De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:32

Heftig dat roze! 8-)

Ik heb twee vragen over de Freemax:

- wat vinden jullie van de positie van de beugelophanging? Op het oog lijkt het ophangpunt net te ver naar voren om echt in balans (verticale lijn) te kunnen zitten.

- en is ergens terug te vinden hoe het zadel van binnen opgebouwd is? Ik las dat drukmetingen goed uitpakken voor de Freemax maar wil graag weten wat hoe het komt dat de drukverdeling goed is.

Dank vast! :)

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:33

Heej roze, waar ga je met die pony heen :D :o :)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:39

Ontsnapt uit de Freggelgrot :D

Nee joh leuk toch dat je er zo blij mee bent +:)+

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:08

bella24 schreef:
Heftig dat roze! 8-)

Ik heb twee vragen over de Freemax:

- wat vinden jullie van de positie van de beugelophanging? Op het oog lijkt het ophangpunt net te ver naar voren om echt in balans (verticale lijn) te kunnen zitten.

- en is ergens terug te vinden hoe het zadel van binnen opgebouwd is? Ik las dat drukmetingen goed uitpakken voor de Freemax maar wil graag weten wat hoe het komt dat de drukverdeling goed is.

Dank vast! :)


Qua fenderpositie: dit is heel persoonlijk. Daarom kijken we bij een pasconsult goed hoe je zit. De juiste inchmaat doet wonderen ;-)

De drukverdeling is goed door de stevige basis. De Freemax krijg je niet dubbelgeklapt. Door deze stevige basis icm met een goede pad en een ruiter die in balans kan zitten krijg je de juiste druk verdeling. Al heb je volgens de testen het best drukverdelende zadel, als deze niet goed wordt aangemeten en de ruiter er niet goed in zit heb je er nog geen fluit aan :-)

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:11

Even alle gekkigheid ter zijde, ik ben echt meer dan super content met mijn Freemax . Ik kan nu zelfstandig opstappen (wel via krukje) , ik durf weer te draven, buitenritjes te maken en mijn paardje loopt echt als een kanon onder dit zadel. Zadel ligt als een huis, en dat geeft vertrouwen.

Voor mij zit de beugelophanging op de juiste plaats , vind het erg fijn zitten iig. Nou had ik het advies gekregen voor een 16"zadel en ik ben toch voor een 17"gegaan omdat mijn man heel lang is en in een 16" niet goed zijn benen kwijt kan. Toen mijn man eenmaal in een 17"had gezeten was hij ook om naar een Freemax. We rijden er beide met veel plezier mee en onze paardjes zijn ook echt met sprongen vooruit gegaan onder deze zadels.

Ik heb ergens gelezen dat de Freemax is opgebouwd uit kunststof lagen/plaatjes, het is iig wel een stevig zadel en is niet zo buigzaam als bv een barefoot of een ghost. Vandaar dat de drukverdeling ook wellicht goed is. Puntdruk heb je dan weer niet omdat het zadel toch echt overal vlak is. Daar zou ik dan een geloofwaardige uitleg in zien. Maar drukverdeling is en blijft een moeilijk iets.

Al met al doen onze paarden het er waanzinnig op en dat is een stukje ervaring die wij er mee hebben.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:38

De beugelophanging is bij mijn Freemax verder naar achteren (en meer op de juiste plaats) dan de westernzadels met boom die ik daarvoor heb gehad. Daardoor zit ik juist veel beter en stabieler dan voorheen. Dan ging ik toch wat meer in een stoelzit zitten.

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:17

Nou weet ik natuurlijk niet wat voor zadels jij hiervoor had Amanda ;) maar dit klinkt wel positief allemaal :)

Is de binnenkant van de Freemax nog steeds top secret? Of heeft iemand hem al eens uit elkaar gehaald? Ben toch benieuwd hoe de stevigheid gecreeerd wordt.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:12

Een Whitestar, Sasser en een Pools.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:17

bella24 schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor zadels jij hiervoor had Amanda ;) maar dit klinkt wel positief allemaal :)

Is de binnenkant van de Freemax nog steeds top secret? Of heeft iemand hem al eens uit elkaar gehaald? Ben toch benieuwd hoe de stevigheid gecreeerd wordt.


