[WN] zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:17

Maar, Bianca en Michelle, het gaat er niet om welk merk je koopt (behalve dat je het ene zadel misschien mooier vind als het andere)
Het gaat er nu om dat het zadel past. En in de crates en continental die je gepast hebt kan best dezelfde boom zitten. Dan pássen ze dus hetzelfde. Je moet er vanuitgaan dat je een passende boom moet hebben. Welk merk zadel daaromheen zit is van minder belang.
Alle grote merken kopen hun zadels bij dezelfde grote boommakers in hoor, dus staar je niet dood op een merk.

Je kan een nieuw zadel op de rug van je paard leggen, maar dan kan je absoluut de pasvorm niet bepalen, je hebt een veel beter indruk bij een tweedehands zadel, maar dan zou ik er nog een spin in leggen en alles heel goed bestuderen. En vergeet niet op te letten of de rigging-positie goed geplaatst is.

Succes ermee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:40

@Aafke: maar kan met dezelfde boom niet een ander 'vorm' ontstaan omdat het leer er anders omheen gezet is.
Een langer uitstekende skirt aan voor- en achterkant kan toch wel een heel ander pasbeeld geven (zeker bij een nieuw zadel).

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:44

hoi aafke en dubbeldun

klopt het pasbare is het belangrijkste niet zo zeer het merk. Ik wil later geen drukplekken of wat anders hebben door het zadel. Daarom zoek ik om mijn gemak naar een goed passend zadel. Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:44

Citaat:
Een langer uitstekende skirt aan voor- en achterkant kan toch wel een heel ander pasbeeld geven (zeker bij een nieuw zadel).

Pasbeeld (van een "kompleet zadel") is niet hetzelfde als pasvorm (van een naakte boom).
En dan is er nog zoiets als optisch bedrog.....

Het leer aan een westernzadel heeft geen invloed op de pasvorm van een westernzadel.
"...if the three fits the horse, so does the saddle..."

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:42

Nou ja, wij hebben het natuurlijk makkelijk: wij meten het paard op en bezorgen een optimaal passende boom, als je tweedehands een zadel moet kopen heb je nu eenmaal beperkingen. Ik ga er vanuit dat je even checkt waar de boom zit, en met een spin kom je ook niet verder dan wat ik een "indicatie" noem, maar iets anders is dus moeilijk.

En ik had het over tweedehands, nieuw kan je alleen verantwoord kopen als je weet welke boom er in het zadel gebruikt is, en je met de kale boom kan passen.

En bianca: goed hoor, dat je zo serieus je best doet. Heb je al op http://www.westernsaddle-in-europe.com gekeken? Daar heb ik alles op een rijtje met illustraties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:52

Citaat:
sablou schreef:
Pasbeeld (van een "kompleet zadel") is niet hetzelfde als pasvorm (van een naakte boom).
En dan is er nog zoiets als optisch bedrog.....
Het leer aan een westernzadel heeft geen invloed op de pasvorm van een westernzadel.
"...if the three fits the horse, so does the saddle..."
Jij zegt het...
Toch kun je mij niet wijsmaken dat het stugge dikke leer wat in meerdere lagen dik buiten de boom uitsteekt niet de ligging van een zadel negatief kan beïnvloeden.
Waar komt dan altijd die kreet vandaan dat een 'boom eerst door het leer moet zakken' ?? En komt het zo vaak voor dat je pas na een paar maanden kunt zien of een nieuw zadel goed past ??
Dat niet goed passende zadel heeft toch door het leer er in eerste instantie voor gezorgd dat het wel leek te passen.

Citaat:
En dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Iets waarvan ik ook nooit heb beweerd dat het wel zo is.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:27

Algemeen:
De lengte van de leren onderdelen, cq skirt, heeft bij een goedpassend zadel op zich geen invloed op de pasvorm. Skirts kunnen te lang zijn, zodat ze prikken in de heup, maar zo'n zadel koop je natuurlijk niet.
Er moet ong. een hand tussen de heup en de skirt kunnen, en dan niet stiekem het zadel naar voren schuiven zodat het op de schouderbladen ligt omdat het dan wél past.

