[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 15:40

Even het verhaal: Ik zat een beetje op marktplaats te kijken en zag toevallig een zadel van 25 euro voorbij gaan. Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld, dus ben ik maar eens gaan kijken. Jawel een zadelmarktje. De reden van verkoop: ernstige rugproblematiek bij het paard. Ik was welleens nieuwsgierig naar wat voor een soort boom er nou in die zadels zit, dus heb ik haar gevraagd of ik het zadel mocht overkopen, ontleden en op bokt mocht plaatsen. Dat was geen probleem, zolang zij maar annoniem mocht blijven (wat ik wel begrijpelijk vind).

Nu eerst even twee quotes van zadelmarkt.nl:

Citaat:
Zoek je echter een middenklasse zadel van een goede kwaliteit dan ben je wel bij ons aan het juiste adres.
De beste manier om je te overtuigen is gewoon om zelf langs te komen en de kwaliteit met eigen ogen te zien, vindt je het niks dan ben je uiteraard helemaal tot niets verplicht.
Sommige mensen laten zich tegenhouden door een kennis of een vriendin die beweerd dat dat nooit iets kan zijn voor zo weinig geld, vaak hebben die een peperduur zadel in een ruitersportzaak gekocht en zij zullen natuurlijk altijd blijven volhouden dat dat het beste zadel is, want niemand geeft graag toe dat hij een veel te duur zadel heeft gekocht.

Het valt ons op dat mensen die nog nooit bij ons zijn geweest beweren dat onze kwaliteit niets kan zijn, terwijl mensen die bij ons een zadel hebben gekocht het tegenovergestelde beweren, en regelmatig vrienden en kennissen naar ons toe sturen, want inmiddels verkopen we meer dan driekwart van onze zadels door mond op mond reclame. Tientallen maneges en verhuurbedrijven zijn regelmatig terugkerende klanten bij ons.

Citaat:
Wij garanderen dat al onze zadels van een goede kwaliteit zijn waarmee u jarenlang plezier kunt hebben..
Alle zadels die wij leveren zijn op ambachtelijke wijze en met grote zorg van leer gemaakt .
EElk handgemaakt product van leer kan kleine onvolkomenheden hebben. Koeien zitten soms in prikkeldraad wat beschadigingen aan de huid tot gevolg heeft. Het leer dat van zo'n huid wordt gemaakt kan dus ook kleine beschadigingen hebben.

en nog een quote van de verkoopster:

Citaat:
Goed dat (slaat op zadelmarkt verhaal) klinkt natuurlijk allemaal wel logisch en goed, dus misschien zou het dan toch niet zo slecht zijn als op bokt beweerd wordt? Mijn vriendinnen hebben ook dergelijke zadels, en hun paard doet het toch ook goed? Laat ik dan toch maar proberen, want ik heb echt niet zomaar 2000 euro bij de hand. De grootste fout die ik heb kunnen maken.

Nu de foto:

Afbeelding

Er is het een en ander aangegeven:

- het geaceerde deel van het zadel bied geen ruggengraadvrijheid meer, daar ligt het zadel gewoon op de ruggengraat.

- De symetrie wordt aangegeven, welke hier en daar ook niet klopt.

-Er steken vier schroeven uit (ronde metalen plaatjes met uitstekende schroef) waarvan ik er twee heb laten zitten.

-En natuurlijk het overduidelijke: Geen webbing, maar een stuk.

-De boom is gemaakt van glasvezel en slecht aan elkaar gemaakt. Ik kreeg zelfs huidirritatie van het zadel!

De conclusie: goedkoop is duurkoop, wanneer je paard vele malen naar de fysio mag om de schade van dit zadel weer te herstellen.

(dit is welliswaar geen uitgebreid verslag, daar heb ik nu de tijd niet voor, dat komt misschien nog)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 09-11-08 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:50

Interessant! Duidelijk te zien dat ie scheef is ook Ja Helaas wel wat te laat, want t paard loopt al met rugproblemen rond.. Maar misschien dat die mevrouw haar vriendinnen nu waarschuwt.

Heb je ook van de rest van de ontleding foto's gemaakt? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Edit, ik heb trouwens ook zo'n zadel liggen (als showzadel op mn kamer en daar blijft ie ook tot zijn dood! Knipoog ).. Geen zadelmarkt maar wel vergelijkbare kwaliteit. En inderdaad, de ruggengraatvrijheid viel mij ook op. Bij dat zadel zie je gewoon het hout zitten waar eigenlijk de ruggengraat ligt! Als iemand interesse heeft wil ik ook wel eens een foto maken..
Tis toch echt erg he, hoe mensen zoiets kunnen verkopen aan onwetende mensen die denken een leuk boscross zadel te kopen Verdrietig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:54

Ik heb zo iets wel vaker gezien, maar het kan niet vaak genoeg voorbij komen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 09-11-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 15:54

MysticTinker schreef:
Interessant! Duidelijk te zien dat ie scheef is ook Ja Helaas wel wat te laat, want t paard loopt al met rugproblemen rond.. Maar misschien dat die mevrouw haar vriendinnen nu waarschuwt.

Heb je ook van de rest van de ontleding foto's gemaakt? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Vergeten Bloos

Maar het meeste is er met grof geweld afgekomen. Alles zat vastgespijkert. dus heb ik steeds een stuk losgesneden en eraf gepeurd met een schroevendraaier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:57

Zo'n topics kunnen inderdaad niet vaak genoeg voorbij komen!
Weer een link om door te sturen als iemand weer het idee krijgt om eens bij zadelmarkt te gaan kijken Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:00

inderdaad Lachen

maak maar een lijst, dan kunnen verhalen als van deze meid voorkomen worden.

