[WN] Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Re: Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:56

AafkeB schreef:
En ik weet wat van die "samenwerking" af, de andere partij heeft zich niet aan de afspraken gehouden ook niet wat maatnemen betreft, en pasfouten bij zadels uit die tijd mogen niet men. Muijs alleen aangerekend worden..
Nogmaals, ik wil niet tussen de zakelijke kontakten van Muis komen, dat is zijn "ding".
Ik was een ontevreden klant en de verkopende tussenpersoon heeft het redelijk netjes afgehandeld en zo hoort het ook , op z'n minst.
En zo zou Sablou het ook tav Francis moeten doen: een juiste klantenafhandeling.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:13

Uit: Ervaringen met lonestar store

Sablou schreef:
Nee, ik blijf bij mijn statetement, dat de second opinion een goede zaak is, maar drijfzand als het werkelijk tot een conflict komt. Er is m.i. maar één goede weg: slechte service aan de (vuile) Internet waslijn ophangen. De reacties daarop ken jij beter dan wie dan ook hier op bokt. Verkopers zullen dan heel snel bereid zijn om dan een "plus" te scoren.

MVG Louis

Geldt blijkbaar alleen voor anderen....

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:18

Slaap allemaal lekker , morgen een nieuwe dag met misschien nieuwe kansen............... Welterusten!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:00

Hoewel ik van diverse mensen het advies heb gekregen niet meer te reageren, ben ik toch eigenwijs (weer een punt waar jullie over kunnen gaan bla bla bla en). Maar dit is wel echt de laatste reactie.

Eerst even over Blaze.
Blaze maakte in een eerder topic een rotte opmerking over het feit dat hij in het verleden wel had gezien, dat het met mij niks was. Dat moet Blaze niet doen, want Blaze weet, net zoals heel veel van jullie hier, niet wat custom made westernzadels zijn. Hij heeft er nooit 1 gemaakt, zelfs niet gehad. Hij rijdt (naar eigen zeggen) Italiaanse zadels, die zonder uitzondering van chroom gelooid “meubel leer “ zijn gemaakt. Blaze heeft mij ook voor niets laten komen, mij enkele zaken uit laten zoeken en vervolgens nooit meer iets van zich laten horen. Daar was ik dus niet te min voor. Dat is verre van netjes. Een briefje was voldoende geweest. En nu dus het slimme jongetje uithangen.

Het blijkt dat de meeste hier niet begrijpen uit wat voor een leer een custom made zadel is gemaakt. Uit 5 mm eiken gelooid tuigleer. De skirst zelfs van 2 lagen, dus 10 mm leer. Vergelijk zo’n zadel nu niet met een zadel uit de fabriek (zeer dure uitzonderingen daar gelaten) want die vergelijking gaat mank. Ook heeft een goed custom made zadel een bekleding van schapenvacht (dat heeft niet 1 zadel uit de winkel). Wij gebruiken de langste vacht soort. Dat heeft een nadeel, dat dat schapenvacht moet worden plat gereden. Het voordeel is, dat de schok absorptie en ventilatie na inrijden optimaal is Tenslotte wordt zo’n zadel op een standaard bok gemaakt (had ik al geschreven) en staan die skirts dus stug en recht. Dat heeft NIETS met de pasvorm te maken, die door de boom in het zadel wordt bepaald. Met andere woorden: een custom made zadel van Vaquero en ook van Willem Muijs (sorry Willem dat ik je hier in betrek) moet ingereden worden en de eerste weken goed worden geolied (er zijn reden waarom we dat niet af werk doen). En dat inrijden vergt zijn tijd. Na het inrijden zal het zadel (de skirts en de rigging) de vorm van de flanken van het paard hebben aangenomen en zal de schapenvacht plat zijn. De weerstand en aanligging is dan perfect en blijft, door het gebruikte tuigleer, nog vele tientallen (zo niet honderden) jaren perfect.

Dat wordt iedereen die een Vaquero zadel koopt vooraf en bij levering verteld; ALTIJD.

De vergelijking met dure handgemaakt leren schoenen (neem evt. zware bergschoenen) is dus niet vreemd. Helaas blijkt dat de meeste hier, die daarop reageren, nog nooit op Van Lier schoenen hebben gelopen, maar wel weer een mening hebben.

Ik heb al meer keren aangegeven, dat ik oplossingen heb aangedragen. Omdat het zadel goed past. De belangrijkste is: inrijden. Verder oliën. Ik kan er niet meer of minder van maken. Helaas spelen er in deze situatie meer punten m.b.t. schuiven, maar die hebben jullie allemaal al kunnen lezen. Als ik die aandraag, wordt daar bijna om gelachen. Weer een feit dat er maar weinig mensen hier weten waarover ze praten.

