[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:22

@sylva: Ik woon in oost-groningen en krijg binnenkort een pas consult van de freemax, deubers startrekk en de colorado van silverado reitsport. Allemaal (semi) boomloze zadels van vergelijkbare kwaliteit en prijs. Je mag gerust langskomen om mee te kijken.
Therese van ride with a smile uit Leer komt langs.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:34

Boomlooszadelpasservice.nl heeft sinds kort ook de Freemax in haar pas assortiment ;) Komt door het hele land

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:39

Hahaha, helaas. Je kan je voorstellen dat ik anderhalf jaar op zoek was naar een "normaal" zadel, talloze pasconsulten heb gehad en 100-en euro's heb verspild aan uiteindelijk niet passende zadels :') ? Ik ben daarom ook uiteindelijk op semi boomloos uitgekomen en voor mijn Quarter heb ik een hele korte Stubben kunnen vinden, in 17,5 inch welke daarna aangepast is. Bleek erg goed, want hij mag zn tweede jaar osteo overslaan van onze osteo.

De Quarter is al erg kort, maar de Welsh is een Britse Welsh Cob, welke van die hele moeilijke badkuip ruggetjes hebben en gewoonweg extreem kort in de rug zijn. Ik had al in Groot Brittanie rondgevraagd, en daar liggen ook veelal aangepaste zadels erop met lederen bomen. Daar hebben ze heel ander soort zadels.
Evelien van Eurohorse was al bij mn Quarter geweest, maar gaf aan dat helemaal niks m ging passen aan boom westernzadels. Vandaar dat ik nu aan de Freemax zat te denken.

Troi: Dat lijkt me zeker handig, mocht dat uitkomen! Vanwaar in Oost Groningen ben je en heb je al een datum staan?

Afbeelding
Dit is de Welsh, je kan het wel redelijk zien zo. :)

Hollyleaves

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:47

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:53

sylva schreef:
Ik heb even op haar site gekeken Troi. Als ik deze ezel zelfs zie met een Western semi boomloos, dan biedt dat hoop :D http://www.ride-with-a-smile.de/index.p ... 7&Itemid=9

Haha idd!

Nog geen datum bepaald. Ik heb hele lange benen dus heeft ze extra lange fenders besteld zodat ik goed kan proefrijden. Zodra die binnen zijn gaan we de datum vastleggen.

Ik woon vlakbij Winschoten.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:59

Oke! Dan hou ik het even in de gaten! Mijn neef en zijn vriendin wonen in Bellingwolde, dus dat is mooi in de buurt. Zij hebben ook paarden, dus een goed excuus om die die dag eens te gaan bekijken. Wellicht kan ik wat regelen dan :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:01

Zal ik je dan een berichtje sturen als de datum is bepaald?

Paard staat trouwens in Bellingwolde :D

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:05

Oh nou, dat is helemaal grappig! Stuur maar een berichtje tegen die tijd, graag zelfs. Wat moet je betalen aan pasconsult? Wellicht dat als ik mn Quarter op de trailer gooi dat we wat kunnen regelen. Moet ik even kijken hoe t qua vervoer zit, of het zin heeft zeg maar, tegenover een pasconsult. Mijn Duits is niet al te best, dus hopelijk komen we er uit :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:11

Tis gratis volgens mij. Vriendin betaalde niks, maar die heeft er ook 1 gekocht.

Therese praat ook engels. Maar ik kwam met mijn kolenduits de vorige keer (tijdens pasconsult van vriendin) een heel eind. Ze neemt ruim de tijd en geeft bakken met info. Ik vond het echt super interessant!

Als je je paard mee wilt nemen is het handig om haar even te mailen en daar goede standfoto's van je paard bij te doen, dan neemt ze die zadels mee met de beste paskans.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:19

Leuk! Ik ga haar even een mailtje sturen dan! Kunnen we altijd zien tegen die tijd. Dankje!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:53

Kitty_ schreef:
De freemax western zadels zijn sinds kort verkrijgbaar in mijn shop :) ook is het mogelijk om de zadels te testen!

