De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:01

cissy schreef:
Waarom laat je dan geen zadel op maat maken? Kun je die helemaal naar je wens aanpassen en ben je hetzelfde kwijt waarschijnlijk als diegene die je nu op het oog hebt.

Er moet dan nog wel een paar 100 euro bij.

Ik ben best verliefd op dat eigenlijk saaie zadel in de te donkere kleur, maar met de mooie diepe zit. Lastig. Ook is de prijs mij eigenlijk te hoog voor een gebruikt zadel omdat je voor 100 euro meer ook een nieuwe hebt.

Zou je het aandurven als een verkoper zegt dat een zadel voor 90% past en dan met een filmpje het beoordeelt? Ik mis echt details als ik met mijn telefoon ga filmen. De grootste vraag is, hoe veel mag een zadel achter bewegen als je aan het lichtrijden bent? Het is niet een 'niets', maar altijd een 'iets'. Als de afdruk met een 'carolapad' egaal is, is het dan goed? Dat denk ik eigenlijk wel. Als ook de zadelspin past en de pad geeft een goed beeld en de zweetplekken zijn egaal, dan zou je zeggen dat het past.

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:42

germie schreef:
Zou je het aandurven als een verkoper zegt dat een zadel voor 90% past en dan met een filmpje het beoordeelt? Ik mis echt details als ik met mijn telefoon ga filmen. De grootste vraag is, hoe veel mag een zadel achter bewegen als je aan het lichtrijden bent? Het is niet een 'niets', maar altijd een 'iets'. Als de afdruk met een 'carolapad' egaal is, is het dan goed? Dat denk ik eigenlijk wel. Als ook de zadelspin past en de pad geeft een goed beeld en de zweetplekken zijn egaal, dan zou je zeggen dat het past.


De ellende is dat je met met zo'n grove methode alleen kan zeggen dat een zadel zou kunnen passen. Je ziet het namelijk wel als een zadel echt niet past maar niet als een zadel bijna past. En de paardenrug is veel te gevoelig om een zadel te gebruiken dat bijna past..

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:50

Mee eens troi. Ik ben nog steeds van mening dat je alleen met eerst kale boom + daarna volledige zadel passen kunt zien of het zadel past. Met alleen een spin, drukpad, filmpje etc. weet je alleen welke zadels echt niet passen. Maar veel mensen praten andere pasmanieren voor zichzelf goed omdat ze per se een bepaalde tooling/uitstraling willen, of geen geld/reistijd over hebben voor een goede zadelpasser/maatzadel.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:50

germie schreef:
Zou je het aandurven als een verkoper zegt dat een zadel voor 90% past en dan met een filmpje het beoordeelt? Ik mis echt details als ik met mijn telefoon ga filmen. De grootste vraag is, hoe veel mag een zadel achter bewegen als je aan het lichtrijden bent? Het is niet een 'niets', maar altijd een 'iets'. Als de afdruk met een 'carolapad' egaal is, is het dan goed? Dat denk ik eigenlijk wel. Als ook de zadelspin past en de pad geeft een goed beeld en de zweetplekken zijn egaal, dan zou je zeggen dat het past.



Je weet zelf het antwoord maar al te goed en buiten dat, het is je ook al een aantal malen door diverse personen verteld; NEE!
Je kan aan de hand van foto's en filmpje niet beoordelen welk zadel er op past, ook niet 90%, ook niet voor 50%, gewoon niet. De zadelspin is een zinloos pasobject wat geen enkel uitsluitsel geeft.

De enige manier om een zadel te passen is door het zadel op het paard te leggen, maar als er geen kale boom van is en het onbekend is wat voor boom erin zit ( gullet wijdte, twist, rock, lengte bars, etc. etc) dan is een nog een grote gok. Met het handje, zoals hierboven ook al werd gezegd, zegt ook niks.

Je zal met elk zadel wat je kant en klaar koopt ( nieuw of 2e hands) concessies moeten doen aan wat je precies wil om de simpele reden dat er maar 1 ding echt belangrijk is en dat is of het zadel jou en je paard past. Als het je paard past maar jij zit er niet lekker in heb je er niks aan, andersom ook niet, en in beide gevallen krijg je vanzelf de rekening gepresenteerd omdat de rug van je paard naar de k***e is. Het is jouw keuze maar denk daarbij eerst aan je paard en dan pas aan het mooie plaatje :D :o

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:00

Ik lever bij een gebruike al in op kleur en tooling. Ook Eurohorse gebruikt een spin.

