De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:12

Dus eigenlijk wil je een heleboel YouTube filmpjes kijken om een goedkoop zadel aan te kunnen schaffen? Al die dingen die jij doet onder het mom van autodidact doen de meeste mensen zelf ook al alleen noemen ze het anders. De dingen die je noemt waar je op let zijn in de eerst tien berichten over western zadels te vinden en in een paar YouTube filmpjes. En dan denk je dat je een zadel kunt passen? Meekijken en wat onderbouwing hebben is natuurlijk top, maar zo als jij het brengt

In je arrogantie mis je de essentiële dingen die een paar Bokkers je heel geduldig keer op keer proberen te vertellen maar waarvan niets aan komt omdat je zo krampachtig vasthoudt aan je pasverworven kennis. Wat het grappige is is dat je nog veel meer en sneller kunt leren als je dat los laat en alle invalshoeken eens gaat onderzoeken ipv alleen die je zelf hebt gevonden. Het lijkt wel of je dingen alleen aan wilt nemen als je ze zelf gevonden hebt maar als mensen zich rechtstreeks tot je richten je er niets mee doet.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:41

Summerdreams schreef:
Misschien wil dominique of evelien het zadel checken op je paard in die 2 proef weken, zal je ook wat kosten, als ze het al doen, maar dan heb je wel een getraind iemand erbij gehad.

Nog even het topic doorgelezen, wat ik nou niet snap, je hebt een passend westernzadel voor je paard, maar jij zit er niet lekker op want je krijgt pijn in je staartbotje (wie heeft dit zadel eigenlijk op je paard gepast dan?)
Dit heb je proberen op te lossen met een goedkope seatsaver, en dat hielp iets maar niet genoeg. Waarom koop je niet eerst een echt goede seatsaver met gel vulling dan? Je hebt er zelfs 1 waar een uitsparing zit voor je stuitje! Die 150 (ong) voor die luxe seatsaver Kost je minder dan een heel ander ook passend zadel te zoeken toch.
Of heb je dit geprobeerd en heb ik hier nou uiteindelijk toch nog over heen gelezen?

Ik heb helemaal geen GOEDKOPE seatsaver. De seatsaver die ik heb is geadviseerd door Eurohorse. Maar ook met de mededeling dat het waarschijnlijk niet geheel gaat werken. En ja, het is verbeterd, maar niet geheel goed. Ik kan nu 2.5 dag niet zitten op een stoel na 1 uur rijden, en dat was 5 dagen.

Het zadel wat ik nu heb is gepast door 1 van de noordelijke passers, geen groot bedrijf, slechts een paar zadels. De prijs was prima, ik kan het weer inruilen, maar er ligt niets anders. Dus daar schiet ik niets mee op. Het gekke is dat het de eerste 2 weken goed leek, en ik een rit van 2.5 uur gemaakt heb en sindsdien blijft het staartbotje een probleem vormen. Ik kon het dus niet weten tijdens het proefrijden of in de eerste week waarin ik het zadel mocht proberen er na. De prijs van 700 euro wat ik betaald heb verwacht ik ook wel weer er voor terug te krijgen. Voor mij was het dus zeker geen goedkoop zadel.

En een goedkoop zadel? Ik weet niet wat jullie goedkoop noemen, maar ik had mijn oog laten vallen op een gebruikt zadel van 1650 euro. En dan zit ik nog in een orientatiefase, dus nog geen keuze gemaakt. Dat is zeker 1000 euro meer dan wat ik ooit aan een westernzadel uit zou willen geven. Ik moet er meer dan een jaar voor sparen. Vergeet niet dat er tevens al een op maat gemaakt springzadel, dressuurzadel en vzh zadel liggen voor mijn paard. Dus het is dan het 4e zadel, en dan ook nog 'voor er bij'. Wel zal het dan mijn 'buitenrij' zadel moeten worden, gewoon omdat ik comfort wil.
Verder ben ik niet arrogant, of eigenwijs, haha. Ik vind sommige opmerkingen andersom dan eerder storend, maar heb er nooit wat van gezegd. Dus nee, ik ben helemaal niet arrogant en altijd bereid mensen te helpen. Men krijgt dan een verkeerd beeld van mij. Maar arrogant of eigenwijs, nee, absoluut niet. Maar ik heb helaas wat nare ervaringen met gewoon Engelse zadelpassers zo'n 15 jaar geleden wat mij zeker 2000 euro gekost heeft, dus ik ga echt niet meer over 1 nacht ijs. Ik wil zelf mee kunnen praten. Ook wil ik niet een timide ja-en-amen knikkertje zijn. DAt was ik vroeger en ja, dat heeft me ook geld gekost. Te snel iets accepteren en later balen. Als ik ergens over twijfel, dan moet ik langer nadenken over iets. Miskopen door van joh, dit is goed, heb ik helaas wel begaan. In real life laat ik me te snel onder tafel banketstaaf. En dat wil ik echt voorkomen. Ik MOET dus wel wat kennis opdoen voordat ik zomaar ga kopen. Ik lees te veel ellende wat ik niet wil hebben.

