De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7711
Geregistreerd: 06-11-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:33

Heerlijk, lekker lang ritje.

Wij tien km. Vandaag.
Morgen maar weer eens in de bak.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:54

Ik heb nog een vraag over de zitting van de Freemax, is deze breed of smal?

Ik ben er onlangs achtergekomen dat ik een wat smallere zitting moet hebben. Ik heb nu een Fabtron op mijn paard liggen en deze past voor haar perfect, maar ik kan er niet mee werken -O- , wedstrijden en buitenritten zijn geen probleem, maar als ik in de training meer ga vragen (schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, travers/renvers, apuyementen e.d.), waarbij ik vlug en regelmatig mijn zit moet bijstellen om de juiste buigingen te krijgen, lukt me dat totaal niet, terwijl ik in met een engels zadel daar totaal geen problemen mee heb.

Nu ben ik dus rustig aan op zoek naar een westernzadel wat wat smaller in de zitting is dan mijn Fabtron en hoop eigenlijk een beetje dat dit zadel daar in kan voldoen, zodat ik ook in een westernzadel mijn trainingen kan rijden. Nu komt dat ding alleen maar de kast uit voor een wedstrijd of een les (wat dus niet bevalt met mijn huidige zadel).

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:50

Ik vind hem zeer zeker smal zitten. Een lady seat..
Ben daar echt heel blij mee. Ik vind wel de zittingmaat wat ruim vallen in lengte, dus ik heb laatst een maatje kleiner besteld bij Kitty van Kifrahorse. Erg blij mee!
(Ik heb de 15" short en kledingmaat 36/38)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:04

Super smal vind ik hem niet. Ik heb een ander zadel die smaller zit. Maar breed ook zeker niet. Denk dat je moet kijken of er iemand in je omgeving 1 heeft en die eens proberen. Dat is de enigste manier om voor jezelf uit te kunnen maken of hij wat voor je is.

Daihyo

Berichten: 88100
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:05

Ik vind het ook een fijne smalle zit hebben. Vergelijkbaar met het boomzadel wat ik hiervoor had :j
Het is dat je niet in de buurt woont. Anders had je 'm gerust eens mogen proberen op mijn haflinger.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:50

Ik heb qua westernzadel geen vergelijkingsmateriaal, maar met rijden heb ik nergens last van qua breed zitten. Wanneer je het zadel eens wil proberen, ben je welkom (ik woon vlakbij Hoogeveen, dus dat is vanuit Hardenberg te doen :D ). Ik heb de 16 inch met fork 5.

OlympicOrry

Berichten: 595
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:35

Ik vind dat de freemax geen brede zit heeft, ik heb een heupprobleem en kan ook niet zitten op brede zadels. Ik rijd met de freemax meerdere dagen per week voor enkele uren achter elkaar en ondervind met dit zadel geen hinder, ben er nog steeds tevreden van.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:46

Maar kom je dan niet hoger en verder af van je paard te zitten?

Ik heb een XFQ boom in mijn zadel met 15,5'' seat. Daar zit ik best breed in, maar ben ik gewend. Als je daar smaller in wil zitten en het zadel dus mn paarden past, moet je imo omhoog??

Daihyo

Berichten: 88100
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:48

Ik heb een fork 5 erin zitten. Volgens mij is dat iets wijder dan een FQ. Ik heb niet het idee dat ik enorm hoog op mijn paard zit. In ieder geval vergelijkbaar met mijn boomzadel hiervoor. De Freemax is qua opbouw vrij stevig en zal net als met een boomzadel een wat smallere twist hebben. Voor mij in ieder geval wel de reden om voor dit zadel te kiezen en niet voor bijvoorbeeld een Barefoot of BM, waar je dit veel minder/niet hebt. Daar kreeg ik ook heupproblemen van :j

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:51

Bij brede paarden en een smalle zit ga je vaak idd wat meer de hoogte in. Maar het is kiezen of delen :)
Overigens kom je met 1 a 2 cm al een heel eind hoor. Het is heus niet zo dat je meteen 10 cm hoger zit :)

@amanda: met een BM maakt het al uit of je het Peaked model hebt (en dan de échte 100% Peaked en niet wat ze daar tegenwoordig onder verstaan :D ). Die loopt aan de voorkant ook hoger en zit je dus meer in de A-vorm.

Daihyo

Berichten: 88100
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:53

Die heb ik even niet meegekregen. Overigens ook niet erg in verdiept. Iets met een budget :D
Maar heb er 1x op 1 mogen zitten en dat was echt een aanslag op mijn heupen en liezen. Overigens net als met een BF (ik geloof) Arizona. Omdat ik toch de flexibiliteit wilde hebben, maar ook pijnvrij wilde rijden kwam ik dus op de Freemax uit.
En ze had er nog 1 in de bus, de Startrekk volgens mij. Maar die hebben we laten hangen omdat de Freemax zo goed beviel :D

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:57

Startrekk lijkt mij dus wel breed, maar dat kan ook komen omdat ie zo plat oogt :)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:58

Ik zag laatst een BM boomloos western en ik had direct zoiets van, 'whaah!' Vind het een beetje een lelijk eendje en een 'kuil' waar je in gaat zitten. Dan kun je toch beter een BF erop leggen, dat is nog goedkoper := Freemax lijkt echt op een westernzadel en als ik jullie zo hoor, zit hij ook zo. Dat hele wijde kan ik niet hebben ivm knieblessure.

