[WN] Nieuw boomloos concept ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Nieuw boomloos concept ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:13

aafke dat had ik al gelezen en mijn zadel(de round-skirt) ligt net zo op mijn paard(op het oog natuurlijk) als jouw zadel op jouw paard
verder ook geen drukkingen na het rijden, maar ik rij maar kort

vind het trouwens erg intressant
ik hoop dat ik nu eens de termen onthoud Bloos

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:36

Citaat:
...maar over bekappen: ik zeg, in het heel algemeen, dus niet met een bepaald paard in gedachten: een paard dat hoefprobleem heeft, of verkeert bekapt is, of zo, gaat dat compenseren en dat kan zeker effect in de rug en ruggebruik teweeg brengen.....

Als mijn paard verkeerd bekapt of beslagen is, merk ik dat bij de eerste ronde door de rijbak. Als dat 3 dagen duurt bel ik de hoefsmid om te komen kijken en het probleem - waar mogelijk - weg te nemen. Treft de hoefsmid geen blaam, kan hij het probleem niet wegnemen of ligt de oorzaak wellicht ergens anders, dan staat er diezelfde dag nog een dierenarts naast mijn paard. En als die het probleem niet kan wegnemen sta ik 2 dagen later in Utrecht. Ik laat het dus zeker niet zover komen dat mijn paard een afwijking in de rug krijgt, zonder dat ik dat weet en een evt. zadelleverancier daartoe kan informeren (vooropgesteld dat het paard dan nog kan/mag worden bereden).

En als mijn paard een aangeboren of langzaam ingeslopen hoef- op been probleem heeft, ga ik me toch al vrij snel bij het (in)rijden afvragen, waarom bepaalde dingen niet zo gaan, zoals ik dat bij andere paarden gewend ben; waarom mijn paard steeds over zijn schouder loopt of altijd rechts aan galopeerd. En als ik die referentie niet heb, moet ik zo af en toe eens iemand op mijn paard laten rijden (of naar mijn rijden laten kijken), die weet wat "normaal" motoriek gedrag is.

Citaat:
Als dat heel lang zo doorgaat, kan ook de bespiering veranderen en dan verandert dus de vorm van de rug.

Naar mijn mening heb je dan als paardenbezitter lang lopen slapen.....

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:52

Ik ken een zadelpasdame die kontroleert de gangen van een paard zonder zadel en kijkt de rug na op correctheid vóór ze een zadel verkoopt Cool

Overigens hadden we het over een nieuw concept, niet over 'ouwe koeien'.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-06-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:55

Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Mijn jonge paard had 2 ongelijke voorvoeten. Eentje wat stijler dan de andere. (Mede) hierdoor was 1 schouder wat minder ontwikkeld. Verder niet hinderlijk zichtbaar in beweging, los of onder het rijden. Bovendien een veel voorkomend probleempje bij een paard in de groei.

Voetjes elke keer iets meer laten corrigeren (dat doe je niet in 1x) en gewoon lekker doorgetraind. Schoudertje is keurig bijgetrokken en was op 6-jarige leeftijd keurig gelijk ontwikkeld.

Een dergelijke lichamelijke ongelijkheid kun je ook hebben bij een reeds uitgegroeid paard dat nog niet (gericht) getraind is.

Heeft op zich niet heel veel met slapende paardenbezitters te maken denk ik.

Ik zal eens kijken of ik foto's van 'm heb waar het op te zien is. was op zich geen grote afwijking dus dan moet ik nét een foto hebben die uit de juiste hoek, zeg maar vanaf boven z'n staartwortel, gemaakt is; anders zie je het niet.
Maar ik kan me dus wel voorstellen dat als je een zadel met wat voor techniek ook precies passend maakt in ongetrainde toestand en je gaat dán de voeten corrigeren en dús ook het lijf corrigeren, je ook wederom wat aan je zadel moet gaan laten doen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:18

En kunnen we het gezellig houden?
Tarq is ook nog niet helemaal regelmatig, achter links heeft hij een ietwat scheve hoef. Dat kan ermee te maken hebben, maar hij ois nog erg jong, en nog maar net in ''training'' en het zou ook te maken kunnen hebben met zijn wat uitstekende schouder. De dierenarts weet het niet, mijn hoefsmit denkt dat hij eerst maar eens recht getrained moet worden. Dat denk ik ook. En dan zien we verder. Ik heb verder geen problemen, en zijn rug is kaarsrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

Is niet vreemd hoor Aafke, is een heel normaal onderdeel van het groeiproces.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:30

Is helemaal niet vreemd. Wiz heeft hetzelfde. En bovendien heeft hij geen spieren meer als gevolg van een half jaar stilstaan en twee keer kliniek met hoge koorts en zo.
Op dit moment is het enige zadel dat hem niet over de schouders zakt het ponyzadel van Seven. Ik moet dus tijdelijk met een hele dikke pad wat oplossen. Ik ga ervan uit dat hij met een maand of drie wel weer met zijn eigen pad onder zijn zadel past.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:35

Citaat:
Overigens hadden we het over een nieuw concept, niet over 'ouwe koeien'.
Sorry, ik zie niet in wat bekappen en ruggen met de leeftijd van concepten te doen hebben.
Ik bedoelde het bekappen van paarden, niet van "oude koeien".

@Aafke.
Je geeft hier dus precies aan wat ik bedoel.
Jij (en ook andere met gelijke opmerkingen) hebt dus niet lopen slapen.
Ik heb het over mensen, die helemaal niets lijken te merken, totdat het te laat is.

MVG Louis

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:47

Dank jullie, dit is het eerste paard dat ik helemaal zelf van scratch train. ik vond het ook heel opvallend te merken dat hij in het begin, weliswaar dolenthousiast, maar, moeite met het ruitergewicht had.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 20-06-07 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:07

Ze hebben mij net gemailt hoe ik wil dat ze de spullen opsturen, dus het pakket is nog niet onderweg! Boos!
En ik maar hopen dat het vandaag of morgen aan zou komen....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:08

Aafke_ schreef:
Ze hebben mij net gemailt hoe ik wil dat ze de spullen opsturen, dus het pakket is nog niet onderweg! Boos!
En ik maar hopen dat het vandaag of morgen aan zou komen....

Verkeerde topic? Duivel Ach gut
Of bedoel je een zadel en niet een fles vliegenmiddel?

Rot voor je.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:15

Ik bedoel het zadel! Stoom uit je oren

Sonja, dat gebeurt ook wel eens: een paard dat toch behoorlijk scheef is, en dan de boom een beetje opbouwen en als het paard door training weer recht is (goed meten) de extra opvulling weer van de boom halen.
Of omgekeerd: een scheefheid is geconstateerd, we maken toch een recht zadel, want er wordt nu extra op getrained, lukt toch niet om het paard recht te krijgen, maar paard heeft ook geen problemen, dan de boom toch maar aanpassen. Is dan toch beter.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 20-06-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:16

Ah wat rot Aafke. Jammer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:46

@aafke: Dat is zeker jammer, maar wat in het vat zit...