Welke maat pommel zit er standaard in? Of is deze naar keuze?
Als de standaard pommel niet past, komen er dan nog extra kosten bij voor een wel passende pommel?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:13

Bij kifrahorse kan je met de pommel naar keus het zadel bestellen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:35

troi schreef:
Therese praat ook engels. Maar ik kwam met mijn kolenduits de vorige keer (tijdens pasconsult van vriendin) een heel eind. Ze neemt ruim de tijd en geeft bakken met info. Ik vond het echt super interessant!

Hey als je een vertaler nodig bent, je gilt maar :D Alleen mag Sylva dan NIET, ik herhaal NIET, dat paard van de foto meenemen. Die krijgt ze dan niet meer mee naar huis :+ }> Die is leuheuk :D
Maar Sylva, het gaat wel lastig worden met die lengte. Nou ben jij niet zo heel erg groot/zwaar. dus je kan nog een zitmaat kleiner, maar lengte hebben ze allemaal.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:00

Hahahaha _O-
I know I know, hij is zeker leuk <<)
Bellingwolde is niet ver bij jou vandaan nee, mn neef en zijn vriendin wonen echt tegen de grens met Rhede aan. Een van de laatste huizen. Zou altijd nog een keer buitenrijden met de Tinker van haar, dus als het qua datum en tijd uitkomt maak ik er mooi een dagje van dan.

Grappig is dat, de meeste mensen vinden het op zich wel een leuk beest, maar te moeilijk. Hij laat zich bv lastig benaderen door vreemden, dus dan is de lol er snel af voor anderen. Maar mensen die dit 'soort' paarden wel snappen, daar hebben dit soort paarden dan ook absoluut geen vrees voor. En dan heb je in de omgang ook nergens last van. Duidelijk dat jij zo'n type was (met genoeg ervaring met dit soort idioten :') ), dus dan kan je er in principe ook gewoon van alles mee :Y)

Even weer over de Freemax, is het dan zo dat de lengte na het zitvlak ook nog veel uitmaakt? Dus stel dat een kleinere zitting wel zou passen, maar het zadel zelf natuurlijk nog langer doorloopt, dat is dan niet handig? Ik heb een tijd een BF gehad, deze liep ook langer door. Maar ik zat dus zeg maar in maatje 1, dus niet op de lendenen. Volgens de zadelmaker destijds gaf het niet dat de BF veel later eindigde, als ik maar qua zitting druk gaf binnen het draagvlak. Nu kan ik me voorstellen dat Western modellen wel nog eens veel langer kunnen zijn...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:35

Hmm is jouw neef toevallig hoefsmid?
Mijn stalhouder heeft namelijk een tinker en woont ( met vriend hoefsmid) in de laatste boerderij voor de duitse grens :P

Ik weet niet precies hoe het met de druk en lengte zit eigenlijk. Wel weet ik dat deze zadels drukverdelende panelen hebben tussen pommel en cantle. Dus dat de druk zeker tot de cantle worden verdeeld maar of het daarna nog doorloopt weet ik niet. Misschien even therese mailen ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:29

Grinnik ik vind em gewoon leuk :D Hij is heel spraakzaam, maar ja ik moet toegeven niet iedereen kan daar iets mee :P

sylva schreef:
Even weer over de Freemax, is het dan zo dat de lengte na het zitvlak ook nog veel uitmaakt? Dus stel dat een kleinere zitting wel zou passen, maar het zadel zelf natuurlijk nog langer doorloopt, dat is dan niet handig? Ik heb een tijd een BF gehad, deze liep ook langer door. Maar ik zat dus zeg maar in maatje 1, dus niet op de lendenen. Volgens de zadelmaker destijds gaf het niet dat de BF veel later eindigde, als ik maar qua zitting druk gaf binnen het draagvlak. Nu kan ik me voorstellen dat Western modellen wel nog eens veel langer kunnen zijn...