Bij een nieuw zadel is het leer van de saddleskirts nog stijf, en ligt als een dakje op de rug van het paard. Het vomt dan ook een soort buffer voor de boom. Na een jaar rijden heeft het leer de vorm van de boom aangenomen: het ligt dan óm de boom. Nu voelt je paard pas écht hoe de pasvorm is. Rond deze tijd beginnen de problemen als de boom eigenlijk niet past.

Dat er voor ruim leer gebruikt wordt is alleen maar goed: bij te kort leer (is dan ook heel hard) heb je dat de harde skirts achter het schouderblad gaan prikken.
Je moet dus ook bepalen wáár de boom in het zadel zit.
Het leer voor de boom is bij een goed ontworpen zadel dus vrij lang, en is zó bevestigt dat het een beetje naar buiten wipt.
Een zadel ligt niet vastgeplakt op de rug; het zweeft een beetje, het paard beweegt ónder het zadel: bij een krappe bocht moet het schouderblad makkelijk onder het zadel kunnen schuiven.
Om deze reden rijden westernruiters in de sport soms op een Buster Welsh, een boom met minder oplegvlak, maar erg veel ruimte en flair voor bewegingsvrijheid. Zo heb je ook bij westernzadels speciale sportzadels.
Barrelracers, die de meest extreme bochten maken (zo'n paard vouwt bijna dubbel), rijden daarom veel op Bob Marshals: boomloos, of de nieuwste ontwikkeling: de ultra-flex, een zadel met een speciaal flexibelsysteem. In iedergeval gaan zij voor mega-flexibel, dat is voor hen de beste oplossing.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:31

@aafke dat is heel interresant om te lezen en best veel wat je over zadels weet. Mijn vraag wanneer ik naar een winkel ga en schoenen aan pas van het zelfde merk en maat wil het wel eens voorkomen dan de ene beter zit dan de andere. Is een boom maken handwerk of machinaal?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:41

In schoenen zit geen boom Haha!
De bomen die wij gebruiken worden met de hand gemaakt, fabrieken gebruiken tegenwoordig meestal kunststof bomen. hebben het voordeel dat ze allemaal precies hetzelfde zijn, en al een zit hebben. Er kleven ook nadelen aan. Lees Westernsaddle in Europe voor meer info.

Wij kijken de bomen ook altijd goed na voordat we er een zadel op maken. Het kan wel eens voorkomen (volgens Wim; ik heb het bij ons nog niet gezien) dat er opeens een boom bijzit die niet symmetrisch is.
Zwaar weekend gehad of zo.
Ik heb laatst wel een zadel gezien dat ernstige problemen opleverde waarvan wij vermoedden dat daar een boom inzat die ergens niet gelijk was. Maar dan zou je om het precies te weten het hele zadel moeten slopen.
Een rigging die niet symmetriesch aangebracht is kan ook veel problemen veroorzaken.
Een oude inskirtrigging kan de saddleskirt uitgerekt hebben, waardoor er een vouw inkomt die altijd precies onder de boom eindigt, of wat ik nu al een paar keer gezien heb: een rigging die geen rigging is, maar gewoon een paar gaten in de saddleskirt. Als dat zonder versteviging van binnen gedaan wordt, lijkt me de levensvatbaarheid van je zadel vrij kort.

Ik wijd uit. Hoi Doei!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:08

NOg even geduld aub... vertel maar... is het dan mogelijk om de rigging van een standaard d-ring fabrieks zadel te veranderen??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:26

