Nu eerst even twee quotes van zadelmarkt.nl:
Citaat:Zoek je echter een middenklasse zadel van een goede kwaliteit dan ben je wel bij ons aan het juiste adres.
De beste manier om je te overtuigen is gewoon om zelf langs te komen en de kwaliteit met eigen ogen te zien, vindt je het niks dan ben je uiteraard helemaal tot niets verplicht.
Sommige mensen laten zich tegenhouden door een kennis of een vriendin die beweerd dat dat nooit iets kan zijn voor zo weinig geld, vaak hebben die een peperduur zadel in een ruitersportzaak gekocht en zij zullen natuurlijk altijd blijven volhouden dat dat het beste zadel is, want niemand geeft graag toe dat hij een veel te duur zadel heeft gekocht.
Het valt ons op dat mensen die nog nooit bij ons zijn geweest beweren dat onze kwaliteit niets kan zijn, terwijl mensen die bij ons een zadel hebben gekocht het tegenovergestelde beweren, en regelmatig vrienden en kennissen naar ons toe sturen, want inmiddels verkopen we meer dan driekwart van onze zadels door mond op mond reclame. Tientallen maneges en verhuurbedrijven zijn regelmatig terugkerende klanten bij ons.
Citaat:Wij garanderen dat al onze zadels van een goede kwaliteit zijn waarmee u jarenlang plezier kunt hebben..
Alle zadels die wij leveren zijn op ambachtelijke wijze en met grote zorg van leer gemaakt .
EElk handgemaakt product van leer kan kleine onvolkomenheden hebben. Koeien zitten soms in prikkeldraad wat beschadigingen aan de huid tot gevolg heeft. Het leer dat van zo'n huid wordt gemaakt kan dus ook kleine beschadigingen hebben.
en nog een quote van de verkoopster:
Citaat:Goed dat (slaat op zadelmarkt verhaal) klinkt natuurlijk allemaal wel logisch en goed, dus misschien zou het dan toch niet zo slecht zijn als op bokt beweerd wordt? Mijn vriendinnen hebben ook dergelijke zadels, en hun paard doet het toch ook goed? Laat ik dan toch maar proberen, want ik heb echt niet zomaar 2000 euro bij de hand. De grootste fout die ik heb kunnen maken.
Nu de foto:

Er is het een en ander aangegeven:
- het geaceerde deel van het zadel bied geen ruggengraadvrijheid meer, daar ligt het zadel gewoon op de ruggengraat.
- De symetrie wordt aangegeven, welke hier en daar ook niet klopt.
-Er steken vier schroeven uit (ronde metalen plaatjes met uitstekende schroef) waarvan ik er twee heb laten zitten.
-En natuurlijk het overduidelijke: Geen webbing, maar een stuk.
-De boom is gemaakt van glasvezel en slecht aan elkaar gemaakt. Ik kreeg zelfs huidirritatie van het zadel!
De conclusie: goedkoop is duurkoop, wanneer je paard vele malen naar de fysio mag om de schade van dit zadel weer te herstellen.
(dit is welliswaar geen uitgebreid verslag, daar heb ik nu de tijd niet voor, dat komt misschien nog)
Helaas wel wat te laat, want t paard loopt al met rugproblemen rond.. Maar misschien dat die mevrouw haar vriendinnen nu waarschuwt.
).. Geen zadelmarkt maar wel vergelijkbare kwaliteit. En inderdaad, de ruggengraatvrijheid viel mij ook op. Bij dat zadel zie je gewoon het hout zitten waar eigenlijk de ruggengraat ligt! Als iemand interesse heeft wil ik ook wel eens een foto maken..

het ging me ook voornamelijk om de boom, en niet om het leer en de bevestiging v/h leer, want die kwaliteit is zo wel goed te zien.