Boycotten die handel!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:09

Verplaatst: HAR --> WN-TR

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:14

Tjee, het is nog vele malen slechter als ik had gedacht!
Ik begrijp gewoon simpelweg niet dat die zaak nog drait en volgens mij nog goed ook!

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:05

Nu ben ik een ontzettende leek op zadel en boom gebied en wanneer iets wel of niet echt past, maar vind het wel interessant en belangrijk!
Nu zie ik wel dat deze boom scheef is en niet symmetrisch, maar heb je toch ter vergelijking ook een plaatje van hoe een boom er WEL uit hoort te zien? met name met betrekking tot die ruggengraat vrijheid, waarin zit hem dan het verschil met een goede boom?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:31

Die boom is echt zo scheef als de neten!
Lijkt me niet fijn voor je paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:32

nelly, qua ruggengraatvrijheid lijkt zoiets er al meer op volgens mij Lachen
Afbeelding
(even snel gegoogled)

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:37

Dankje MysticTinker, toch altijd handig om wat vergelijkingsmateriaal te hebben. Had zelf ook wel ff gegoogled maar niet echt wat gevonden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:38

Zadelmarktzadels zijn leuke zadels.....om te slopen Clown
Klik eens in de link op mijn onderschrift voor hoe ze er qua verschillende onderdelen uit zien Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:45

nelly_555 schreef:
Nu ben ik een ontzettende leek op zadel en boom gebied en wanneer iets wel of niet echt past, maar vind het wel interessant en belangrijk!
Nu zie ik wel dat deze boom scheef is en niet symmetrisch, maar heb je toch ter vergelijking ook een plaatje van hoe een boom er WEL uit hoort te zien? met name met betrekking tot die ruggengraat vrijheid, waarin zit hem dan het verschil met een goede boom?

Zo stel je me een lastige vraag, want ik heb toch noch toe geen kwaliteits zadel gesloopt (is ook een beetje zonde Knipoog ) Maar ik heb een plaatje via google van een amerikaanse zadelmaker gevonden voor je.

Afbeelding

Bij dit type boom is duidelijk te zien dat de ruggengraat vrijblijft, waar de zadelmarktboom op de ruggengraat ligt.

Edit, nog een afbeelding van een texaanse zadelmaker

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:49

DubbelDun schreef:
Zadelmarktzadels zijn leuke zadels.....om te slopen Clown
Klik eens in de link op mijn onderschrift voor hoe ze er qua verschillende onderdelen uit zien Knipoog

hihi, ja ik was meteen enthousiast voor het hak en breekwerk Tong uitsteken het ging me ook voornamelijk om de boom, en niet om het leer en de bevestiging v/h leer, want die kwaliteit is zo wel goed te zien.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:00

Dankje Mloeser, ook een mooi voorbeeld.
Alleen je tweede plaatje doet het helaas niet

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:05

ik kan het tweede plaatje wel zien, dus weet ik niet hoe dat zit dan... Ach gut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:13

Die open sleuf zegt niet zoveel over de gegeven ruggegraatvrijheid. Kijk maar eens naar de dikte van de bars ter plaatse van de ruggegraat.
Hier wat voorbeelden van onderkanten van beklede zadels
Afbeelding
Afbeelding

En degene die wel een fatsoenlijke ruggegraatvrijheid heeft
Afbeelding

Overigens zegt dit nog niets als je er niet een pad met ruggegraatvrijheid onder gebruikt, doe je dat niet dan sluit je nog die ruimte af nl.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:45

ik zie het nog zooo vaak dat mensen voor hun nieuwe paard even naar urk rijden voor een zadel te halen eenmaal op stal past het vaak geneens en rijden ze weer terug, met een ander stuk ongeluk terug kerend! ondanks de goede adviesen van anderen die zeggen NIET doen! Goed dat deze topic er is. Hoop dat dit soort gevallen de ogen eens opent.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:56

rapido schreef:
ik zie het nog zooo vaak dat mensen voor hun nieuwe paard even naar urk rijden voor een zadel te halen eenmaal op stal past het vaak geneens en rijden ze weer terug, met een ander stuk ongeluk terug kerend! ondanks de goede adviesen van anderen die zeggen NIET doen! Goed dat deze topic er is. Hoop dat dit soort gevallen de ogen eens opent.

Inderdaad. De verkopers van zadelmarkt hebben helemaal geen verstand van zadels. Er is daar niemand die de cursus master saddlefitter heeft gedaan. Is ook wel logisch, want niemand die die cursus doet haalt het ook maar in zijn hoofd om die zadelmarkt troep te verkopen, met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:05

MLoeser schreef:
Inderdaad. De verkopers van zadelmarkt hebben helemaal geen verstand van zadels. Er is daar niemand die de cursus master saddlefitter heeft gedaan. Is ook wel logisch, want niemand die die cursus doet haalt het ook maar in zijn hoofd om die zadelmarkt troep te verkopen, met alle gevolgen van dien.

Helaas heeft wel iemand van Urk de MSFC gedaan.... niet geslaagd overigens...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:20

En dát staat vast niet op hun site Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:23

zegt genoeg lijkt me Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:28

En zo wordt er over de rug van het paard schandalig geld verdiend.... triest, ze zouden zich moeten schamen in Urk...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:33

Echt heel interessant topic. Vork

Helaas en waarschijnlijk wordt het ook niet anders zowel in de western als in de engelse rijerij nog steeds prutzadels gemaakt en verkocht.
Paard is immers duur zat en dan gaat met bezuinigen op het harnachement. Boos!