@Aafke ben even kort op je site geweest wannaar je me verwees. En dan onder het knopje Wanneer past een zadel. Daarin beweer jij dat een zadel altijd past wanneer de boom op het paard past. Daar kan ik toch niet helemaal in mee gaan. Een zadel passen is toch niet alleen kijken of de boom past. Een paard beweegt en ook al past de boom misschien komt bij dat soort zadels toch de druk bij dat bepaalde paard op de verkeerde plaats. Je moet het paard toch als geheel bekijken en zeker in beweging. Een schoen heeft dan wel geen boom maar wel een zool als vast punt en wanneer je er met te dikke sokken in zou stappen past ie ook niet meer Haha!
Een ander voorbeeld van een op maat gemaakte prothese die volgens alle wetten zou moeten passen is helaas toch niet te gebruiken omdat hij op onverklaarbare wijze voor de gebruiker pijn bezorgt. Maar ik heb ook niet alles gelezen maar misschien kan jij het me kort en duidelijk en begrijpend uitleggen zo als je dat tot nu toe altijd doet waardoor me steeds meer duidelijker wordt.
OK dan!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:44

Natuurlijk past een zadel niet als het te lange skirts heeft terwijl de boom wel past, maar eerlijk gezegt kan een goed passend zadel ook nog voor problemen zorgen als de rigging op de verkeerde plak zit, en een ruiter die voor geen meter kan rijden kan ook voor problemen zorgen. En over die dikke sok in maatschoenen: daar zijn die maatschoenen dan dus niet voor gemaakt.
Zo ook met een custom; die past zó goed dat daar dan ook geen dikke pad onder moet, maar een blanket.

En als je alles leest wat ik schrijf, dan zie je dat jouw citaat wat kort door de bocht is; ik zet er ook bij dat je op de plek vd rigging moet letten, en de lengte vd skirts.

En ja; het zadel ligt op een bewegend paard, daarom mag je een zadel ook niet zo keihard vasttrekken als je vaak ziet.

Deze dingen zijn ook maar beperkt uit te leggen op afstand, Ga naar een clinic, er zijn van ons en anderen clinics. Dan kan je tenminste gewoon met elkaar communiceren, en kan je met voorbeelden erbij alles beter uitleggen.
Daarom heb ik ook die site geopend; dan kan ik er tenminste plaatjes bij laten zien, is ook al duidelijker.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:26

Knipoog Aafke is niet kort door de bocht bedoeld mijn commentaar. Ik vind het juist prettig je verklaringen en uitleg te lezen Heb ook al een paar zadel pasclinics gevolgd hier in duitsland en ook bij me thuis laten komen. En dingen die werden verteld klinken dan ook allemaal heel duidelijk. Zadeldrukmeting met de computer voorafgaand aan weer een clinic over zadels. Verdiep me er noodgedwongen al een paar jaar mee. Helaas ben ik zo A-technisch als de pest. Mede daardoor zoek ik naar een verklaring dat een zadel wat volgens alle wetten van de tijd goed zou moeten liggen mijn paardje kreupel maakt wanneer hij het opheeft. Ben dan ook geinterresseerd of jullie ook op andere dingen letten. Ergens moet ik toch een passend zadel vinden voor dit paard. Huilen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:37

Waar wij op letten is de maat van het paard zelf, de kale boom erop: kan ook de meest ontechnische persoon zien hoe het ligt.
Dan letten we op de bouw van het paard: de plaatsvan de rigging maakt een groot vershil in hoe het zadel geplaatst wordt, staat ook een voorbeeld van op de site.
We kijken natuurlijk ook of de rug recht is.

Ik begrijp dat je er alles aan gedaan hebt voor een goed zadel en dat je paard tóch niet lekker loopt? Wat vervelend! Daar kan ik zo niets van zeggen.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:38

ze komen drie juni bij mij passen, waarschijnlijk wordt het een crates of een westwood. Haha!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:58

als we het over een TOP zadel hebben houd het voor mij wat merkzadels betreft op bij Don Leson, Sean Ryon, Clebourne, Silver Mesa, Bobs, Steve Harris en Blue Ribbon en laat dat nu ook nog toevallig semi-custom saddles zijn. deze zadels zijn mede ontwikkeld door toptrainers en niet enkel door zadelmakers met absolute "form-to-function" als gevolg. ook qua lijn zijn het daarenboven nog 'ns heel leuk ogende zadels die degelijk en elegant ogen zonder dat zij de indruk geven dat de zadelmaker een punt wil maken of het wiel nog eens wil uitvinden zoals ik bij vele non-US zadels zie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:36

@Dofuzz: ik zal niet ontkennen dat je het hier over goede zadels hebt, maar ook een Blue Ribbon van 10K kan kl*te op een paard liggen, ondanks het vakmanschap waarmee hij in elkaar gezet is.
Semi-custom zegt niets, dat is net zoiets als 'een beetje zwanger zijn' Haha! , óf je hebt een custom-zadel gepast op een specifiek paard óf je hebt een 'van de plank'-boom waarvan de opbouw al dan niet aangepast is aan de wensen van de klant.

