[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 05:53

Hoi Manifesto, heb je al op de FB site gekeken? Daar staat erg veel info over de nieuwe modellen. Daarnaast hebben ze nu een aparte verkoopsite voor 2e hands zadels. Verkooppunten in Nederland zijn er niet meer. Adje in Vorstenbosch heeft ze nog wel, maar dit kunnen de oude modellen zijn. Hiervan is de fork wat moeilijker verwisselbaar en kun je problemen krijgen met de fenders. De fenders zijn makkelijk te controleren. Zelf heb ik een zadel van 2012 en hier is de aansluiting van de fenders al aangepast. Er zit een versteviging tussen het leer.
Problemen met de nieuwe modellen zijn er niet meer, voor zover ik weet. De nieuwe modellen zijn wel lichter in gewicht geworden en de fork is nu heel simpel te verwisselen. Dus zeker de moeite waard om eens op de FB site te kijken. ;-) Hieronder de linkjes naar FB en de officiele website in Frankrlijk.
https://www.facebook.com/groups/309876559122887/
https://www.freemax-western.com

Mac

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:24

Wat me nog niet helemaal duidelijk is ... is de opbouw van de Freemax Western nu ook anders dan eerst?
Ik meende me te herinneren dat de eerste versies die ik heb gezien een binnenwerk van leer hadden, maar op de site lees ik nu dat het binnenwerk van foam is. Weet iemand dat?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:11

Volgens mij is er aan de opbouw weinig verandert. Je zou voor de zekerheid een email kunnen sturen aan Christine Martinetz. Zij is degene die de Freemax verkoopt in Europa en er alles over weet. ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:50

Ik zag er even terug eentje te koop. Maar als iemand hem in 2012 gekocht heeft, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook in die tijd gemaakt is denk ik.
Ik had vanwege het gewicht onder andere ook interesse voor mn oudere ruin, maar wil ze dan wel kunnen bekijken.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 01:29

Ik heb inmiddels de fb pagina's gezien en gelezen en contact gehad met Christine.
De site bekeken en veel gelezen. Ik heb wel echt serieuze interesse :-)
Heb geen haast dus ik ga over een poosje denk ik de nieuwe bestellen (buffelleer)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:06

Super Manifesto!
Ik heb het zadel zelf ook. Het oudere model waarbij de fork toendertijd door de fabrikant is vervangen. Ben er nog steeds zeer tevreden over. Ondanks dat ik er door ziekte van mijn paard nog niet veel mee heb kunnen rijden. Maar het zit echt lekker en is een stuk steviger. En dat laatste was ook wat ik zocht. Absoluut geen spijt van deze aankoop gehad. ;-)
Laat je nog weten of je inderdaad de Freemax hebt besteld? Ben heel benieuwd naar wat je van het zadel vindt. ;-)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:18

Zal ik zeker doen! Maar ik denk dat het pas na de zomer wordt hoor. Ga hem eerst rustig aan zadelmak maken en laten wennen aan alles.
Ben wel benieuwd hoe hij zit maar ik denk dat ik eerst het testzadel en dat meetapparaat bestel voor de fork alvorens ik hem echt aanschaf. Desnoods hobbel ik een paar dagen rond op een leenpaard/pony op stal hihi.. Het bedrag is te hoog om zomaar even te gokken. Dat hij gaat passen, daar vertrouw ik wel op :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:39

Ik kom op een Franse site zonder modellen en op fb zie ik ook niet veel staan qua modellen en info. Ik kijk vast verkeerd en mn Duits is vreselijk, dus waar kijken jullie?
Weet iemand ook wat hij weegt gemiddeld?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 00:44

superpony schreef:
Ik kom op een Franse site zonder modellen en op fb zie ik ook niet veel staan qua modellen en info. Ik kijk vast verkeerd en mn Duits is vreselijk, dus waar kijken jullie?
Weet iemand ook wat hij weegt gemiddeld?

http://www.freemax-western.com/models.html

Kilo of 10 dacht ik :-)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 05:48

De zadels wegen rond de 10 kg inderdaad. De Franse site heeft ook een engels gedeelte. De keuze hiervoor staat op de homepage. De nieuwe modellen staan in de foto's op de FB-site. Hier staan ook veel bestanden met allerlei info over de zadels en de verschillen tussen de oudere modellen en de nieuwe.
Hierbij de directe link naar de engelse pagina met modellen:
http://www.freemax-western.com/models.html

Manifesto: op de FB site staat ook een bestand met de sjablonen voor de forkmaten. Deze zou je eerst ook uit kunnen proberen. Alhoewel dat meetding erg handig is! Heb hem zelf ook.. Altijd handig om even te checken of de fork nog goed past. ;-)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:47

