[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:38

freemax schreef:
Wat zou die freemax in jullie oge waard zijn?
Mischien dat ik bijbetaling kan vragen op de ruil?

Er zijn wel passende forken voor het zadel. Enkel dus niet meer dezelfde tooling..

Ik zou Arthur eens bellen, tijdens de laatste kerstsale lagen ze er voor rond de €400.
Nieuw.

Ik gebruik me mijne ook nog steeds, op mn oudere ruin.

freemax

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:53

Ik heb even gebeld naar hem.
Hij zegt idd dat ze voor 399 euro bij de kerstsale lagen. En dat hij nu helemaal niks meer van freemax heeft.

Ook zegt hij dat het inmens lastig is om aan een fork te komen?

Ik vrees dat dit dus niks gaat worden zo :(

Hij gaf aan dat hij mensen krijgt die een champion turf komen inruilen. En dat dat een model is met veel schoudervrijheid. En dat dat een goede optie voor mijn ruin kan zijn.

Ik moest hem zaterdag even terugbellen.

Ook zegt hij dag hij tweedehands moddellen heeft vanaf 400 euro. Waar evelien altijd begon vanaf rond de 800.

Twijfel nu erg wat ik moet doen met die freemax. Als ik Arthur zo hoorde..
Weet niet of ik daarmee door moet gaan?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:54

De Freemax zit absoluut meer als een boomzadel dan een BF. Je zou bijna denken dat het een boomzadel is. Maar dat is het dus niet. Om de ruggegraat goed vrij te houden, moet er echt wel een speciale pad onder. Hiervoor kun je de pads van BF gebruiken, maar die kunnen te kort zijn. Ook de inlages van de BF zijn goed te gebruiken. Zelf heb ik een Grandeur western (2e hands gekocht) met dubbele inlages.
Wat de fork betreft. Mijn zadel was te krap. Ik heb hem toendertijd onder begeleiding van Christine naar Italie gestuurd en daar is de fork vervangen. Het heeft mij toendertijd 60 euro gekost. De oude fork is daar achter gebleven. Misschien dat dat voor de lagere kosten heeft gezorgd. Geen idee. Stuur anders Christine een email en vraag welke mogelijkheden er nog zijn. Er is meestal veel te regelen met haar.

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:11

Volgens mij heb ik met Christine via de facebook groep gepraat. zij gaf aan dat ik de fork zelf kon vervangen. En dat een nieuwe fork 200 euro kostte.
Ik heb ook gevraagd om hulp bij het vervangen, maar daarop kreeg ik weer de reactie dat ik de fork zelf kon vervangen.

Nu ben ik niet heel handig en zou ik mijn eigen kunst daarin zowieso niet vertrouwen :+

Ik twijfel nog heel erg of ik de ruil wil maken..
Volgens Arthur is deze ruil niet rendabel voor mij uit gezien. (Zelfde als wat Tones zei).

Als de freemax ook niet goed uitpakt voor mijn ruin (lastig paard door slecht verleden. Hij accepteerd 99 op de 100 zadels niet) en ik hem verkopen moet verlies ik er een hoop geld op..

Lastige keuze dit!
Mischien slimmer om dit te laten gaan en ergens een freemax te gaan passen alvorens koop?

Dan kan ik altijd nog een nieuwe versie kopen? Kost het dan wel iets meer maar ben ik wel zeker van mijn zaak?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:12

De Country Mill heeft ze ook verkocht, geen idee of die ze nu nog heeft.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:18

Mijn zadel komt ook bij Country Mill vandaan. Wat ik toen begreep, was dat hij ermee stopte. Geen markt voor.
Mag je dit zadel eerst niet passen dan? Dan zou ik het ook wel een hele grote gok vinden.
In Duitsland verkopen is nog altijd een mogelijkheid. Daar brengen ze meer op dan in Nederland. ;-) Je hebt inderdaad Christine gesproken op FB, maar zou er zeker even een email aan wagen.
Maar nogmaals.. zonder passen is wel een hele grote gok.

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:21

Dan kan ik die ook nog even bellen!

Ik denk dat ik van deze ruil afzie. En ga proberen om ergens bij een officiele passer te gaan passen (kreeg net via pb ook al een aanbod om te passen. Superlief! :D ).

Arthur nodigde me ook al uit om bij hem te komen passen. Dat hij nu meerdere zadels heeft liggen die volgens hem wel kans maken.

Bij hem ben ik nog niet eerder wezen passen. Dus ook wel een optie leek me!

Ben ons engels zadel ondertussen wel beu. Leuk voor de basis beginselen. Maar het echte westerngevoel krijg ik er niet bij :(

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:22

Finnie schreef:
Mijn zadel komt ook bij Country Mill vandaan. Wat ik toen begreep, was dat hij ermee stopte. Geen markt voor.
Mag je dit zadel eerst niet passen dan? Dan zou ik het ook wel een hele grote gok vinden.
In Duitsland verkopen is nog altijd een mogelijkheid. Daar brengen ze meer op dan in Nederland. ;-) Je hebt inderdaad Christine gesproken op FB, maar zou er zeker even een email aan wagen.
Maar nogmaals.. zonder passen is wel een hele grote gok.

Zonder passen inderdaad..

Zij woont bovenin Groningen. En we zouden elkaar tegemoed rijden voor ruil.
Ik zie het niet zitten mijn ruin dan mee te nemen. Gezien we op parkeerplek af zouden spreken :D

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:24

Ik begrijp dat je je ruin dan niet meeneemt nee! ;-) Jammer hoor. Freemax zadels zijn echt wel de moeite waard. Maar op deze manier natuurlijk niet. Hoop dat je heel snel een leuk zadel vindt. ;-)

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:31

Nee hij is zowieso een geval appart.
Als het mijn merrie betrof had ik die wel meegenomen. Bomproof. Maargoed die heeft een perfect passend zadel. (Niet lachen. Wij rijden recreatief met een trophy zadel van de reining events 2014 :+ Paste der goed en was een mooi zadel en leuk met de prijs).

