lang niet zo 'karton'-achtig als die ZM-dingen.
ze gaan wat minder lang mee,
hoelang verwacht je dat een zadel van 300$ meegaat in zijn algemeenheid??
Ik gok dat de Wintec het van een leren zadel van die prijs gaat winnen Haha!

zijn moeilijker te repareren dan leer,
Wat wil je er aan repareren?? Hij zit net zo in elkaar als een leren zadel, dus ook net zo uit elkaar te halen.
en je kan er weinig aan aanpassen.
Wat had je hierbij in gedachten?? Aan de boom is sowieso niets of weinig aan te passen. Alleen bij dure handmade customs is dat rendabel áls het al mogelijk is.
Het wordt niet echt zachter na gebruik, vormt niet naar je kont,
In een wintec zit net zoveel vulling die naar je kont gaat staan als in een leren zadel van dezelfde prijsklasse. Dus ook niet bijster zacht of dik.

terwijl die 'old-look' juist vaak erg mooi is..
Beauty is in the eye of the beholder Haha!

En een nadeel van wintec is dat ze maar 2 boommaten hebben, dus je moet echt geluk hebben dat ie past.
En hoeveel boommaten zijn er in leren zadel van gelijke prijs??
ALS je al weet wat voor boom daarin zit (behalve waaibomenhout of holle kunststof schalen).

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:58

Ik zat daar inderdaad aan te denken omdat het licht is qua gewicht. Maar het is inderdaad wel een nadeel van die boom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:49

DubbelDun schreef:
Ze zien er over t algemeen wat minder mooi uit,
Ik denk dat de Wintec er heel netjes uitziet, lang niet zo 'karton'-achtig als die ZM-dingen.
Die zadelmarkt zooi is inderdaad meestal oerlelijk, maar als je kunststof met een leren (eventueel tweedehands) merkzadel vergelijkt dan vind ik het kunststof persoonlijk toch wat 'goedkoop' ogen.. Beetje te glad en strak..
ze gaan wat minder lang mee,
hoelang verwacht je dat een zadel van 300$ meegaat in zijn algemeenheid??
Ik gok dat de Wintec het van een leren zadel van die prijs gaat winnen Haha!

Ik zat zelf niet echt aan de zadelmarktzadels te denken, maar meer aan de merkzadels Knipoog Als je bijvoorbeeld bij de engelse zadels kijkt naar kieffer en wintec, dan zie je toch dat kieffer langer mee gaat.
zijn moeilijker te repareren dan leer,
Wat wil je er aan repareren?? Hij zit net zo in elkaar als een leren zadel, dus ook net zo uit elkaar te halen.
Volgens mij is kunststof wat lastiger aan elkaar de zetten bijvoorbeeld, je blijft de naad beter zien dan bij leer, het is voor zover ik weet moeilijker om krassen en naden weg te werken. Maar ik ben geen zadelmaker, heb dr niet zo gek veel verstand van. Dat is alleen wat ik hier om me heen zie bij mensen die reparaties hebben laten uitvoeren.
en je kan er weinig aan aanpassen.
Wat had je hierbij in gedachten?? Aan de boom is sowieso niets of weinig aan te passen. Alleen bij dure handmade customs is dat rendabel áls het al mogelijk is.
Zat meer te denken aan de zitting enzo, dacht dat dat voor leren zadels makkelijker was.. Maargoed een zadel van 500 euro zul je niet zo snel laten aanpassen denk ik.
Het wordt niet echt zachter na gebruik, vormt niet naar je kont,
In een wintec zit net zoveel vulling die naar je kont gaat staan als in een leren zadel van dezelfde prijsklasse. Dus ook niet bijster zacht of dik.
Ging me niet zo zeer om de vulling, maar het leer zelf is flexibeler dan kunststof. Kunststof kun je moeilijker oprekken, gaat niet zo makkelijk met een vorm mee buigen. Maar een leren zadel (als je bv aan de fenders denkt(maar ik weet dat de fenders altijd van leer zijn Knipoog )) die zijn binnen een paar weken voor in vorm gebogen Lachen
terwijl die 'old-look' juist vaak erg mooi is..
Beauty is in the eye of the beholder Haha!
Das waar Haha!
En hoeveel boommaten zijn er in leren zadel van gelijke prijs??
ALS je al weet wat voor boom daarin zit (behalve waaibomenhout of holle kunststof schalen).

Als je een zelfde prijs zoekt dan kun je nog altijd tweedehands zadels zoeken, dan zit er altijd wel iets tussen. Maar wintec (en das dus de enige goede kunststof) heeft dus niet zo gek veel keus.
Jij zou toch ook geen wintec nemen met een boom die net niet past, alleen omdat er geen andere goede bomen zijn in dezelfde prijsklasse, of wel? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:17

Als je een nieuwe Wintec tegenover een bekend merk 2e hands leren zadel gaat vergelijken dan denk ik dat je een betere vergelijking hebt Haha!
Daar staat tegenover dat je meer 2e hands leren hebt en dus meer boomkeus voor een passend zadel.

Maar ik vind de Wintec geen slecht zadel Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:21

Ik heb een kunststof western van Lamicell en daar ben ik erg tevreden over Ja

Hij is netjes recht, past goed en ik vind het materiaal fijner als van de wintec. Het is ook nog makkelijker schoon te maken Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:36

Jaren geleden heb ik een Abetta gehad, uit Amerika laten komen. Beviel op zich prima, maar vrij kort gebruikt omdat het mijn paard niet goed paste. Wel heerlijk licht in gewicht en het zit ook prima.
http://www.westernsaddle.com/abettasaddles.html

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:21

ik reageer ook even.
ik heb al bijna 11 jaar een abetta kunsstof zadel.
bevalt mij prima, past vrijwel overal op wel met neonpreenpad eronder.
ik wil het nooit meer kwijt.

gr en succes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:35

Ik heb vorige week in de winkel een Wintec westernzadel in het echt gezien.
Ik stond ervan te kijken hoe mooi en netjes de afwerking was en het ziet er echt niet uit als rommel.
Het is jammer dat ze er niet in roudskirt zijn want ze zijn waarschijnlijk veel te lang voor Wodan anders was ook ik wel serieus geintresseerd!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:17

Mijn dochtertje heeft al een tijdje een Lamicell westernzadeltje met roundskirts voor haar A-pony. Bevalt prima en de kwaliteit is heel goed. Voor kinderen ideaal : makkelijk in onderhoud, spons erover en klaar, licht in gewicht en goede pasvorm. En om het met haar woorden te zeggen : "het zit héél goed !" En de kwaliteit is stukken beter dan een lederen pony-westernzadel, want die zijn heel moeilijk te vinden in "beter-dan-ZM kwaliteit " Lachen
En voor zo'n uk een custommade, dat vind ik er nu ook wat over. Bloos Voor je het weet zijn ze eruit gegroeid.