Ik ben op advies van Bokt naar Arthurs geweest, ik heb contact gehad met Eurohorse (wat mijn instructeur ook al zei, tevens benoemde hij Arthurs), ik weet wat een zadel van Elcid gaat kosten, ik weet dat ik weinig keuze heb.
Het feit dat ik nog geen zadel gekocht heb zegt al genoeg. Ik had bij een Engels zadel allang een keuze gemaakt en een online order geplaatst of iemand laten langskomen. Nu wil ik eerst genoeg informatie hebben om dan een keuze te maken.

Wat heeft mij dit alles nu opgeleverd? Een hele boel. Sommigen scharen bepaalde merken onder A-merken en anderen niet. Ook zie je dat er 5 jaar terug gezegd werd dat het een A merk is en nu opeens niet meer. Voor mezelf hoef ik geen A merk, maar ik wil ook niet een zadelmarkt zadel.
Er is contact geweest met Lonestarstore, maar die reageren niet op mail, zadels willen ze telefonisch wel verkopen, daar hoeft een nieuwe niet te duur te zijn, max 1000 euro, maar goed, dat is ook gewoon passen met het handje. Mijn gevoel met hoe je een eerst inschatting kunt maken m.b.t. schofthoogte is bevestigd door Arthur, het zegt nog niets of het uiteindelijk gaat passen.
Freemax stond op het lijstje, ik heb de buffel nu gezien, die valt af. Daarmee eigenlijk ook de gelijkwaardige kwaliteit van AM Reitsport. Silverado is nergens te zien, maar ook weer boomloos en op dit moment schrijf ik boomloos af na dus ervaringen met Barefooth en het zien van de buffel (wel een mooi kort zadel, en als er een boom in zat ging ik die passen).
Alle zadelpassers en verkopers zeggen dat een kwpn-er lastig is voor een westernzadel.
Eurohorse verkoopt gebruikt soms voor meer dan nieuw. Waarschijnlijk kom ik daar op nieuw uit en dat is toch wel boven budget, maar ook nog met het verhaal dat er geen garantie is dat ze überhaupt wat voor mijn paard hebben. Ropersranch komt helaas niet hier aan stal. Daar ligt nog wel een gebruikt zadel wat mij aanstaat.
Ik ben qua merken heel wat verder dan alleen Billy Cook waar ik van gehoord had, maar dat er ook merken zijn als Champion, Billy Allen, Bob's, Garland, Pool's, White star (wat weer onder de goedkopere Garland valt), enz. Voor mijn paard hoef ik niet echt rekening te houden met een kort zadel, dat maakt alles weer net wat gemakkelijker. De schofthoogte is een potentieel probleem wat de keuze zal beperken.

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:18

Summerdreams schreef:
Misschien wil dominique of evelien het zadel checken op je paard in die 2 proef weken, zal je ook wat kosten, als ze het al doen, maar dan heb je wel een getraind iemand erbij gehad.

Nog even het topic doorgelezen, wat ik nou niet snap, je hebt een passend westernzadel voor je paard, maar jij zit er niet lekker op want je krijgt pijn in je staartbotje (wie heeft dit zadel eigenlijk op je paard gepast dan?)
Dit heb je proberen op te lossen met een goedkope seatsaver, en dat hielp iets maar niet genoeg. Waarom koop je niet eerst een echt goede seatsaver met gel vulling dan? Je hebt er zelfs 1 waar een uitsparing zit voor je stuitje! Die 150 (ong) voor die luxe seatsaver Kost je minder dan een heel ander ook passend zadel te zoeken toch.
Of heb je dit geprobeerd en heb ik hier nou uiteindelijk toch nog over heen gelezen?

Natuurlijk, koop een zadel bij Arthur en laat hem checken door Euro Horse :')
Weet nu al wat die gaan zeggen....