En ik heb nog nooit een rug naar de klote gereden, dus dat zal ook nu niet gebeuren. Zoals te lezen is ga ik niet over 1 nacht ijs en lees ik me meer dan 1 keer in. Over 10 jaar weet ik alles van westernzadels, en dan rij ik misschien wel niet eens meer, haha.

Helaas heb ik wel pech waardoor ik mijn zadelzoektocht eerst ga staken, paard heeft zich verstapt in de paddock en is niet geheel zuiver. Dus daarmee schuift alles eerst op. Ik ga alleen nog markplaats in de gaten houden, maar daar verschijnt al weken niets interessants.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:13

Maar Eurohorse heeft er mogelijk iets meer kijk op, al blijft het een methode waar ik ( en veel anderen) niet achter sta omdat het absoluut geen uitsluitsel kan geven. Het kan bij benadering laten zien of een zadel enigszins zou kunnen passen en kan soms laten zien dat een zadel echt niet past maar het kan nooit 100% garanderen dat een zadel wel past; daar is het ding ook niet voor gemaakt.

Jij rijdt de rug ook niet kapot maar een slecht passend zadel doet dat wel en daar zit hem nou net het probleem; een passend zadel vinden is lastig, heel lastig. Ik ken genoeg mensen die op de blauwe ogen van een zadelverkoper geloofden en dus diverse rugproblemen kregen in hun paarden. Er zijn hele kuddes zadelpassers c.q. zadelverkopers waarvan een klein groepje weet waar hij/ zij het over heeft. De rest doet echt maar wat en die groep is de laatste tijd flink gegroeid.

Beterschap met je paard, ik hoop dat die snel weer rad is.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:21

ElCid schreef:
Beterschap met je paard, ik hoop dat die snel weer rad is.

Bedankt. Ik weet niet wat er gebeurd is, alleen dat ze een aantal dagen stilgestaan heeft (maar wel buiten en zelfs al een nachtje 7*24 buiten). Er is niets warm of dik, niets in de hoef te vinden. Ook met rekken niets te vinden. Dus nu staat ze op rust buiten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:32

Rot van je paard. Hopelijk knapt ze snel op.

Wat betreft zadels; Lees je wel?

Een geode 2e hands is het geld gewoon waard. Het is natuurlijk niet voor niks dat het 2e hands zadel bijna even duur is als een goedkope nieuwe.

Een nieuwe van goede kwaliteit kan gepast worden met boom en als je wil naar smaak aangepast. Maar het passen is nog steeds MEER dan alleen een kale boom. Plek van de singel, het zadel, het geheel moet passen.

Op marktplaats kom je alleen van particulieren tegen en moet je nog steeds een GOEDE passer erbij hebben. Dat kan niet met een vissegraat, handje eronder, handdoekje met afdruk, zweetplek. Kan gewoon niet. Ja, goedkoper, maar een paard is meer waard. Eenmaal kapot gereden door een niet passend zadel, herstel je dat echt niet zomaar meer. Vaak helemaal niet.

Kapot rijden door een niet passend zadel is niet alleen de rug. Door de problemen op de rug van het zadel, gaat een paard ook last krijgen van de rest van het lijf, benen en zo door.

Over 10jr alles van western zadels weten zou mooi zijn. Maar gek genoeg maken bekende passers met 20/30+ jaar ervaring nog fouten, dus het zou uniek zijn. En zij hebben echt zoveel zadels en paarden gezien.
De theorie kan iedereen leren. Die is niet zo moeilijk.

Als je foto's hebt van het zadel en hoe je erop zit, kan je hier een eerlijk, onafhankelijk advies vragen natuurlijk.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:37

Eurohorse past zeker niet alleen met een spin. Die wordt vooral gebruikt als eerste indicatie, daarna wordt er uitgebreid verder gekeken. En inderdaad, zoals ElCid ook zegt, die heeft er wel even meer kijk op. Vooral Evelien, met haar jarenlange ervaring.
En heb al een paar keer meegemaakt dat ze aan stalgenoten geen zadel wilde verkopen omdat er geen passende (tweedehands) was en/of omdat paard in kwestie op dat moment zo uit conditie was (zwaar onbespierd en mager) dat daar überhaupt nog geen zadel op moest.

