[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:08

Teugels en kinriempje verkeerd om?

Teugels zitten haakjes aan dus kunnen draaien en kinriempje heeft mn instructrice eraan gemaakt dus zal ook wel goed zitten... Kinriempje gaat iig niet los ;)

Ik ben ook helemaal verliefd op dr : D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:16

Ah, zo... Morgen maar even klipjes boven het kinriempje doen dan, heb vandaag niet gereden want het is hier echt koud.

Een na laatste lichting spullen net binnen gekregen, laatste spulletjes zijn wormkuren (voor 1 jaar) en wat spulletjes voor hoef verzorging etc want tja, die horen er ook bij ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:47

Waarom zitten die musketons aan die mooie teugels ? Dat is ten eerste erg lelijk, en ook voor het paard niet aangenaam. Het gewicht van de musketons neemt een heel deel van je gevoel weg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:10

en veel impact in de mond, vooral bij galop. het slingert dan behoorlijk heen en weer over de ringen..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:42

Jij mag dat lelijk vinden, ik heb er geen last van....

Bij de vorige eigenaar reden ze ook met musketons aan de teugels dus ze is het gewend en reageert er niet eens op.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:46

en dat is geen voordeel.
de mond moet reageren op de fijnste hulp, niet immuun worden voor gejengel aan het bit..
ook het geven van subtiele signalen gaat lastiger,met de snaps er tussen.
je hebt meer inwerking nodig, eer het aankomt.
zeker t.o.v. van b.v. slobberbars..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:46

Neem maar van mij aan dat ze op de allerfijnste hulp van mij reageert! Daar heb ik geen teugels voor nodig ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:47

Dan vind ik het dubbel jammer dat er van die zware clipsen aan het bit hangen te kletsen. Ik mag van mijn trainer zelfs niet van die getoolde sierleertjes gebruiken om de teugels vast te maken, omdat dat de fijnste inwerking verstoort, en de teugels aan de basis zwaarder maakt. Enfin, je doet maar, het is jouw paard, maar ik vind het geen ponem en het verstoort het gehele plaatje. Bovendien komt het enorm onprofessioneel over. Op grote shows zie je nooit iemand met clipsen aan de teugels rijden.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:11

Het is ook verboden op shows om met clips te rijden ;) Ik ben er zelf ook geen fan van..

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:45

Verboden op shows? Ik rij al 2 jaar met bullsnaps aan me teugels op me snaffle wedstrijden. Op me shank merkte ik wel gelijk de verstoring dus daarbij heb ik ze er direct afgehaald.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:49

Staat geloof ik in het rulebook van de APHA

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:55

Aha okiee, nooit geweten :Y) . Bij WRAN en DAWRA is het volgens mij wel gewoon toegestaan. Meer dan 50% rijd daar ook gewoon met snaps aan hun teugels.
Vind het persoonlijk wel een stuk mooier zonder, zeker als je zulke mooie show teugels hebt zoals CubraLibre. Maar tis wel lekker praktisch zo met snaps :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:08

belletjhee schreef:
Staat geloof ik in het rulebook van de APHA

Welke regel is dat ?? Ik heb er nog niet eerder van gehoord nl.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:11

Ik heb dat toen een aantal jaar geleden nagevraagd. (Geen idee meer bij wie :p ) toen mocht het niet.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:40

Ik heb alleen snaps aan mn trainings teugels. Dit omdat ik ook vaak longeerwerk doe, dus is het wisselen niet echt handig om de leertjes steeds los te halen en weer vast te knopen. Ook niet echt goed voor de leertjes overigens.
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 23-01-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:47

Ik ook idd! Toch wel heul fijn om af en toe te kunnen wisselen, maar alleen op snaffle! Ik kan me er overigens ook wel iets bij voorstellen dat het contact minder is, maar in de praktijk met meerdere paarden en een beperkt aantal fijne trainingsteugels en een veeltal aan bitjes (snaffles) toch wel verrekte handig.
Bij mijn weten is het ook verboden op shows. Vind t ook geen porum zo te showen. Maarrrr... Of ik kijk er vet overheen of t klopt: ik kan er niks van terugvinden in de rulebooks (WRAN en DAWRA)?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:49

Paardlief heeft dat desbetreffende hoofdstel net gesloopt (niet zo dat t niet meer te maken is hoor) dus heb ik vandaag met mn andere hoofdstel gereden waar geen musketons aanzitten maar het maakt haar dus echt niet uit of ze er wel of niet aanzitten....