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:31

_O-

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:33

Gokje... "past niet goed, maar die ik hier heb ligt veel beter"... 8-)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:34

Ik begrijp niet zo goed waarom je persé een ander zadel moet hebben. Dat wat je nu hebt past volgens jou. Laat er dan een gelzit in maken. Kost maar een fractie van een nieuw zadel, waar de kans heel groot is dat het toch niet gaat passen.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:13

sevke schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je persé een ander zadel moet hebben. Dat wat je nu hebt past volgens jou. Laat er dan een gelzit in maken. Kost maar een fractie van een nieuw zadel, waar de kans heel groot is dat het toch niet gaat passen.

Kan dat? Dat is door niemand geopperd.
Is een B merk dat wel waard?

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:19

Ja hoor, je hebt er zelfs nog op gereageerd.

germie schreef:
DubbelFun schreef:
Beugels kun je vormen door de achterkant van de fenders iets nat te maken en de een slag er in maken en vastzetten.
Misschien kun je de seat wat laten opvullen met gel zodat je daar ook zachter zit.

Kan dat ook nog bij een reeds bestaand zadel? Ik weet wel dat er ook van die seat savers zijn, maar daar mag je weer niet mee starten volgens mij. Ok, als het blijft kan ik best op wedstrijden zonder natuurlijk, maar vaak krijg je ook een heel ander gevoel met die dingen.

En dan moeten die fenders nog gevormd worden dus. Zal het er even over hebben.


germie schreef:
superpony schreef:


Jawel, dat is zo oud, dat doe ik niet weg.

Seat is nog oke, maar wel hard geworden en dus nu helemaal leer. Heb er weleens over gedacht om de seat opnieuw te laten doen incl gel, maar mijn ruin kreeg toen een blessure en de anderen passen het niet goed.
Schaap zou ook echt nieuw moeten. Dat is echt ook foetsie weg.

Ik vind het niks waard en hou het gewoon, want je weet maar nooit..........Maar ik heb gelijke zadels voor 800 euro zien liggen bij verschillende shops.

Ja, wat sommigen durven vragen is inderdaad best erg.
Maar ook wat sommigen voor merkloze zadels vragen. Sommige merkloze lijken best goed in elkaar te zitten, maar ik zie soms ook bedragen van 300 euro voor een zadelmarktje.

Maar om zo'n schaap te verslijten moet je toch echt wel intensief rijden of niet soms? En hoe belangrijk is dan dat bont nog, want je legt er ook een pad onder. Of dempt de vacht toch nog wel? De mijne is niet versleten, maar ook niet nieuw meer, ik kan me echter geen demping voorstellen, daar is het dan denk ik te dun voor.

Summerdreams

Berichten: 1274
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:13

Kan je lacherig over doen, maar ik heb dit al een keer aan de hand gehad en het zadel is toen dus wel goedgekeurd door eurohorse ;)
Betaal je wel wat, maar er is zeker eerlijk naar gekeken.

Germie dat was geen seatsaver met gel toch? Ik zou dat eerst proberen. Maar goed dat is jouw keus natuurlijk.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:31

Een andere seat maken is door niemand van de zadelpassers/verkopers geopperd, er gel over heen plakken, ook dat niet, zo bedoel ik het, maar dat lijkt mij niet mooi, je moet het wel met leer weer overtrekken lijkt mij. Overal wordt gezegd dat een seatsaver het probleem niet gaat oplossen. Bovendien vraag ik me af of dat niet te duur is t.o.v. de waarde van het zadel. Een Garland met wat tooling zoals ik heb kost een 1750 nieuw. Mijn zadel is wel in goede staat, maar wel gebruikt. Nieuwstaat absoluut niet, gewoon goede gebruikte staat.

Ik heb op advies van Eurohorse een Cashel seatsaver gekocht. Daar zou een soort foam/gel in zitten. Het voelt als een soort foam en helaas, het lost het probleem niet op.

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:16

Een seat vullen met gel is niets met plakken. Het wordt in de bestaande seat ingebracht.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:10

DubbelFun schreef:
Een seat vullen met gel is niets met plakken. Het wordt in de bestaande seat ingebracht.

Ik zie bij Eurohorse op de site dat het 395 euro kost. Dan kan ik beter kijken naar wat anders en mijn huidige zadel weer verkopen/inruilen. Het is immers ook niet gezegd dat het probleem dan opgelost is.
Dan snap ik ook dat dit niet als optie genoemd is door verkopers/passers, prijs vs oplossing.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:38

germie schreef:
DubbelFun schreef:
Een seat vullen met gel is niets met plakken. Het wordt in de bestaande seat ingebracht.