Overigens heeft die van ons brede schouders en zeker voor een quarter echt wel een schoft, én een passend zadel.

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:46

Als je echt een goed passend zadel wil dan moet je op maat laten maken. Dat ga je zo met handje voelen, van foto beoordelen of met een spin niet lukken.
Ik heb 1x een zadel op maat laten maken en die ligt op meerdere paarden prima. Als een huis en is ook korter dan de reguliere reining zadels. Die is van Triple Horn uit Duitsland. Destijds via Euro horse laten maken.
Mijn trainingzadel ligt ook niet 100% o.k op elk paard en dat kan ook niet want de een is breder dan de ander. Ik vind het vooral belangrijk ze ruimte bij hun schouderkoppen hebben en de boel daar dus niet knelt ook niet als je er zelf op zit. Verder wil ik dat hij van achter ook ruimte heeft en ik daar ook mijn vingers onder kan schuiven terwijl ik er op zit.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:54

Ik heb nooit een gebruikt zadel gekocht wat duurder was dan 800 euro. Bij western heb ik 1 gezien die het dubbele is. Dat houdt mij tegen. Dan hebben we het dus over gebruikt.

Ja, ik lees wel, maar ik praat ook met mensen en hoor daar soms weer geheel andere dingen. Ook bekijk ik filmpjes op youtube, enz. En als het kan ga ik nog een keer een merkloos zadel slopen. Ik ben op dat gebied iemand die snel leert en snel ergens kijk op krijgt. Dat is dan ook omdat de interesse er is. Ik zeg nergens dat ik een expert ben, of geen fouten zal maken, maar dat ik gewoon mee wil kijken als er iemand bij komt. En misschien inderdaad gewoon uiteindelijk de stap wil maken naar zelf een zadel passen voor privegebruik. Dat zijn reele doelen. Waarbij ik dus nu al meer weet dan veel ruiters die gewoon iemand laten komen. Je kun zeggen je hoeft die kennis niet te hebben, maar helaas lijkt het ook hier nodig. Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven en daarom wil ik er zelf zo veel mogelijk van af weten.

Het is voor mij een uitgave waar ik 2 jaar lang geld voor aan de kant moet leggen, dus ik kan het niet eventjes doen.

Ik heb bij Engelse zadels gewoon er kijk op en durf echt te zeggen dat ik zadels kan passen. Bij western niet, en dat zeg ik ook nergens. Maar ik wil er dus wel over leren. Niet om een bedrijf er in te starten hoor. Puur priveinteresse.

Het is dus best lastig allemaal, zeker omdat het over veel geld gaat.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:15

germie schreef:
Ik heb nooit een gebruikt zadel gekocht wat duurder was dan 800 euro. Bij western heb ik 1 gezien die het dubbele is. Dat houdt mij tegen. Dan hebben we het dus over gebruikt.

En dat is begrijpelijk. Zeker als je nagaat dat de markt voor tweedehands westernzadels in zijn algemeen in Nederland op zijn gat ligt.
Je raakt als particulier je zadel zo ongeveer aan de straatstenen niet kwijt, en je krijgt er heel weinig voor terug.

De enigen die er wel goed geld vragen en krijgen voor tweedehands zijn de zadelpassers, mensen denken daarmee immers een soort garantie te kopen op een passend zadel. Zij kopen in voor weinig geld (je mag als particulier zo ongeveer al blij zijn als iemand een bod doet op de je zadel!), en verkopen duur. Dat is hun verdienmodel :j

Stel dat jij een zadel koopt van Arthur, dan kun je misschien nog terug als je er snel achter bent dat het niet past, maar bij de meeste zadelverkopers (ik heb zelf geen ervaring met Arthur, vandaar dat ik het algemener stel) hoef je later niet meer aan te kloppen. Als je mazzel hebt nemen ze het zadel terug, maar dan wel voor flink minder dan jijzelf destijds aan hen betaald hebt.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:46