Ik denk dat ik deze maand nog met hem naar Arthurs ga. Hij scheen behoorlijk wat zadels te hebben liggen. Misschien dat mijn ruin er daar wel een van accepteerd.

Alle passers tot nu toe hadden een 10 zadels bij zich. Hij scheen er zowieso 30 te hebben.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:34

Mooi toch met zo'n zadel! :D

Ik hoop echt dat jullie wat vinden. Het is zo belangrijk dat je paard een zadel heeft dat hij/zij zelf ook prettig vindt. Ik duim voor jullie! ;)

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:37

Hij is prachtig ja! Maar word er wel mee uitgelachen met mn boerenhaf sie nog in de omscholing staat :D

Ja dat een zadel past is het belangrijkste. Daarom ben ik al 3 jaar zoekende :(
intussen heel wat lesjes gehad met mn engels zadel. Maar ik merk dat ik nu ik wat verder ben echt een goed westernzadel wil.
Ben dat engels ding echt beu :+

Hoop dat ik een mooi zadeltje vind bij Arthur. Al moet dan niet ten koste gaan van mn paard. Moet ons beide goed liggen! :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:39

Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar je mag altijd even op die van mij komen zitten. :D

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:43

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:48

Leuk paardje hoor! Op naar een goed zadel voor hem.. :D

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:45

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:31

IK zou mn zadel proberen te verkopen en dan kijken naar wat je kan kopen. Als jij voor je crates 800 euro krijgt bijv, hoef je dat niet uit te geven aan die freemax.
Maar als je een nieuwe fork koopt a 200 euro, kun je toch ook die van jou verkopen voor zoiets? Is misschien lastig, maar ooit zoekt iemand er misschien wel naar.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:12

Vergeet alleen niet dat het hier om een nieuwe fork gaat voor een nieuw model. Het zadel wat te koop wordt aangeboden is een oud model en heeft dus ook een oud model fork. Hierdoor zul je de prijs van de nieuwe fork er niet uithalen. Ook moet je meer moeite doen om de fork goed in het zadel te krijgen. Kun je misschien beter kijken naar een nieuwe Freemax in de goedkopere versie. Kom je op ongeveer hetzelfde uit. ;-)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:16

Dit zadel staat nog steeds in mijn top 3. Fijn dat er inmiddels meer openheid is. Ik ben momenteel rustig aan het rondkijken naar wat ik er voor een zadel bij wil hebben. Ik heb een heerlijk dressuurzadel. Maar nu weer weer richting bos gaan verhuizen zou ik wel heel graag een zadel willen hebben voor korte trektochten. Bovendien rijd mijn bijrijder al weer een aantal jaar western. Ik denk dat zij het ook heel fijn zou vinden om een westernzadeltje te hebben.

Mocht iemand een freemax western te koop weten dat hoor ik het graag. Nilay past van wintec het blauwe (32cmmedium wide) kopijzer. Waar moet ik dan aan denken voor de Freemax? (Ik ga zelf ook nog op online onderzoek uit, maar als iemand anders de antwoorden al kent is dat natuurlijk wel makkelijker)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:28

De meeste Freemax die in Nederland wordt aangeboden, zijn de oude modellen. Hiervan is de fork wel te vervangen, maar niet zo gemakkelijk. Ook zijn de oude forken schijnbaar niet meer verkrijgbaar. In Duitsland worden ze erg veel verkocht en zijn ook nieuwere modellen 2-hands te koop. Er is een FB-site van het franse verkooppunt. Deze is grotendeels in Duits, maar ook Engels wordt goed gelezen. ;-) Er zitten door heel Duitsland passers, waarvan er 1 ook in Nederland komt. Zou je helaas niet kunnen vertellen wat de maat fork zou zijn gebaseerd op je Wintec kopijzer.

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:33

Ik heb inmiddels zaterdav een afspraak staan in Vorstenbosch bij Arthur.

We gaan kijken of hij iets heeft liggen wat mn ventje past!

Hopelijk slagen we nu eindelijk eens voor een zadeltje.

Zo niet ga ik in de buurt zoeken naar een bob marshal te mogen passen. Of een freemaxpasser te zoeken.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:36

Succes Freemax! Ik duim voor jullie... ;-) Als je dicht bij de Duitse grens zit, is het helemaal makkelijk om een Freemaxpasser langs te laten komen. Op de FB-site staat een bestand met alle passers en waar ze komen. Wie weet nog een idee. ;-)

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:35

Dankjewel!
Ja de jaren zoektocht mogen wel eens over zijn

Ik woon inderdaad dicht bij de duitse grens. Cuijk noord brabant.

Mocht zaterdag niks worden ga ik rondbellen of er iemand kan komen passen :j

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:03

Graag gedaan hoor! Succes! :D

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:16

Ook ik heb veel interesse in dit zadel. Is er nog nieuws of tips omtrent dit zadel?
(Verkooppunten, fenders die nog stuk gaan, welke type welk gewicht heeft? Etc)
Ik heb interesse in de short versie maar twijfel nog
over welk leer (rund of buffel) en of ik nieuw of tweedehands zal kopen. Buffel ligt nieuw nog wel redelijk binnen budget..

Ik hoor graag info van de kenners hier :-)
Bedankt!