De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:16

Ja precies Dubbeldun, je moet ze wel afronden zeg maar niet kaarsrecht wegsnijden :-)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:01

Nou ik ga het proberen met een vilten pad met ruggegraatvrijheid die ik iets verder ga uitsnijden, zal mijn ervaringen hier delen.

Wil eigenlijk de Classic equine pad maar zoveel geld had ik nu niet op mijn rekening ;-) dus die komt er over een tijdje wel.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 14:13

De vilten Classic Equine? Die wordt nog wel eens tweedehands aangeboden, zo ben ik er ook aan gekomen :j Scheelt een hoop.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:07

Ja de vilten round met die foam laag ertussen in die wil ik heel graag :-)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:54

Ik zoek eigenlijk een fijne Westernsingel die meer ruimte laat voor de elleboog in beweging, voor bij de freemax, waar moet ik dan voor kijken een anatomische of een banaan singel en waarom de ene wel en andere niet? Tips?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:03

Loes'sCorner schreef:
Ik zoek eigenlijk een fijne Westernsingel die meer ruimte laat voor de elleboog in beweging, voor bij de freemax, waar moet ik dan voor kijken een anatomische of een banaan singel en waarom de ene wel en andere niet? Tips?


Welke singel is afhankelijk van de bouw van je paard. De ene zal een a-symeterische nodig zijn de ander een banaan of zelfs nog een ander model. En soms is het zelfs niet eens nodig een speciale singel te gebruiken, maar heeft de dikte van een singel al invloed :D ;)
Er zijn plaatjes te vinden, via google, waarop je de verschillende modellen van Mattes kunt vinden, en voor welke bouw die bedoeld zijn. Daarnaast is ook van belang waar je zadel, en dus je singel ligt ten opzichte van de beweging. Ligt je singelplek meer naar voren en heeft je paard heel snel een buik ben je sneller een banaansingel nodig. Dan bv als je paard juist steeds minder buik krijgt achter de singelplek. Een paard met veel buik en weinig singelplek heeft nl snel dat het zadel daarom naar voren getrokken wordt. En bij weinig buik heb je daardoor kans dat je zadel steeds naar achter wil. Dat is dus mede bepalend welke je nodig bent.

Anoniem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:05

Ik heb een mattes singel die anatomisch gevormd is, zit er ook om op de foto van de vorige pagina. Kost wat maar ben er heel blij mee!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:11

Afbeelding
Afbeelding

Gaat dus om deze pony.

Ik heb eerder het idee dat alles naar achteren gedrukt word en juist niet naar voren.
Bovenstaande foto met zadel voor het rijden onderstaande na het rijden:

Afbeelding

Ik had het idee dat hij na het rijden wat te ver naar achteren lag of lijkt dat zo? Ik had iig verder na voren gezadeld.

Je ziet als hij beweegt dat de singel tegen de elleboog aan duwt, nouja andersom ;-)


Jij hebt de anatomische olina niet de maan toch?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:19

het is niet makkelijk te zien zo op de foto. Maar mijn indruk is dat je hem voor het rijden net een tikkie te ver naar voren hebt liggen. Imo ligt hij op de foto van na het rijden op de goede plek en niet te ver naar achteren. En als je een zadel te ver naar voren legt, wil het ding bijna altijd terug schuiven naar de plek waar hij hoort kwa rug.

Op de eerste foto zeg ik banaan, maar op de laatste niet. Daar zeg ik alleen maar een langere en van een dunner materiaal. Bv een Westip/FRA. Daar kan de schouder makkelijker overheen kwa bewegen.

Als je even terugzoekt op mijn berichten hier in het topic, mijn merrie heeft een banaansingel aan de FM. We hebben het nl al eens over singels gehad hier.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:22

Ok Thnxs! Ja heb een bedje lopen zoeken met plek kwa ligging. Mijn trekker moet ik verder naar achteren.

De singel die er nu aan zit is sowieso bagger en te kort, maar enige wat ik nu ff had.
Wil een nieuwe maar dan moet ik wel ff uitzoeken wat het beste is :-) ga ff na je foto's zoeken!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:31

Handvat voor de ligging. Je legt het zadel erop, en dan even voelen aan de voorkant waar je concho is ten opzichte van de schouder. Die concho moet net achter de schouder liggen.

Zat jij nou wel of niet in mijn omgeving?? Ik heb nl wel een banaan om te testen. Alleen opsturen oid begin ik niet aan. Die dingen zijn niet echt goedkoop en vragen ook nog best wel een speciale behandeling (als in elke keer even uitborstelen enz).

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:34

Nee ik zit in de regio NRW bij kreis viersen. Heb je foto gezien en idd lijkt wel n beetje op de mijne.

Ik vraag me af of een langere anatosmische singel niet voldoende zou zijn want naar voren word het zadel niet getrokken, zoals het na het rijden ligt ligt het :-) had nu een 28 inch, geen idee hoeveel groter ik moet nemen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:43

28 is niet echt lang. dat is wat ik aan de BM had hangen, en die is veel langer aan de zijkant dan de andere merken.
Tja kwa model is het echt uitproberen wat het beste werkt. Op zich kwa buik/grootte singelplek zou ik toch eerder tenderen naar een banaan. De banaan geeft nl die buik de ruimte, en kan daardoor ook wat verder naar achter liggen. Waar een a-symeterische die ruimte aan de achterkant (kant buik dus) die ruimte niet geeft, en daardoor sneller voorin wil blijven liggen, waar het paard het dunste is. het kan het verschil geven in de schouder die wel of niet tegen de singel komt tijdens het rijden. Maar wat ik al zei, dat moet je echt uitproberen.

