[WN] werking van verschillende shanks

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

werking van verschillende shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 08:29

Omdat ik nu voor de L3 de puntjes bij elkaar heb ben ik een beetje aan het rondkijken naar een shank.. Ik heb thuis wel een billy allen en een snaffle shank liggen maar er zijn zo vreselijk veel bitjes..
Nu hoop ik dat iemand mij kan uitleggen wat bv een stang met een lage poort doet bij een paard en een met een hoge poort.. En wat maakt de lengte van de scharen uit?
Ook van de billy allen en de snaffle shank ben ik niet echt op de hoogte wat het nu eigenlijk in de mond van mijn paardje doet en vind het wel prettig dat te weten dus wie wil mij helpen

Woody2015

Re: werking van verschillende shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:34

Hoe langer de scharen zijn hoe sterker de hefboom werking van het bit, het ligt ook aan je paard, waar loopt hij beter en dat zul je gewoon moeten uitproberen.
Ik zpou persoonlijk zelf niet direct met flinke scharen beginnen maar eerst met kleinere en eens kijken hoe dat gaat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:00

Een billy allen/myler mondstuk heeft als voordeel dat je nog links en rechts onafhankelijke hulpen kunt geven.

En je zou je trainer eens advies kunnen vragen, zij kennen jou en je paard het beste. En ook even de mond van je paard bekijken, is er veel/weinig ruimte, waar zitten de haaktanden etc etc.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:37

ja dat was ik zowiezo al van plan, wil wel zeker weten dat ze geen last krijgt van het bit

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:28

En ee hoge of lage poort ligt een beetje aan de dikte van de ton, en of je paard genoeg ruimte heeft in de mond.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:06

Ik rij met een myler S shank ( die S maakt oveirgens niets uit op de inwerking is alleen tegen het in de mond nemen van schaar, niet dat de mijne dat doetr, maar ik kon deze tweedehands krijgen)
Daarvoor had ik een snaffleshank. De myler bevalt veel beter omdat hij rustige in de mond ligt en niet 'knijpt' en je heb dus die onafhankelijker links en rechts beweging.
Het mondstuk is zonder port, gewoon een rechte, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een bit met port heb geprobeerd.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 10:29

Jeetje waarom hebben ze dan ook zo vreselijk veel bitjes Clown
Heb inmiddels onder begeleiding een billy allen er in gehangen en daar loopt ze nu al lekkerder op dan op mijn oude snaffel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:59

Een shank snaffle (en ook gewone enkelgebroken snaffle) duwt de mondhoeken bij elkaar, een knijp-effect inderdaad. En het schijnt in het gehemelte te kunnen prikken.
Ik heb nu inderdaad ook een billy allen. Scharen kunnen onafhankelijk bewegen, maar bit kan niet knijpen of prikken Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:20

Ja er zijn vreselijk veel bitten en helaas kan niemand echt zeggen wat goed is voor jou en je paard. Dat zul je moeten ondervinden. Persoonlijk ben ik erg weg van de Billy Allen en Myler type bitten 'met het rolletje in het midden'. Ik heb er een met scharen en een 'gewone' en die wissel ik af met bitloos. Ik heb een paardje dat goed aan de hulpen staat, maar hij kan ook wel eens doordrammen. Ik kan me deze bitten ingrijpen zonder dat ik meteen heel veel 'stuk maak' Maar ook dat zal per paard verschillen..