Het is al een tijdje 'mode' dat zadelmakers bepaalde trainers benaderen om voor hun een zadel te maken zodat de firma-naam kan adverteren met een grote-naam-trainer.
Natuurlijk zal dat best kwaliteit zijn en zal het zadel wat die trainer natuurlijk gratis krijgt op zijn paard passen (alhoewel Cool ), maar dat zegt niets over de andere zadels met die naam die gewoon in standaardlijn gemaakt worden. Het blijft een 'van-de-plank' zadel voor ieder ander die het wil kopen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:23

ik vind heel dat "zadel-op-maat-van-het-paard" gedoe sowieso fel over het euh paard getild. (ik ga hier uit van de premisse dat geen enkele dropl*l stom genoeg is om de verkeerde maat van boom op zijn paard te leggen)'t zal best een leuk verkooppraatje zijn maar laten we even de feiten op een rijtje zetten : de rug van het paard veranderd constant. een zadel dat op een bepaalde 3-jarige als gegoten past kan op datzelfde paard als 4-jarige voor geen meter passen. zelfs een rustpauze van een maand en zijn rug is anders.
de door mij genoemde zadels hebben een boom welke op 95% van de quarter horses past en ik vind het veel belangrijker om in een TOP saddlepad te investeren dan in een zadel voor elk paard hier op stal.
en laten we wel wezen, op de AQHA world show, de Reichert Celebration, de NRHA of NCHA futurities of derbies zie ik enkel voornoemde zadels, een uitzondering niet te na gesproken, en we mogen er toch van uitgaan dat voor dergelijke performances niets aan het toeval overgelaten wordt, nog in het minst iets triviaals als een zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:37

@Dofuz: het is maar goed dat Sablou een ban heeft anders kon je je lol op met die eerste allinea's Clown

Je hebt gelijk dat veel quarters een gelijke bouw hebben en dus ook veelal met een zelfde soort boom uit de voeten kunnen, maar ook deze worden als 2/3 jarige ingereden én veranderen dus met hun 4e en 5e jaar . Niet zelden blijft het zadel echter gelijk.

Een goed (en dus vaak duur) saddlepad kán een hoop doen, maar een goed passend zadel is toch te prefereren. Verder zijn er genoeg mensen die al niet al te veel investeren in een goed (al dan niet goed passend) zadel, laat staan in een goede pad.

Ik denk dat bij de "Anky's" onder de reiners er niet gekeken wordt op een paar centen waar het goed passend materiaal betreft, maar als ik wel eens op wedstrijden kijk (hier in NL) dan zie ik meer slechtpassende zadels als mijn handen vingers tellen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:11

@dd niet alleen in nederland zie je slecht passende zadels... in Duistland heb ik ook reiners gezien (en niet de minste) waarbij de zadels klapperde bij iedere galopsprong die het paard deed Verdrietig

PocoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:04

@Mod.
Even info: ik ben de zoon van Louis van Kerkhoff. Van beroep ben ik IT specilaist werkzaam bij MicroSoft in Duitsland.
Terwijl mijn vader hier op "klein-kind" bezoek was (ja hij is opa geworden), heb ik even voor hem dit account aangemaakt (dus geen SA - mod. : controleer even het IP - geen Proxy- en constateer dat dit inderdaad een correct account is) en lees ik mijn vader voor uit de poel van jolijt, waarvan hij zegt dat die op Bokt | Western | Tack te vinden is.

@DD.
Mijn vader is het - bij uitzondering, zegt ie - eens grote deels met je eens.