Bij Arthur mag je 2 weken het zadel testen. En ja, ik weet ook (gaat om een zadel van Arthur) dat hij echt geen 1650 euro betaald heeft als inkoop. Maar ja, het is behalve de kleur en de tooling gewoon het type zadel wat ik zoek. Maar het is wel te veel geld om een miskoop te begaan.
Dat ik over 2 jaar misschien maar 1400 terug krijg weet ik ook. Het zadel is overigens in goede staat, de wol is fluffy, al het originele aan leerwerk zit er nog op, wel wat krasjes, maar je kunt zien dat het weinig gebruikt is. Dus eigenlijk ziet het er uit als max een jaar gebruikt ofzo. Ook loopt de voorkant goed weg voor de schouder van mijn paard, dat hebben ze ook niet allemaal.
Lastig, zeker met een paard wat niet zuiver loopt nu.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:51

germie schreef:
Bij Arthur mag je 2 weken het zadel testen. En ja, ik weet ook (gaat om een zadel van Arthur) dat hij echt geen 1650 euro betaald heeft als inkoop. Maar ja, het is behalve de kleur en de tooling gewoon het type zadel wat ik zoek. Maar het is wel te veel geld om een miskoop te begaan.
Dat ik over 2 jaar misschien maar 1400 terug krijg weet ik ook. Het zadel is overigens in goede staat, de wol is fluffy, al het originele aan leerwerk zit er nog op, wel wat krasjes, maar je kunt zien dat het weinig gebruikt is. Dus eigenlijk ziet het er uit als max een jaar gebruikt ofzo. Ook loopt de voorkant goed weg voor de schouder van mijn paard, dat hebben ze ook niet allemaal.
Lastig, zeker met een paard wat niet zuiver loopt nu.


Optimistisch. Ik kocht er een aantal jaren terug een Circle Y zadel, echt een ouder zadel, maar in goede staat. Heb daar toen 750 voor betaald meen ik. Kreeg er een jaar later nog 300 voor terug.
Vriendin ook ongeveer zoiets: zadel gekocht voor 900 zo'n beetje, billy cook. Jaar later kreeg ze nog 400 of 450 terug. En wij hadden gewoon paints, dus redelijk 'standaard'. Is wel echt 7 jaar terug waarover ik praat, de zadelprijzen, ook tweedehands, zullen nu best wel hoger zijn.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:22

germie schreef:
Bij Arthur mag je 2 weken het zadel testen. En ja, ik weet ook (gaat om een zadel van Arthur) dat hij echt geen 1650 euro betaald heeft als inkoop. Maar ja, het is behalve de kleur en de tooling gewoon het type zadel wat ik zoek. Maar het is wel te veel geld om een miskoop te begaan.
Dat ik over 2 jaar misschien maar 1400 terug krijg weet ik ook. Het zadel is overigens in goede staat, de wol is fluffy, al het originele aan leerwerk zit er nog op, wel wat krasjes, maar je kunt zien dat het weinig gebruikt is. Dus eigenlijk ziet het er uit als max een jaar gebruikt ofzo. Ook loopt de voorkant goed weg voor de schouder van mijn paard, dat hebben ze ook niet allemaal.
Lastig, zeker met een paard wat niet zuiver loopt nu.


Ga maar rustig er van uit dat je ca. de helft terugkrijgt ;-). Dan moet je vervolgens weer een zadel kopen wat, dan ook weer, misschien past ( waarschijnlijk niet past) zeg dat je daar weer rond de 1600,- voor moet betalen dan ben je dus intussen 2400,- verder en heb je nog steeds een, waarschijnlijk, niet 100% passend zadel waarbij je compromissen moet doen in de kleur en/of tooling. Kans is dat dat zadel na een x-periode weer niet past etc. etc. Het is de perfecte manier om heel veel geld uit te geven aan zadels waarvan je nooit weet of ze echt passen. "Been there, done that".
Bij Adje krijg je tenminste nog iets terug; als je particulier koopt kan je dat simpelweg vergeten maar dan weet je helemaal niet waar je aan toe bent aangezien het gros van de particuliere zadelverkopers geen idee heeft wat voor boom er in het zadel zit, wat voor type zadel ze hebben, hoe oud het is, wanneer het gemaakt is, etc. etc.

Mijn 1e maatzadel heb ik laten maken voor mijn Arabier ( door Willem Muijs ( R.I.P.) ) en dat lag als een huis en daarna heb ik alleen nog maatzadels gehad. 1 x voor tijdelijk een 2e hands gekocht maar toen wist ik wel exact wat ik kocht en wat de maat van mijn paard was. Dat zadel hebben we toen zelfs nog deels verbouwd en is nu weer in vol gebruik bij iemand anders. Nu maken we dus onze eigen zadels en mede daardoor zie ik nog steeds teveel paarden rondlopen met slecht/ niet passende zadels die grotendeels zijn verkocht door zadelverkopers die zichzelf ook passer noemen. Daarom is het inderdaad van belang om zelf een en ander te weten van hoe en wat en waar qua zadel.

