Mooi tack komt er weer voorbij Sjintoo bakstukken zijn inderdaad erg lang, maar de clips maken denk ik het verschil. Als je die er af zou halen scheelt dit al een flink stuk
Oh ik zie hier erg mooie hoofdstellen voorbij komen. Zijn westernhoofdstellen in verschillende maten of één maat die wellicht per merk iets kan verschillen? Zoek namelijk iets groots met langere bakstukken dan wat ik nu heb.
Mijn 20 jaar oude Continental hoofdstel op een nog oudere Gelderse. Wat helaas niet te zien is dat het 'schroefje' bewerkt is
Ik zeg ook niet dat cob en shet Amerikaanse maten zijn. Maar voor de meeste Quarters pas een Cob-maat uitstekend.
spicegirl
Geplaatst: 26-04-15 20:02
(ik bedoelde jou ook niet, DD ) maar met de quarter op t oog , is de quarter size uitgevonden. past bijna altijd. (alleen de mijne niet ) meeste goede merken hebben alleen quarter size, en dan moet arab custom gemaakt worden..
Probleem met Cob-maat is dat de frontriem bij een Quarter weleens te kort kan zijn. Maar ja dat had ik met een Quartermaat van Adje ook En de Full heeft toch echt te lange bakstukken.
Ik volg dit topic al een tijdje en ik zie altijd prachtige zadels en hoofdstellen/halsters voorbij komen! Nu heb ik een vraagje voor de kenners hier Ik heb binnenkort een nieuw paard en die heeft nogal een heel erg groot hoofd,denk maatje xfull. Nu zou ik graag een westernhoofdstel hebben met een frontriem en dan aan de bakstukken een sidepull neusstuk bevestigen want ik rijd bitloos. Zijn er eigenlijk wel hoofdstellen in die maat of kan ik mijn zoektocht beter staken?
Pasterza
Geplaatst: 26-04-15 21:07
Hmm daar word ik ook niet zo veel wijzer van. Denk dat als ik eens bij een westernwinkel kom ik een centimeter mee neem en alles opmeet. Dan weet ik tenminste zeker dat ik iets passend koop. Tot die tijd voldoet mijn huidige hoofdstel prima. Zo storend vind ik het niet bij dit paard
@Evelyne : je hebt als voordeel dat een hoofdstel voor een sidepull niet zo lang hoeft te zijn als bij een bit, want een sidepull hangt wat hoger. Meet gewoon op waar het hoofdstel moet hangen (en de frontriem) en dan weet je waar je naar moet zoeken.
@Kailonne : dat is alleen mogelijk bij een merkzadel van goede kwaliteit omdat; 1e het anders veel te duur wordt 2e het zadel helemaal uit elkaar moet 3e de boom nog te verkrijgen moet zijn c.q. iets wat dezelfde afmeting heeft anders past het leer niet meer.
Ik weet niet wat een 120 nieuw kost, maar het zadel ziet er niet naar uit dat je daar voor en redelijk bedrag een nieuwe boom in kunt laten zetten.
Pasterza
Geplaatst: 30-04-15 11:52
Voor een Continental 120 betaalde ik 17 jaar geleden 2000 GULDEN, weet niet wat ze tegenwoordig kosten maar zal rond de 1000 euro zijn vermoed ik zo. Zou daar geen andere boom voor in laten zetten. Als de nieuwwaarde veel hoger zou liggen is het wellicht nog te doen. Waarom wil je de boom laten vervangen?
Zijn wel erg fijne zadels! Wat is de boommaat overigens ?
het is een full quarter (22 cm tussen de concho's) ik heb het zadel een jaar geleden gekocht om recreatief te rijden. mijn paard is verkocht dus het zadel te koop gezet. Nu blijkt de boom gebroken te zijn. Nooit gemerkt overigens.