Nee hoor is gewoon gespoten foam :-)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:26

hahaha top secret, zo klinkt het wel spannend..

hier nog heel blij met mn freemax echt heel blij dat ik was overgestapt

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:48

Ik heb vandaag voor de eerste keer met de freemax gereden. Ligt als een huis op mijn tafelmodel haflinger.
Stap, draf en galop geprobeerd en flinke struikelpartij en slidingstop door een schrikreactie.
Zadel is geen cm verschoven :)

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:34

Yellowbird schreef:
Ik heb vandaag voor de eerste keer met de freemax gereden. Ligt als een huis op mijn tafelmodel haflinger.
Stap, draf en galop geprobeerd en flinke struikelpartij en slidingstop door een schrikreactie.
Zadel is geen cm verschoven :)


Nou dat had ik dus ook, zelfs als je verkeerd opzadeld dan blijft het nog liggen. Dus moet je weer afstappen en het opnieuw doen.... Ik vind dat echt super aan dit zadel (dat het zo mooi blijft liggen). Geeft veel vertrouwen.

Anoniem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:35

Bij mijn ruin blijft hij super liggen, echt zo fijn! :)) Bij mijn merrie schuift hij alleen met opstijgen, maar mijn merrie heeft ook amper schoft en is nogal breed :')

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:30

Ik bied een fork 5 nieuw systeem aan, als er iemand interesse heeft

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:23

wegens omstandigheden verkoop ik mijn nieuwe turquoise kifrapad
mocht iemand een zoeken
nieuw in de verpakking

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:48

Hallo iedereen,

Mag ik jullie eens een vraag stellen? Sinds juni heb ik een superlief hafje van 1m40. Ik heb voor haar een thorowgood veelzijdigheidszadel gekocht, maar een freemax blijft toch wel mijn ogen uitsteken. Zelf ben ik een wat zwaardere ruiter. Denken jullie dat dit zou kunnen? Zowel qua lengte als gewicht?
Voor het beeld heb ik 2 fotootjes toegevoegd.


Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:00


Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:54

Is de freemax er eigenlijk ook in niet-leer variant?

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:13

Maddoxx schreef:
Is de freemax er eigenlijk ook in niet-leer variant?


Nee, voor zover ik weet niet.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:27

Maddoxx schreef:
Is de freemax er eigenlijk ook in niet-leer variant?


Nee, hij is er alleen in een lederen variant.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:06

[quote="Sjintoo"]Hallo iedereen,

Mag ik jullie eens een vraag stellen? Sinds juni heb ik een superlief hafje van 1m40. Ik heb voor haar een thorowgood veelzijdigheidszadel gekocht, maar een freemax blijft toch wel mijn ogen uitsteken. Zelf ben ik een wat zwaardere ruiter. Denken jullie dat dit zou kunnen? Zowel qua lengte als gewicht?
Voor het beeld heb ik 2 fotootjes toegevoegd.



Hier ook stevige ruiter met een tinker van rond de 148cm , ook een Freemax. Ik heb ook thorowgood gehad, als je eenmaal aan een freemax begint wil je echt nooit meer anders...zit echt heel fijn.


Afbeelding

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:01

Hier vandaag mijn nieuwe set voor de eerste keer getest. Ligt er nog wel erg 'op' nu :') en ook erg pijnlijk voor de enkels zo nieuwe fenders :'). Ben er wel echt blij mee, zit lekker zacht en paardje loopt er ook fijn onder +:)+
Afbeelding

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:04

Wat een leuke kleur pad, maar is die niet wat te lang?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:10

Voor het oog is die misschien inderdaad wat te lang, hij heeft er overigens wel geen last van ofzo :)

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:14

Ik vind het helemaal niet lang lijken. Staat mooi zo!