Een zadel is een uitgave maar het is ook het behoud van je paard. Er zijn niet alleen heel veel types zadel ( voor de verschillende disciplines) maar binnen die disciplines zijn er ook weer verschillen, deels afhankelijk van persoonlijke smaak maar ook van voortschrijdend inzicht in zadels in het algemeen. De 1 zweert bij grote, platte seat, de ander wil een kleine diepe seat en de volgende zit er weer tussen in etc.
Verkijk je ook niet op de lengte van de boom; een langgelijnd paard kan niet automatisch een langer zadel dragen en een klein paard kan dezelfde maat hebben als een groot paard. Het draagvlak van een paardenrug is niet veel, 50 cm is echt zo'n beetje de max. Daarbij liggen veel zadels te ver naar voren, op de schouderbladen of te ver naar achteren waarbij ze op de lendenen en de uitsteeksels van de lendenwervels steunen die de nieren beschermen, etc. etc.

Engelse zadels en eigenlijk alle zadels met kussens zijn qua pasvorm veel minder ingewikkeld, ook omdat ze korter zijn maar ook omdat de kussens een deel van de pasvorm opvangen.

Als je een zadel goed wil aanpassen is kennis van de anatomie van een paard ook heel belangrijk.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:33

Tja Germie, dit is dus exact waarom ik lekker boomloos ben gaan rijden en in dat segment gewoon echt heel tevreden ben met de Freemax Buffel.

Ik snap je niet zo goed: als je western wilt gaan, ga dan gewoon voor exact wat je wilt en vooral voor wat het beste is voor je paard. Ik zou gewoon nieuw en op maat laten maken bij een leverancier die je enige pasgarantie belooft. Kost een paar centen maar dat is slechts geld. Het leven is toch wel duur; altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zal uiteindelijk de duurste oplossing voor je zijn. Wees wijs: ga voor goed in plaats van goedkoop.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:36

Ik heb een op maat gemaakt zadel door Eurohorse, met kale boom gepast. Ik gebruik het op meerdere paarden, allemaal quarters, enkel op onze palomino past het echt niet. Het is een Triple Crown en elke € waard die het gekost heeft.
Met een westernzadel wat niet goed past rijd je je paard in no-time naar de wuppes. Reden is dat er geen kussens onderzitten die compenseren, zoals bij een Engels zadel. Ook de pad kan niet veel, om niet te zeggen : niks, corrigeren.
De methode met het handje, zadelspin, zelfs drukpad is allemaal maar zeer indicatief. Iets kopen op marktplaats een pure gok. Zoals ik ook al twee keer aangaf : jouw paard is een warmbloed. Dat zal al een hele moeilijke worden om een goed passend westernzadel op te vinden.
Ik zou wat doorsparen en voor een maatzadel gaan.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:06

ElCid schreef:
germie schreef:

Als je een zadel goed wil aanpassen is kennis van de anatomie van een paard ook heel belangrijk.

Klopt. Maar je kunt zeggen wat je wilt, Arthur heeft op dat gebied zeker kennis. Of je het kunt vertalen naar zadels weet ik niet, maar hij had de analyse van de bouw van mijn paard op basis van foto's wel goed.

Ik heb in ieder geval door het ritje naar Vorstenbosch te maken vele zadels gezien. Paard moet eerst weer fit, mijn huidige zadel past gelukkig, dus daarmee is er geen haast bij.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:29

Jemig, wat ben jij eigenwijs :=
En wat een geduld mensen _/-\o_

Dees schreef:
Ik snap je niet zo goed: als je western wilt gaan, ga dan gewoon voor exact wat je wilt en vooral voor wat het beste is voor je paard. Ik zou gewoon nieuw en op maat laten maken bij een leverancier die je enige pasgarantie belooft. Kost een paar centen maar dat is slechts geld. Het leven is toch wel duur; altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zal uiteindelijk de duurste oplossing voor je zijn. Wees wijs: ga voor goed in plaats van goedkoop.