Nee Viersen is idd niet in de buurt :P

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:49

Ja denk dat ik voor minimaal een 30 inch moet gaan, pony is 4 dus groeit ook nog wellicht nog iets langer.

Die banaanaingels zijn die er alleen van mattes en Christ of heb je ook andere?

Onder de trekker heb ik ook zon soort singel

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:40

Ik heb een 32 bij een pony van 154, een heel simpele billy cook roper. Dun, verdeelt redelijk goed de druk en is zacht materiaal. Paardlief loopt er enorm fijn mee en hij zweet er nooit onder wat dus bij de neopreen en lederen singels wel het geval is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:09

Loes'sCorner schreef:
Ja denk dat ik voor minimaal een 30 inch moet gaan, pony is 4 dus groeit ook nog wellicht nog iets langer.

Die banaanaingels zijn die er alleen van mattes en Christ of heb je ook andere?

Onder de trekker heb ik ook zon soort singel


Meet het dan weet je zeker. Van 28 naar 30 is niet zoveel langer en als ik je foto's zie mag er echt wel een paar cm bij. Zadel erop, singel enigzins aan en meet dan hoeveel je nog over hebt tot onderaan de skirts. Beide kanten. Die cm's, plus je singel (28 inch) min 10 cm is normaal je lengte. Denk dat je wel aan een 32 komt als het geen 34 wordt :D

Jein. Banaan is eigenlijk alleen maar Mattes of Christ. Ik heb er 2 die een ander merk zijn, maar de ene wordt niet meer gemaakt, was van Kramer. En de andere heb ik uit Amerika, en die wil ik ergens ook nog niet 100% banaan noemen :P En die heb ik nog niet eens kunnen testen. Die beide zijn ook neopreen, moest iets hebben wat minder aan de schuif ging. Dat schaap is leuk maar niet op een ronde ton :+
Dr is nog een merk, ik kom er even niet echt op, Torsion/ Freeform oid. die ook een banaansingel hebben. Maar die was niet te krijgen in 36 inch, en die lengte had ik tenminste voor de mijne nodig. En de dealers moeten die gelijk in zoveel stuks afnemen, die zaten dus niet op 1 singel te wachten om te bestellen. Maar daar moet je dan even zoeken welk merk dat was. Dat is overigens ook 1 van neopreen. Het is dat of schaap, andere smaakjes kennen ze niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:17

Loes'sCorner schreef:
Ik zoek eigenlijk een fijne Westernsingel die meer ruimte laat voor de elleboog in beweging, voor bij de freemax, waar moet ik dan voor kijken een anatomische of een banaan singel en waarom de ene wel en andere niet? Tips?


Ik heb voor mn korte d-pony verschillende geprobeerd, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij een mohair roper en beviel echt super. Ik was anti koord en heel sceptisch. Had een wollen pc en die kreeg deuken, waar je model nodig hebt. Dan deukt het wol in en kom je bij de harde middenrand. Dat vond ik bij hem niks. Toch de roper gevoeld en meegenomen. Hij vormt mooi mee. Juist door de koorden is hij niet stijf zeg maar.
Het enige nadeel is dat hij iets uitrekt. Mijn 30'' is nu 2 jaar later echt 32'' geworden. Hij doet niet veel meer en de anderen passen het niet.

Voor de pads. Ik heb geen freemax, maar voor mn oude merrie een cavallo pad overgenomen om te proberen. Misschien zou zoiets ook wel geschikt zijn bij een freemax. Hij heeft opvulling langs de rug en heeft ruggegraatvrijheid. Ik vind alleen de randen iets te hard. Haar rug begint ietsjes hol te worden. De pad vult dat netjes op, maar de rand achter komt voor mij net iets te veel in de rug achter het zadel. Voor is hij uitgesneden.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:22

Ik kwam net deze pad tegen: http://www.lonestarstore.nl/shop/produc ... roduct=636
Iemand bekend met deze? Te zien aan de stiksels zijn het ook 2 delen net als de Mayatex of CE ESP, waardoor de ruggengraat vrij ligt.
Ik kan natuurlijk mailen, maar ik dacht, misschien kent iemand ze hier :D

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:27

Gezien de prijs zou ik niet te veel verwachten. Die shockabsorberende laag zal wel gewoon neopreen zijn.
Hij is niet gecontourd, dus die liggen zal sowieso minder zijn.
Vraag iig een foto van de onderkant ;)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:31

Ja, dat sowieso :j :D
Ik moet vilt hebben, in ieder geval het deel dat op zijn rug ligt. Dus dat moet ik sowieso weten.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:13

Kun je meteen maten vragen Amanda, of lees ik over de maten heen op de site?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:01

Ik ben er van de week achter gekomen dat mijn paard wel echt flink af is gevallen.
Iemand die een fork maat 5 over heeft? Ik heb zelf een 7 over :P

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:09

Zo die is flink afgevallen dan zeg...

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:11

nanda1980 schreef:
Zo die is flink afgevallen dan zeg...


Ze had enorm veel schoudervet ja.
Maar de 7 is altijd te groot geweest, heb nu een 6 in het zadel. Met edges alleen gaat het niet smal genoeg raken helaas.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:13

Helaas kan ik je niet helpen.
Die van mij heeft meer buikvetjes dan schoudervetjes.
Helaas worden de spieren snel minder nu met de bevroren grond :(