[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:58

dat wordt krap ja, het zadel is 61 cm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:02

Dan heb je een 30" pad nodig (75 cm)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:41

Ah super.. Dank voor de info! Ik zie op eBay wel eens 30" x 30" pads, dat zou wel gaan lukken dus waarschijnlijk. Hoop dat het allemaal gaat passen op dat korte ruggetje haha :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:01

Maar pads die als 30x30 worden aangeboden zijn meestal niet geschikt voor boomloos (geen ruggengraatvrijheid).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:39

Inmiddels heb ik zo'n ontzettend mooi zadel in mijn bezit!
Ik laat jullie binnenkort zeker weten of het me bevalt.
Het ziet er in ieder geval erg veelbelovend uit.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:49

Leuk! Ik ben op zich wel tevreden, nu 10 ritjes gemaakt denk ik, maar ik vind het rot dat de fenders zo los bewegen. Als ik tölt schieten mijn benen van voor naar achter. Ook is de zitmaat waarschijnlijk te groot van mijn niet al te royale derrière, dus ik schuif ook nog eens heen en weer. Vachtje erop maakt dat wel iets minder. En ondanks dat ik met een krukje opstap vind ik het zadel snel scheef liggen.
Verder zit het zadel zelf heerlijk en paard loopt er eerlijk gezegd best prima onder. Nu is hij nog maar net onder het zadel dus ik kan niet heel kritisch zijn nog..
Ben benieuwd naar jouw ervaring!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:59

Laatst bijgewerkt door Gini op 27-11-15 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in linkje op verzoek

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:05

Vind die onderste foto nu niet echt reclame.......
Naar mijn idee ligt ie veel te ver naar achter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:22

Precies... paard heeft nu al veel te weinig ruimte op de schoft en dan zit er nog niet eens iemand op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:30

Extra inlage erbij aan de voorkant?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:35

Dit zadel is besteld als testzadel dus ik heb er zelf eenmalig mee gereden. Pony is 29 en heeft een wat hoge schoft. De fork mag voor hem een maatje breder voor het mooie :)
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 24-10-15 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:37

Als je hier een bredere pommel op legt zakt ie nog dieper op de schoft. Hij heeft een hogere pommel nodig.
Een een hoge schoft heeft vaak ook een wat holle rug, dus dan ben je er niet met inlages aan de voorkant, dan creëer je alleen maar bridging.
Wat wel kan helpen is een Swaybackpad.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:41

@ dubbeldun bedankt voor je advies :) ik rij al ruim 10 jaar boomloos dus ik ben kwa aanpassingen wel wat gewend :D dit zadel is opgestuurd naar de passervice dus ik rij er niet meer mee helaas. De schoft bleef overigens ruim vrij en ik vond het zadel zelf erg netjes liggen op de breedte van de fork na dus...

Het zadel bewoog trouwens netjes mee met zijn rug. Dit was aan de zweetafdruk goed te zien

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:08

Ik raad je ook aan om zulke foto's niet op internet te plaatsen. Wat je excuus ook is. Ik zou geen advies vragen en waarschijnlijk ook niets kopen bij een winkel waarvan de eigenaar een paard zo zadelt.

Wel heel erg leuk dat de Freemax nu weer in Nederland te koop is!

Mijn zadel:
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:14

Malenka schreef:
Ik raad je ook aan om zulke foto's niet op internet te plaatsen. Wat je excuus ook is. Ik zou geen advies vragen en waarschijnlijk ook niets kopen bij een winkel waarvan de eigenaar een paard zo zadelt.

Wel heel erg leuk dat de Freemax nu weer in Nederland te koop is!

Mijn zadel:
[ Afbeelding ]

Ik vind dat nogal grof gezegd... Dit geeft aan hoe het zadel eruit ziet op de pads die ik lever. Niet over hoe ik je adviseer het zadel op het paard te gebruiken. Het zadel is naar een passervice toegestuurd, waar mensen een goed advies krijgen over de ligging van het zadel. Op de site zijn genoeg foto's van mijn pony met andere zadels te zien die ook gewoon netjes liggen ;-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:07

Mag jij grof gezegd vinden Kitty, maar ik geef Malenka gelijk. En ik deel haar mening.
Echt geloof me, en ik ben geboren en getogen in de handel, je doet jezelf echt geen plezier zon foto te gebruiken. Nog hier, nog op een website waar dat zadel te koop wordt aangeboden.
De eerste indruk is iets wat mensen bij blijft, en die is ook niet uitwisbaar. Met zon foto doe je je eigen kennis te kort en geef je echt de indruk dat die kennis niet aanwezig is. Ik zou zelf ook afhaken als zon foto de reclamezuil moest zijn. En dan mag het alleen maar gaan om het pad, dan nog. Je moet en kan als verkoper alleen maar perfecte foto's laten zien.