Ik sluit me bij Dees aan.
Doe het gewoon niet met 90% pasgarantie. Loop het risico toch niet met je paard. En als je het niet waard vindt om te investeren in een goed passend boomzadel, omdat je er maar af en toe op rijdt, doe het dan niet of ga voor een zadel dat flexibel is (boomloos dus).
Met een paard als die van jou, zul je concessies moeten doen, zoals de hele ervaren mensen hier in het topic al aangeven.
Of het uiterlijk loslaten, of een passervice laten komen (of met je paard naartoe gaan), of voor uiterlijk gaan en met 90% passen genoegen nemen, of je budget loslaten, of jouw visie en idee vasthouden en heel heel heel heel lang zoeken en hopen dat je een passend zadel tegenkomt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:46

Tja, ik vind 800 euro voor een goed western zadel niet duur. En je kan het niet vergelijken met engelse zadels, dus dat is onzin. Is niet hetzelfde, dus klaar.

Met welke mensen praat je dan? Je komt net kijken in de western en zoveel ervaren western ruiters lopen er nou ook weer niet rond in het Noorden.

Hier schrijven gvd mensen die INTERNATIONAAL op niveau starten met TOP paarden die je keer op keer advies geven. Mensen met ECHTE ervaring.

ElCid die een ervaren zadelmaker EN ruiter is EN al langer meeloopt, neemt elke keer weer de tijd om je wat uit te leggen. Volgens mij sla je haar theorie op en verkoop je jezelf straks als expert. Geloof me, doe het niet, gaat niet werken! Western wereld is gelukkig nog deels klein, dus wordt hem gewoon niet.

Je bent keer op keer super eigenwijs. Of het nou om het rijden, je zit of een zadel gaat, je bent altijd eigenwijs. Prima, maar zo leer je het echt niet.
Ik reed al best lang engels incl wedstrijden en ben hartstikke op mijn bek gegaan toen ik overstapte naar western. Kort terug naar de engelse sport en toen toch de western gekozen. En dan km's maken, veel lessen, je fouten erkennen, inzien en afzien. En ik kan ook behoorlijk goed leren, heb jaren ervaring in en tussen de paarden, maar je leert het nooit in een paar lessen en zeker niet online.
Wat ik online zie en leer is een toevoeging of soms een bevestiging hoe het niet moet. Maar er moet steeds weer, uren en uren iemand bij je in de bak staan en tot vervelends aan toe lesgeven voor je ooit maar een beetje kan denken aan het serieuze werk. Want dan begint het pas.......

Je hebt ook weinig respect als mensen zoveel moeite nemen, keer op keer op keer en je alles wegwuift, beter weet etc. Misschien is het dan verstandig om eerst aan andere dingen te werken. Dit heeft links of rechts altijd effect op je paard.

Je hebt wensen en dat kost geld, punt. Maar voor wat je nu doet en met het type paard kan doen, is een gewoon western zadel gewoon prima zat. Hoe het eruit ziet maakt je paard geen hol uit. Het moet passen en jij moet vooral goed zitten, zodat je het paard niet in de weg zit.

Daarnaast was dit het topic van iemand anders en staat nu vol van gratis advies waar jij de complete aandacht op hebt geëist.
Doe wat je wilt, kom met foto's en of filmpjes of niet, maar dit is het. Meer is er gewoon niet.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:54

Boomloos is het niet, ik heb maandag een Freemax gezien. Sorry, mooi zadel, absoluut. Maar het is het niet. Zoals ik al zei, dat was de buffel, niet de cow. Maar ik vond er te veel beweging in zitten.

Voor nu hou ik het eerst maar op het zadel wat ik heb, als paard weer fit is zie ik wel weer. Ik weet (en heb DAT ZELF GESCHREVEN) dat je bij tweedehands niet de keuze hebt uit kleur of tooling. Maar ook dat ik wel degelijk een smaak heb. Die 2 samen zou het mooiste zijn. En ja, als ik dus 1650 kwijt ben voor een rolls royce gebruikt, maar voor 1750 een nieuwe kan vinden in mijn smaak, dan wordt het wel lastig. Maar goed, voor mij gaat het echt om grote bedragen. Marktplaats is gewoon goedkoper. Ik wil sowieso een aardig waardevast zadel. Dus bij 1650 tweedehands moet het ook ongeveer die waarde houden de komende 2 jaar. Nieuw loopt sneller terug.