Meetding?
*gaat zoeken* :D

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:27

Ah ok! Heb jij de sjablonen wel eens geprobeerd? Op karton lijkt me dat nog wel een optie :-)
Verder nog een algemene vraag. Wat is jullie mening om met een freemax een jong (gangen)paard te gaan beleren? De meningen zijn hier nogal over verdeeld..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:48

Zolang het zadel goed past zie ik het probleem niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:56

Oke, dank je wel! Wel jammer dat je ze niet kan bekijken in de buurt en evt proberen. Wat zijn de kosten van dit moderne model? Ik kwam volgens mij inderdaad nog ergens het oudere model tegen.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:21

@Mac: dit is dat meetding... :D
https://www.dropbox.com/s/weyfsr2k0o43r ... o.jpg?dl=0

@Manifesto: Yep! De sjablonen inderdaad op karton en dan kun je de ene helft gebruiken voor het meten van je paard en de andere helft voor het meten van de fork. Mocht je een zadel ter beschikking hebben. Het meetding heb ik ook pas aangeschaft nadat ik het zadel had en deze goed beviel. Anders is het zonde van je geld. ;-)

@Superpony: er is een Duitse mevrouw die ook in Nederland komt. Niet in heel Nederland, maar wel in de buurt van de Duitse grens. Rond Groningen en Drenthe, geloof ik. De kosten van de nieuwe modellen staan ook op de FB site. En ja, de oudere modellen worden nu reglematig verkocht om het nieuwe model aan te kunnen schaffen. Heeft vaak te maken met het makkelijker kunnen verwisselen van de fork. ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:31

Ja, zonde is dat. Ik wil de nieuwe toch eerst een keer zien en voelen voor ik al die moeite ga doen. Wij wonen niet meer bij de grens.
Ik geloof wel in het verhaal voor het paard, maar hou zelf echt van een platte zitting. Ik heb nu wel meerdere zadels geprobeerd met een diepere zitting die meer opsluit en dat vind ik niet fijn.
Ik geloof dat ik het oude model daarin toch meer passend vond, maar kan het zo niet beoordelen natuurlijk.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 05:47

@Superpony: Je zou die vrouw een keer een mail kunnen sturen. Er zijn meerdere Nederlanders die belangstelling hebben. Als er meerdere afspraken zijn, zou ze misschien wel verder willen rijden. En ik weet natuurlijk niet precies tot hoe ver zij in Nederland komt. Wie weet is Ermelo voor haar sowieso wel bereikbaar. Maar het is absoluut de moeite waard om het te proberen. Toch? ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:18

Ja, dat is ook mogelijk. Voor nu hebben we een zadel nodig, dus wordt het een Billy Cook of Equiflex die we op het oog hebben. Voor mezelf neem ik dan wel de tijd om later naar de nieuwe Freemax te kijken.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:15

Het is echt jammer dat er geen Freemax verkopers in Nederland zitten. Maar, wat niet is kan nog komen. Er is toch best nog wat belangstelling vanuit Nederland. Ik blijf hopen. ;-)
Succes met het vinden van je zadel! :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:31

Ik kan die sjablonen niet vinden :( ik zit ook te denken aan een freemax, weet alleen nog steeds niet of dit bij mijn paardje zou passen en om er een aan te schaffen en dan er achter komen dat het toch niet past vind ik ook zonde

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:49

En dat ze vrij weinig modellen hebben. Ik zelf rij graag een reiner en dat went, dus de overgang zal wel flink zijn.
Ik denk dat de eerste modellen zijn tegengevallen en men er een beetje op terug gekomen is toen. Freemax zou het nieuwe model goed kunnen promoten hier en dan komt er wel weer meer vraag. Zat mensen die iets zoeken tussen boom en bm bijv voor een nette prijs.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:18

Oh, dat is een handig meetding :P
Kun je dat via Freemax krijgen?

De eerste Freemaxen hadden idd nogal wat problemen en dat heeft mensen afgeschrikt, helaas.
Er zijn toch best wel verbeteringen doorgevoerd inmiddels dus ik ben ook wel nieuwsgierig geworden eigenlijk O:) .

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:06

Xxdomixx, je kunt ook een testzadel over laten komen he.. :-)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:19

Oh echt waar? met fork ook (kun je de maat zelf kiezen dan)? en wat kost dat dan? en bij welke site kan dat? Zo veel vragen :+ :o

Heb het inmiddels gevonden :)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:42

Voor 50,00 (20,- porto en 30,- gebruik) kan je hem 2 weken testen! :-)
Ze willen eerst meerdere positie foto's van je paard, en je moet dan even met de sjablonen de fork maat meten.