En dat terwijl ik dus sinds afgelopen vrijdag ook in het bezit ben van een Freemax, zelfs met Grandeur Phsyio Pad. Gekocht bij een Duitse verkoper en voor mijn eetkamertafelmodel paard :D Eindelijk geen pijn meer in mijn bekken omdat ze zo breed is en zit.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:02

Hoi Kitty,
Ik persoonlijk ben erg blij dat jij de Freemax te koop aanbied in Nederland. Het zadel is het absoluut waard! Ben zelf een heel tevreden gebruiker. ;-)

Maar, helaas is je foto niet echt een goed voorbeeld. Het zadel ligt iets te ver naar achteren, waardoor hij geen goede ligging laat zien. Daarnaast lijkt het nu dat de fork te breed is. Dit zou kunnen komen doordat hij te ver naar achteren ligt. Maar, dat is uiteraard niet goed te zien vanaf een foto. In zijn geheel laat het geen fijn beeld zien. Gezien het verleden van de Freemax, zou het heel fijn als er een foto te zien was waarop het zadel wel goed ligt. Dan is ook goed te zien hoe het op een paard ligt en komt het het zadel echt wel ten goede. ;-)
En hopelijk komen er dan veel meer tevreden gebruikers bij.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:36

Ik weet dat het vervelend is om te lezen Kitty. Maar het is goed bedoeld advies en daar mag je mee doen wat je wilt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:00

Iemand van jullie ervaring met de freemax op een haflinger. Kort en rond. Ik moet voor beide een nieuw zadel maar ivm budget voor een wil il binnenkort de passervice langs laten komen voor alvast een zadel en mijn oog is gevallen op de freemax short.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:52

Maar waarom wil je per se ervaringen over een haf? Ik heb ook een rond geribde pony met een platte brede rug alleen het is een totaal andere ras. Ik kan je dus niet echt zeggen hoe het op jouw ras zal liggen maar over het algemeen is dit zadel door zijn flexibiliteit omdat hij semi boomloos is erg geschikt voor brede ronde paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:22

Hij is alleen geschikt voor brede/ronde paarden als de juiste pommel er in zit ;)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:34

Mijn paard is ook geen haf, maar een kleine quarter. Erg rondgeribt met ook een platte en brede rug. Het zadel is de show en dus een stukje langer dan de rest van de zadels. Hij ligt prima, waar andere boomloze zadels juist wat schuiven. Grootste voordeel is dat ik niet vreselijk strak aan hoef te singelen. En dat terwijl mijn zadel zich zelfs nog meer moet vormen naar de rug van mijn paard. ;-) En ja, eens met DubbelDun. De juiste pommel is erg belangrijk. Bij mij zat er eerder een te smalle in. Dit zorgde ervoor dat het zadel naar voren schoof en erg onrustig lag. Nu heeft ze de juiste maat en hij ligt een heel stuk beter. Ben erg tevreden. ;-)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:49

Ik ben ook van plan om de passervice langs te laten komen en daarna pas een zadel af te nemen dus juiste pommel komt dan wel goed denk ik.Dankje

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Hoi!

Voor buitenritjes ben ik ook geinteresseerd in de Freemax. Ik heb een kleine Quarter kruising, welke erg rond en breed is, al zou je het niet aan hem afzien. Daarnaast heb ik een Welsh Cob welke nog ronder en breder is. Beide hebben iig 1 ding gemeen en dat is een vrij korte rug. De Quarter heeft een draagvlak tot 33 cm. De Welsh tot 28 cm. Voor de Welsh heb ik uiteindelijk een semi boomloze Trekker Ultimate Luxury kunnen aanschaffen, na anderhalf jaar zadels doorlopen.
Wij wonen in Groningen. Is er hier in dit topic iemand die relatief in de buurt woont, zodat we eens een keer een indruk van het zadel op zouden kunnen doen? En eventueel passen? Ik heb geen idee of dit zadel wellicht te lang is. En voor ik een pasconsult aanvraag is dat wellicht een goed idee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:46

33 en 28 cm? :wow: Daar ga je geen zadel voor vinden ben ik bang... Of je hebt niet goed gemeten.
De Freemax Shorty is 61 cm en veel korter dan dat ga je geen westernzadel voor vinden.