Ik loop ook al meer dan 30 jaar tussen de paarden. Ik zeg nergens dat ik een ervaren westernruiter ben. Maar ik ben wel degelijk een ervaren ruiter en africhter. Ook heb ik kijk op de bouw van een paard, en dat leverde een leuk gesprek op met Arthur die er ook kijk op heeft. Het is niet dat ik opnieuw moet beginnen, je neemt je bagage mee en daar kun je van profiteren. Ik heb nog nergens gemerkt dat het tegen je werkt, mits je gewoon ergens voor open staat. Les heb ik ook, ondanks dat ik ook grotendeels een autodidact ben. Ik moet tussen de lessen door zelf kunnen werken aan verbetering.
Maar ik ben op dit moment nog steeds een Engelse ruiter, die de dingen uit de westernles meeneemt in het rijden. Ook neem ik weer dingen mee uit het Engelse rijden. Verder rij ik af en toe een pattern die ik tegenkom, gewoon als oriëntatie om te zien hoe precies ik kan rijden of wat ik leuk vind.
Het lijkt voor nu horsemanship en trail te worden. Geen reining. Hunter hack kan ook altijd, maar dat wordt officieel niet gereden met niet quarters geloof ik. Alles aan de hand zie ik mezelf niet zo snel doen.

Als ik geen last van m'n kont kreeg in dat ene zadel, dan was ik niet op zoek gegaan naar een ander, dan was ik al klaar geweest.
Foto's en filmpjes heb ik niet van een ander zadel, want ik heb geen ander zadel. Gelukkig past het wel op mijn paard.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:37

germie schreef:
Klopt. Maar je kunt zeggen wat je wilt, Arthur heeft op dat gebied zeker kennis. Of je het kunt vertalen naar zadels weet ik niet, maar hij had de analyse van de bouw van mijn paard op basis van foto's wel goed.


Er wordt ook nergens gesuggereerd dat hij geen kennis van zaken heeft......maar hij is ook, en misschien bovenal, een op en top zakenman.

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:32

Arthur wil vooral graag verkopen :D

Summerdreams

Berichten: 1274
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:11

Misschien wil dominique of evelien het zadel checken op je paard in die 2 proef weken, zal je ook wat kosten, als ze het al doen, maar dan heb je wel een getraind iemand erbij gehad.

Nog even het topic doorgelezen, wat ik nou niet snap, je hebt een passend westernzadel voor je paard, maar jij zit er niet lekker op want je krijgt pijn in je staartbotje (wie heeft dit zadel eigenlijk op je paard gepast dan?)
Dit heb je proberen op te lossen met een goedkope seatsaver, en dat hielp iets maar niet genoeg. Waarom koop je niet eerst een echt goede seatsaver met gel vulling dan? Je hebt er zelfs 1 waar een uitsparing zit voor je stuitje! Die 150 (ong) voor die luxe seatsaver Kost je minder dan een heel ander ook passend zadel te zoeken toch.
Of heb je dit geprobeerd en heb ik hier nou uiteindelijk toch nog over heen gelezen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:08

Daihyo schreef:
Jemig, wat ben jij eigenwijs :=
En wat een geduld mensen _/-\o_


Nou, dit!
Inderdaad: wat een geduld hier!
Effectief stapt iemand op een westernzadel, weet na tien minuten al precies hoe het zit. Een hoop mensen hier met héél veel ervaring die haar op weg proberen te helpen, maar steeds een weerwoord...

Western zadels passen is gewoon verrekte moeilijk. Een Engels zadel kan ik zelf ook best aardig passen. Bij western durf ik het niet aan. Ook niet na 10 jaar diverse paarden rijden onder een westernzadel (nagenoeg allemaal QPA wel).

Bij een paard met een 'onvoordelige' bouw (paard zal heus correct zijn, maar voor western zadels heb je al gauw een uitdaging als het niet in het plaatje QPA past, en hier in NL vaak nog beperkter: ook nog eens veelal allemaal reiners, met specifieke bouw), is het NOG veel lastiger. Je hebt zo'n beetje de keuze uit de zadels die speciaal voor QPA gemaakt zijn, en een enkele keer een zadel voor een arabier of Tennessee walker (als je die hier al vindt), en daar houdt het een beetje op. Al het andere is maatwerk of overstappen naar boomloos. Waarbij de Freemax Cow écht wel steviger is dan de buffel. Heel ander leer.