Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
sflj schreef:wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?
MLoeser schreef:sflj schreef:wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?
Doen wel meer mensen, voornamelijk recreatieruiters... Maar helaas kopen ze vaak goedkope rommel dat niet past, en gaan ze er dan toch mee rijden omdat ze niet zien dat het niet past.
sflj schreef:Hij is wel gepast maar je had hem nog niet aangesingeld en er geen pad onder gehad? Niet op gereden dus ook?
De ballen verstand van?
Nogmaals; wáárom koop je dan zoiets?
nielsd schreef:Tuurlijk. Al die mensen ,die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij dat hebt, bedoelen alles slecht en proberen je alleen maar af te zeiken. Het zal vooral niet goed bedoeld zijn...
N_Roos18 schreef:sflj schreef:Hij is wel gepast maar je had hem nog niet aangesingeld en er geen pad onder gehad? Niet op gereden dus ook?
De ballen verstand van?
Nogmaals; wáárom koop je dan zoiets?
Voor een buitenrit, maar zijn dit jou probleemen?? Ik vraag niet naar verder commentaar, gewoon simpelweg naar een antwoord op mijn vraag.
En pas jij een zadel met een pad eronder? ik weet niet hoor maar dan kan je nog niet zien of hij goed ligt, De ballen verstand ervan?

Anya schreef:N-roos met alle respect. sflj heeft wel degelijk een punt.
Een zadel moet passen én passend op de juiste wijze op het paard worden gelegd. Dat geldt ook voor de pad. En tenminste had je een paar keer moeten rijden. Tenslotte is de vraag hoe je weet dat het past: handje eronder gedaan? Of rug en zadel opgemeten met een spin of flexible curves.
want als het op het oog past, kun je hooguit iets zeggen over
- het drukt niet op de schoft
- het geeft voldoende schoudervrijheid
Of het zadel bridged en/of voldoende flair heeft weet je dan niet.
Of het pad goed is bij het betreffende zadel ook niet.
Maar goed: zadelen
je neemt je pad en legt dat op de rug, verder naar voren dan dat je het eigelijk wil laten liggen straks. Dus iets over de schoft.
Je zwaait je zadel vanuit de heup op het paard en pakt de knop. Dan schudt/schuif je zadel en pad gelijktijdig naar achteren. Als het goed is komt de boom (die ligt iets achter de knop richting zitplaats) ACHTER de schouders van het paard terecht. Niet op de schouders leggen!!!!
Dan pak je de singel en singel je aan door de 'singelriem' een aantal keren (meestal 2) door de gesp te halen (dan hoef je ook geen gaatjes bij te maken). Je singelt aan en het over gebleven uiteinde kan door een 'sleufje' dat iets onder je boom aan je zadel bevestigd is.
Succes.
N_Roos18 schreef:En pas jij een zadel met een pad eronder? ik weet niet hoor maar dan kan je nog niet zien of hij goed ligt, De ballen verstand ervan?
Anya schreef:@mystictinker: sorry maar dat is onzin. Een goedpassend zadel heeft geen pad nodig. Een dun dekentje om de schapenvacht schoon te houden die onder het zadel zit als het goed is, is genoeg. Maar dan moet het zadel dus wel goed passen.
N_Roos18 schreef:Nou sorry hoor maar dit zadel is geen rommel, zelf heb ik er alleen de ballen verstand van. Ik heb hem van een vriendin over gekocht die western rijd en hij lag goed, dat heb ik natuurlijk gepast ik ben niet achterlijk zoals jullie altijd wel denken dat iedereen hier is.
Maargoed, inidigeval bedankt voor de link Mloeser
Anya schreef:@mystictinker: sorry maar dat is onzin. Een goedpassend zadel heeft geen pad nodig. Een dun dekentje om de schapenvacht schoon te houden die onder het zadel zit als het goed is, is genoeg. Maar dan moet het zadel dus wel goed passen.
Anya schreef:Wat nu harde boom.. er zit een schapenvacht onder. Eentje van heel goede kwaliteit. Het probleem met dikke pads is dat ze die zijn gaan gebruiken om niet goed passende zadelproblemen op te vangen.
prima!