Aftellen: Nog een maandje en dan kan ik contact zoeken met Kitty :):)

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:01

@minimus: ik weet niet waar je die 'kuil' vandaan haalt... of je moet er eentje op een paard met een holle rug hebben zien liggen waar die door het ruitergewicht in een 'deuk' gedrukt was.
Die van mij is iig echt geen kuil hoor
Afbeelding

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:14

Zal 'm dat zijn inderdaad :j Aangezien jij ervaringsdeskundige bent: Net zo dubbelvouwbaar als een BF?

Edit: wat een prachtig paard!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:18

Ik heb op beide (BF en BM ) weleens gezeten en vind het een behoorlijk verschil. Waren wel verschillende paarden, die ik doorgaans niet rij, maar toch.

De BM is me toen positief ontzettend meegevallen. Dacht echt op een lap te komen zitten, maar het zat lekker en ik had veel contact met het paardje.
De BF vond ik niet meteen heel naar, maar minder comfortabel.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:26

Oh dat valt dan inderdaad nog mee. Mijn BF kon ik dubbelklappen en twisten en noem t maar, dat kwam mijn knie niet ten goede en daarom toen weer overgegaan op een boomzadel. Liever iets minder contact met m'n paard en een goede zithouding voor mij zodat ik zonder last lekker kan rijden :)

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:45

Iedereen bedankt voor de reacties op de zitting. De Freemax lijkt in ieder geval een optie. Ik heb via pb een ander boomloos zadel gezien, die me ook wel wat lijkt en doordat deze 2de hands is is hij leuker geprijsd dan een nieuwe Freemax, dus ik wil eerst daar mee aan de slag en als dat toch niet wat is dan weer verder met de Freemax.

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:10

Het is zeker niet de bedoeling dat je een BM gaat dubbelvouwen. Vergelijk het met een stuk karton; best stevig en draagkrachtig zolang het een rechte plaat is. Maar vouw je hem dubbel (dan knak je het materiaal) dan kan het niets meer hebben. Dat kán de reden zijn dat je een 'deuk' gezien hebt.
Overigens is de BM ook onderhevig geweest aan veranderingen/aanpassingen in het binnenwerk en sommige dingen zijn ze snel weer van afgestapt :D

Berdien

Berichten: 64562
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 18:22

Haha minimus :D :D
Afbeelding
Ook een BM.

BM heeft een redelijk smalle zitting vond ik. Stuk smaller in ieder geval dan de BF die ik hiervoor reed. Kreeg eerder vaak een soort kramp in mijn heupen, of zere knieën. Nu nergens geen last meer van.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 02:16

De Barefoots met VPS zijn toch ook wel een poepie anders dan de oudere die hier boven omschreven worden, die oude kon je makkelijk dubbelvouwen.... oprollen desnoods :P

Barefoot met VPS kan nog steeds met het paard mee bewegen zowel qua torderen met de beweging mee als in de ronding van de rug van voren naar achteren, maar dubbel vouwen... is net als bij de BM iets dat je niet moet willen doen en dat in je eentje ook niet zo makkelijk lukt hoor, het is als je het probeert wel duidelijk dat dat niet de bedoeling is ;)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:59

I stand corrected dames :D

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:37

Wat ik me afvroeg.

Aangezien het zadel zich naar het paard aan past, hoe zit het dan als je ze tweedehands koopt?

Past dat zich weer aan?

En zijn er morgelijkheden de fork grootte te meten anders als met een forkmeter van freemax?

Induna

Berichten: 702
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:42

Volgens mij vormt het zadel wel wat naar de rug van het paard. Ik denk dat een 2e hands niet zo'n heel groot probleem moet zijn, ik vermoed dat het zadel wel iets mee vormt (gokje).
Ik heb een 2e hands zadel, en niet gemerkt dat hij echt niet past.
Wel een juiste fork gebruiken. Alleen te meten fork meter (zijn niet zo duur..wellicht te lenen/huren?).

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:23

Loes'sCorner schreef:
Wat ik me afvroeg.

Aangezien het zadel zich naar het paard aan past, hoe zit het dan als je ze tweedehands koopt?

Past dat zich weer aan?

En zijn er morgelijkheden de fork grootte te meten anders als met een forkmeter van freemax?


Een nieuw zadel is nog stug en stijf en wordt na verloop van tijd wat soepeler waardoor het mooier aansluit. Dit wordt bedoeld met "past zich aan, aan de rug van het paard" Een gebruikt/tweedehands zadel is dus wat soepeler en is daardoor prima te gebruiken.

Mijn advies is om een fork meter te gebruiken. Het gebruik van de juiste fork maat is echt belangrijk, anders ligt je zadel niet in balans. Mijn advies is om een fork meter te gebruiken. Ook handig om na een bepaalde periode van training na te meten of je nog de juiste fork maat hebt ;)

Ik zie her en der nog weleens een oud model voorbij komen. Niets mis mee maar de fork maten en lengte maten wijken af van de huidige Freemax zadels. Let ook op de fender bevestiging, het is verstandig deze te laten verstevigen met nylon.