Ik zie bij Eurohorse op de site dat het 395 euro kost. Dan kan ik beter kijken naar wat anders en mijn huidige zadel weer verkopen/inruilen. Het is immers ook niet gezegd dat het probleem dan opgelost is.
Dan snap ik ook dat dit niet als optie genoemd is door verkopers/passers, prijs vs oplossing.

Je rekent jezelf echt veel te rijk...

Petrichor

Berichten: 10576
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 22:13

Ik snap 1 ding echt niet goed Germie, al het hele topic lang 'klaag' je over jouw zadel. Je zadel past goed op je paard je vind hem mooi etc, maar als jij er niet op kan zitten is het toch klaar?? Je hebt nu 2 seatsavers gehad en ook dat verhelpt het probleem niet.

Ik snap dat het heel zuur is dat je het zadel niet kan krijgen zoals je graag zou willen, maar het is gewoon niet jouw zadel daar kan je niks aan veranderen. Ruil hem toch gewoon in voor een ander zadel waar jij wel blij van word.. Ja dat kost geld, maar als je zo door gaat kost het je geld waar je niks aan hebt.

Dit is overigens geen aanval, ik snap alleen niet zo goed waarom je naar oplossingen blijft zoeken. Als het schoenen waren geweest had je ze allang weggegooid. :D Dit zadel is gewoon niet voor jouw billetjes gemaakt. :P

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:33

Daarnaast heb je al diverse (dure) Engelse zadels en wil je er een western zadel bij voor het comfort op buitenritten 'voor erbij'. Ik ben je echt kwijt inmiddels, zijn die andere zadels dan niet comfortabel?

Ipv die seatsaver die je hebt gekocht heb je al eens een simpele vacht geprobeerd?
Ik reed mn kont door op een Engels zadel tot ik er een bontje tussen deed, probleem opgelost! Was paard van stalgenoot die ik reed, dus nieuw zadel was geen optie.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 04:26

cissy schreef:
Daarnaast heb je al diverse (dure) Engelse zadels en wil je er een western zadel bij voor het comfort op buitenritten 'voor erbij'. Ik ben je echt kwijt inmiddels, zijn die andere zadels dan niet comfortabel?

En westernrijden.
En zeker zitten die goed, maar ik wil dus weer een fijn zittend zadel.

Enne, voor mij was het al duidelijk dat er een ander zadel moet komen, maar de seat vullen werd geopperd, dan bekijk ik dat juist ook als tip.
Valt helaas af.

Zoektocht staat nu min of meer stil. Eerst andere prioriteiten.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:38

Vandaag met iemand naar mijn zadel gekeken, heeft het wel gewoon een gelzit. :+ Ik dacht gewoon gevuld met iets anders, maar nee, Garland heeft gelseats.
Ik vind het dus niet echt zacht helaas. Het probleem is niet mijn houding, maar puur de vorm van de seat die niet bij mijn lichaam past.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:43

Een gel seat is inderdaad niet zacht.......wij bouwen onze zadels dan ook overwegend met een hard seat die met leer wordt opgebouwd. Voordeel daarvan is dat de seat echt naar je kont vormt en daardoor "zachter" aanvoelt dan een gel of softseat die zich dus nooit vormt maar altijd weer terugveert naar de "nulstand". Vaak zijn die seats ook nog bekleed met stroef leer want ervoor zorgt dat je niet kan schuiven, aan 1 kant is dat fijn maar dat stroeve geeft juist de kans op doorrijden. Een gel/ soft seat is ook eigenlijk niet echt western eigen. Een goed passende, van leer opgebouwd, hard seat is vele malen comfortabeler.

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:45

Logisch dat het bij de 'ouderwetse' zadelmakers niet als 'western eigen' wordt gezien; in the good old days had je dat niet :)
Toen konden ze ook alleen maar een houten boom voorzien van een laag rawhide. Tegenwoordig heb je daar betere materialen voor.... voortschrijdend inzicht en moderne tijd heet dat ;)

Veel gelseats harden na verloop van tijd uit of ze zijn vanaf het begin al te overvuld. Vergelijk het met een waterbed waar teveel water in zit of een fietsband die te hard is opgepompt. De gel moet wel de gelegenheid hebben om zich te verplaatsen als er druk op komt.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:58

ElCid schreef:
Een gel seat is inderdaad niet zacht.......wij bouwen onze zadels dan ook overwegend met een hard seat die met leer wordt opgebouwd. Voordeel daarvan is dat de seat echt naar je kont vormt en daardoor "zachter" aanvoelt dan een gel of softseat die zich dus nooit vormt maar altijd weer terugveert naar de "nulstand". Vaak zijn die seats ook nog bekleed met stroef leer want ervoor zorgt dat je niet kan schuiven, aan 1 kant is dat fijn maar dat stroeve geeft juist de kans op doorrijden. Een gel/ soft seat is ook eigenlijk niet echt western eigen. Een goed passende, van leer opgebouwd, hard seat is vele malen comfortabeler.