Ik zei per ongeluk WO! Nou dat heb ik geweten ook, madam stond meteen stil en toen ik achterom keek lag er een heel mooi sliding spoor in de bak :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:01

Dan heb je gewoon een heel braaf paard en is ze het gewend, maar test het maar hoe vervelend het getik is. Als ze nu goed luistert is dat super, maar het is fijner en rustiger zonder die dingen.
Of je paard is al wat harder in dr mond dan je zelf door hebt. Juist als een paard op kleine signalen reageert, zou ze gevoelig zijn voor de tik.

Vrijwel iedereen die serieus traint heeft een hoofdstel per bit incl teugels. Of als je echt overgaat op een ander bit, wissel je dit netjes om.

Wij hebben ook een hoofdstel per bit en voor longeren een simpel hoofdstel zonder teugels.

Fijn als een paard er goed mee loopt, maar als je zelf even nadenkt, snap je wel dat elk tikje wel iets doorgeeft. Dat is ook wat je wil. Het moet juist allemaal minder.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:31

Ik heb van die snelsluitingen van leer aan m'n teugels, geen idee hoe het heet maar vind het echt ideaal. Heb voor alle hoofdstellen teugels maar gebruik eigenlijk altijd dezelfde teugels omdat ik deze erg fijn vind xD. Zijn er gemakkelijk af en weer aan te hangen.
Afbeelding

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 02:08

Die snelsluitingen zien er handig uit zeg!
Ik heb inmiddels mijn hoofdstelletje ook bijna compleet. Hoofdstelletje zelf uiteindelijk via Marktplaats gevonden, teugels en bitje bij 2 andere shops. Aan de teugels zitten ook van die musketons. Wist niet eens dat dat niet zo handig was, maar hoe jullie het uitleggen is het eigenlijk ook wel logisch. :-) Het zijn touwteugels, vind ik erg prettig rijden, maar ze hebben eigenlijk altijd wel van die clips eraan. Misschien eens nadenken over hoe ik het anders kan doen. Iemand tips?
Ik heb het hoofdstelletje nog niet gebruikt, want kan nu even niet rijden. Ben echter wel benieuwd hoe het staat :-)
Het is overigens niet dure show tack, maar gewoon een heel simpel hoofdstelletje zodat ik met een ander bitje kon rijden, eerste hoofdstelletje wat ik zelf koop :p Wel denk ik dat het erg leuk zal staan, beetje indianenlook ;-)
Afbeelding

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:17

superpony schreef:
Vrijwel iedereen die serieus traint heeft een hoofdstel per bit incl teugels. Of als je echt overgaat op een ander bit, wissel je dit netjes om.

Dus je wil zeggen dat iedereen die maar 1 of 2 hoofdstellen heeft, niet serieus traint?
Het is een beetje off topic, maar vind dat nogal een zware uitspraak en dan ook totaal niet netjes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:22

Ze bedoeld daarmee te zeggen dat die mensen niet met teugelclips rijden maar telkens een ander hoofdstel gebruiken of wisselen. Er staat daarbij ook bijna. Moet zeggen dat ik ook voor ieder bit een ander hoofdstel heb, ik heb gelukkig maar 1 paard dat ik altijd met hetzelfde bit rijd :P.

Maar ik geloof dat het punt wel duidelijk is, aan mijn bit ook geen clipjes :). Terug naar het tack? <3

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:36

Mijn zadel past dus overduidelijk niet voor Falke. Het is te smal. Hopelijk kan Evelien snel langskomen zodat we samen een passend zadel voor haar kunnen vinden. Heb er eens de ranchman van een vriendin opgelegd en die ligt overduidelijk beter. Het zadel dat er nu op ligt is een White Star FQ. Maar ze is dus overduidelijk breder dan mijn tinker. Zelf is ze een kruising tinker x fjord

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:42

Hopelijk kan evelien je snel helpen met een goed passend zadel.