Ja. In het geval van de Freemax wel. Je mag het niet vergelijken met een BF, of zelfs een BM. De Freemax heeft kunststof strippen tussen de pommel en cantle. Deze geven stevigheid en meer zadelgevoel. En dus ook meer draagvlak. Nog BM als BF hebben deze strippen en daar is het iets te lang zijn dus minder erg. Omdat die geen druk zullen geven na waar je zit. Maar ook hier wil je eigenlijk niet zo heel ver achter die laatste rib komen, omdat je zit ook verder naar achter komt. Je zit sowieso al op een punt verder naar achter in een westernmodel zadel, als je dan maar zo weinig ruimte hebt is dat eigenlijk niet mogelijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:27

Rina weet jij of die stroken los liggen in het zadel of dat ze aan de pommel en/of cantle verbonden zijn? Zodat het zeg maar een heel flexibele boom is?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:22

Ik weet alleen maar dat het een combi is van kunststofstrippen geperst tussen iets van foam. En dit zelfs meerdere lagen zijn. Ik ga er dus vanuit dat het niet verbonden is met de cantle of pommel.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:47

De zadels hebben achter de cantle een concho. Deze geeft aan tot waar de druk loopt van het zadel.
Aan die concho kun je dus zien of het zadel drukt op de lendenen. ;-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:28

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:09

Okee, ik heb inmiddels aardig wat gelezen.
Ik zie in de modellen vooral versies die op de rug langer of korter zijn. Maar zijn er ook verschillen in de zitting? Ik heb namelijk het liefst een zo vlak mogelijke zitten waar ik niet in opgesloten zit. Ik ben niet de slankste, waarbij alles op achterwerk en benen zit en met een te opgesloten zit krijg ik rugpijn.

Verder zie ik verschillen in tooling, is dat een optie bij een nieuw zadel?
En ik zie prijzen tussen de 800 en 1500 euro op diverse sites. Waar ligt dat aan?

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de FB groepen, daar ga ik ook nog eens neuzen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:07

Amanda schreef:
En ik zie prijzen tussen de 800 en 1500 euro op diverse sites. Waar ligt dat aan?

Het verschil in leer is het prijsverschil. En nee er zijn maar 2 toolingen, en die zijn dus afhankelijk van welke leersoort je neemt. Er is buffelleer en koe, beide hebben hun eigen tooling en daar is dus niks aan te veranderen. En er is dus ook maar 1 soort zitting, maar die vind ik niet super opgesloten zitten.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:55

Amanda schreef:
Okee, ik heb inmiddels aardig wat gelezen.
Ik zie in de modellen vooral versies die op de rug langer of korter zijn. Maar zijn er ook verschillen in de zitting? Ik heb namelijk het liefst een zo vlak mogelijke zitten waar ik niet in opgesloten zit. Ik ben niet de slankste, waarbij alles op achterwerk en benen zit en met een te opgesloten zit krijg ik rugpijn.

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de FB groepen, daar ga ik ook nog eens neuzen.

Je hebt 2 modellen in 2 versies. Je hebt de normale maat Freemax zadels, en de Short versies. en dan ook beide in 2 soorten leer }:0
In deze versies kun je weer variëren kwa inchmaat voor je eigen achterwerk :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:51

De 23e hebben wij pasconsult voor de freemax voor een van mijn hafs. Ben benieuwd of de rug lang genoeg is voor de short versie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:25

Bedankt voor de info!
Rina, volgende keer pb ik jou gewoon eerst voor ik een topic open :+

Korte rug heb ik met mijn haf gelukkig geen last van. Heb er nu een Pools Denver op liggen. Super fijn zadel. Maar dat schuift nu dus helaas. -O-