@Dofuzz
Mijn vader heeft krom gelegen bij het aanhoren van jouw reactie.
Om nou te voorkomen dat mijn ouwe heer weer allerlei problemen met mod's krijgt, verzoekt hij je eens een kijkje op zijn website te nemen en daar ook eens op het logo " Customer Statements" te drukken (op diverse pagina's opgenomen).

Succes PocoLeo

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:25

Heeft iemand hier ook ervaring met Sliver Royal western zadels?
Ik heb hem gekregen bij de aankoop van mijn quater.

Hier een foto van het zadel.

Afbeelding

Ik ben totaal niet thuis in de westernwereld dus wie weet kunnen jullie mij er meer over vertellen Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:10

DD Ik ben het met je eens.

Dofuzz, wat bedoel je met "form to function?"

Je kan er van uitgaan dat een trainer een deal heeft met een bepaalde fabriek, en daar zelf ook wat aan overhoud.
De meeste Amerikanen, en sommige mensen in Nederland, hebben meerdere zadels, waarvan hun custommade het neusje van de zalm is. Bovendien is het inderdaad zo dat bepaalde fokkers een foklijn vormen, waardoor de ruggen van verschillende paarden erg op elkaar lijken, dat is dan ook makkelijker met zadels.
"Custom" is een heel modieuze kreet, zeker in Amerika: het kan ook betekenen dat je een tooling uit kan kiezen, uit 3 of 4 voorbeelden. Zo bijzonder hoeft dat dus niet te zijn.

Wij, Willem en ik zijn allebei ruiters. ik rij al vanaf mijn vijfde jaar, ben áltijd in zadels geïnteressert geweest, ben al jááren bevriend met engelse zadelmakers, èn met Willem, dus ik weet zelf ook vrij goed wat ik belangerijk bij een zadel vind. En voor zover ik weet heeft ook Sablou meerdere paarden en rijdt zelf ook.
Áls ik al naar iemand wil luisteren, dan heb ik liever iemand die échte werkervaring met paarden heeft; Bill Robinson van Colorado saddlery bv. Dat is een échte cowboy, die écht gewerkt heeft. Dat zie je ook aan de zadels: heel mooi, geen concessie aan kwaliteit. En niet iemand die graag aan de bekendheid van z'n naam werkt. (die hij toch al heeft bij de échte paardenmensen: zelfs de mounted police koopt daar hun zadels) En als ik zie wat sommige(niet allemaal dus) trainers op hun paarden hebben liggen dan moet je mij niet vertellen dat een "trainer" automatisch verstand van zadels heeft. Is toch echt een ander vak!

Natuurlijk verandert een paard, een zadel dat optimaal past vangt dat op. Een zadel dat maar net gepast heeft, past dan helemaal niet meer. Als je paarden hebt met vergelijkbare rugmaten, kan je natuurlijk hetzelfde zadel gebruiken. Als de ruggen erg verschillen, dan kan dat absoluut niet.
En een paard van drie jaar is een veulen, het is heel zeldzaam als zo'n paard níet verandert. Voor zo'n jong paard zou ik geen custom aanraden. Wel een goedpassend zadel natuurlijk.
En het voordeel van een handgemaakt zadel is, je kan het uit elkaar halen, en de boom aan passen. Als de verandering niet extreem is. Dat is bij een fabriekszadel onmogelijk.

Findira: Het is niet mogelijk iets over de pasvorm van een zadel te zeggen aan de hand van een foto. Het schijnt mij wel toe, als de foto correct is, dat jouw zadel veel te ver naar voren ligt, dwz bovenop de schouderbladen van je paard. Dat is heel slecht voor je paard; hij kan zijn benen dan niet meer goed bewegen.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 13-05-07 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:20

@Aafke: het ging mij meer om informatie over het zadel. Over de Silver Royal zadels. Wat jullie ervaringen daar van zijn. Of dat wel 'goede' zadels zijn.
En ik zal in het vervolg het zadel dan verder naar achteren leggen Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:31

Sorry, beroepsdeformatie! Haha!