Ik heb op een hard seat gezeten bij Arthurs en dat was niet verkeerd.
De meeste seats zijn overigens wel gevuld met een schuim o.i.d. Er lagen maar weinig zadels zonder enige vulling, maar ik heb er wel op gezeten.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:22

DubbelFun schreef:
Logisch dat het bij de 'ouderwetse' zadelmakers niet als 'western eigen' wordt gezien; in the good old days had je dat niet :)


Dat bedoel ik dus ook en daarbij zal je in de echte western wereld ( dus niet het cowboytje spelen wat wij doen ;) ) geen soft seats vinden ( en geen sportzadels) en daar wordt wel iets langer in doorgebracht dan wij dat doen ;-). Let wel, een goede hard seat moet wel passen voor de ruiter anders is het ook niet fijn. Maar een soft seat ( wat er dan ook in zit) is iets wat zich nooit zal vormen naar je kont en inderdaad zal verslijten en dan helemaal niet meer lekker zitten.
Overigens hadden die echte oude westernzadels nauwelijks een seat en in sommige gevallen zat men zelfs rechtstreeks op de boom; leer was duur dus dat gebruikte je alleen waar het echt nodig was; https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -490447365 En hier werden echt vele uren in doorgebracht.

Daar kunnen onze verwende, poezelige billetjes niet meer tegen :o .

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:40

ElCid schreef:
DubbelFun schreef:
Logisch dat het bij de 'ouderwetse' zadelmakers niet als 'western eigen' wordt gezien; in the good old days had je dat niet :)


Dat bedoel ik dus ook en daarbij zal je in de echte western wereld ( dus niet het cowboytje spelen wat wij doen ;) ) geen soft seats vinden ( en geen sportzadels) en daar wordt wel iets langer in doorgebracht dan wij dat doen ;-). Let wel, een goede hard seat moet wel passen voor de ruiter anders is het ook niet fijn. Maar een soft seat ( wat er dan ook in zit) is iets wat zich nooit zal vormen naar je kont en inderdaad zal verslijten en dan helemaal niet meer lekker zitten.
Overigens hadden die echte oude westernzadels nauwelijks een seat en in sommige gevallen zat men zelfs rechtstreeks op de boom; leer was duur dus dat gebruikte je alleen waar het echt nodig was; https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -490447365 En hier werden echt vele uren in doorgebracht.

Daar kunnen onze verwende, poezelige billetjes niet meer tegen :o .

Eigenlijk alle zadels hebben wel iets van foam in de seat tegenwoordig, tenzij je een hard seat hebt. Ook de hele dure merken.
Ik heb geen idee hoe snel een seat doorslijt, volgens mij valt dat best wel mee.
Maar ook bij trailzadels die tegenwoordig gemaakt worden zit er wel een padding in de vulling en die zadels zijn toch gemaakt om hele dagen in het zadel te zitten?
Dus ook de moderne cowboy wordt wat meer verwend. :Y)

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:31

De old bare-bones; stoere zadels waren dat al zagen ze er niet uit :)

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:49

Is toch gewoon een stuk neopreen wat onder het leer op de seat zit!?
En ja, na verloop van tijd of intensief gebruik zit dat ook gewoon ,harder,

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:06

Citaat:
Dus ook de moderne cowboy wordt wat meer verwend.


Ben je wel eens op een ranch geweest? Geloof mij nou maar; daar rijden ze dus A. niet op sportzadels en B. niet op soft seats maar op gewoon goed passende hardseats.

Die softseats zouden om te beginnen na een paar maanden al helemaal aan gort gereden zijn dus in echte werkzadels ( van cowboys die soms wel 8 uur of langer aan het werk zijn) zit geen softseat.

Dus het is onzin dat er nu in eigenlijk "alle" zadels een soft seat zit; die zitten hoofdzakelijk in de sport zadels ( reining, pleasure, trail, etc. etc). Een zichzelf respecterende cowboy wil nog niet dood gevonden in een soft seat ;) . Nee, die zijn echt voor de verwende city slickers :o .