Ik heb op de combinatie gereden (hoe Francis dat beoordeelt, is ook weer moddergooien; iedereen mag komen kijken hoe ik rij; ik heb Francis ook zien rijden.
Feit is, dat ik na verschillende rondjes in (o.a) galop in een te kleine bak, op een paard dat “jong in opleiding” is, niet van het paard ben gevallen en slechts 1 keer de zaak recht heb moeten zetten (en dat ook nog omdat het paard niet wilde stoppen; dat kon ze onder mij niet). Al met al heb ik daaruit mijn eerdere conclusie alleen maar kunnen bevestigen.: inrijden en vetten. Om bij dat inrijden minder risico te lopen, is het zeer zinvol om een stroeve brede singel te gebruiken (waarom rijden Ropers met zeer brede singels?) en een ruw pad (Tuffy), die ik gratis heb aangeboden.

De beslissing ligt dus nu bij de klant.
Nogmaals: ik zal een zadel dat goed past en goed gemaakt is, niet terug nemen (zoals Francis wil) , omdat de klant die niet wil inrijden. En dat zeker niet, nadat ik en anderen hebben aangeboden het zadel in te rijden.

Dit is het laatste woord hierover op Bokt. Ik hoor graag (via telefoon of post) over verdere stappen, voorstellen, bemiddeling of wat dan ook.

MVG Louis

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:08

AafkeB schreef:
Alleen mensen met ervaringen met een custom westernzadel zouden dus constructief commentaar kunnen geven op het probleem van Dubbeldun.

Bij deze dan! Ik heb een custommade cuttingzadel van Triplehorn. (www.triplehorn.com).

Ik heb dit zadel nu een maand of 5. Het heeft vanaf de eerste dag NOOIT geschoven en doet dat vandaag de dag nog steeds niet.
En dat terwijl mijn paard bijna het hele jaar door dekens opheeft en dus een spiegelglad velletje heeft. En ik in het begin een dikke wolle pad, en een dikke wollen singel aan mn zadel had. Ik singelde ook nog eens niet enorm strak aan. Wel goed natuurlijk, maar niet TE.
Volgens velen zou dat dus DE ultieme combinatie moeten zijn waarmee een zadel zou gaan schuiven. Bij mij dus niet. Ook niet als het paard een keer een gekke spong maakt en snel zijwaarts wegspringt.
Het enige dat zeg maar verschil maakt tussen het zadel toen en nu is de vorm van de skirts die zich hebben 'gevormd'. Omdat dat zo'n dik leer is heeft dat even nodig om zich te zetten.
Het verhaal dat de schapenvacht nog plat moet worden heb ik ook al vaker gehoord, maar wat is dat nu het verschil of de schapenvacht nog dikker is of niet, als je een dikke pad eronder hebt?
Lijkt mij vreemd, maar ik ben een leek op zadelgebied, dus als dit veel uitmaakt dan hoor ik het graag.

Ik heb verder geen verstand van zadelmakerij en het wel of niet passen van een zadel, maar dat van mij heeft nooit geschoven. Ook zadels van andere die het daar hebben laten maken schuiven niet. Of een standaard, al klaar zadel van dezelfde winkel. Eigenaar kwam langs met de boom die in het betreffende zadel zat, die paste, zadel werk gekocht en heeft geen dag geschoven.

Persoonlijk zou ik dus niet snappen waarom een custommade zadel schuift.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:08

De laatste pagina's speelde een andere discussie maar zijn toch een aantal voor mij relevante andere antwoorden gegeven. Het lijkt erop dat zadelmaker a. en zadelmaker b. het niet met elkaar eens zijn op een paar essentiele punten.

06csma schreef:
Dan is waar het omgaat (het paard ) niet de onderliggende partij.

Hier heb ik zadelmaker a. nog niets specifieks over zien schrijven.
Maar het is een waar woord!

06csma schreef:
Aangezien de customer in komt zitten en samen met ons de ideale combinatie tussen pasvorm en zit bepaald ,en daar daar nog al wat verschillen in voorkomen wat betreft de zit van de een is niet de kont van de ander , waardoor de ligging van het zadel op het paard ook KAN veranderen.

Met andere woorden zit bepaalt ook pasvorm van het zadel op het paard en dus niet alleen de boom zoals zadelmaker a. aangeeft.

06csma schreef:
Inderdaad , wij kunnen de zit van iemand zo beinvloeden naar iets wat bij een ander averechts werkt ,
ik heb eens een zit plus de richting van de stirrupleathers zodanig veranderd om de juiste houding te bewerkstelligen dat ik weet dat dit grote verschil zeer nadelig kan zijn voor iemand die van nature een goede zit heeft ,wat dus de druk van de boom op de paardenrug verlegt.

Een nadere toelichting van zadelmaker b. op het feit dat volgens zadelmaker b. de zit van zadel/ruiter de druk op de rug verandert/gestuurd kan worden. Dus niet alleen volgens zadelmaker a. een zaak van de boom moet passen op de rug van een stilstaand paard.

06csma schreef:
Elk zadel moet ingereden worden , maar moet wel direct passen.

hier zijn zadelmaker a. en zadelmaker b. het niet eens.

06csma schreef:
heeft niets met pasvorm te maken trouwens maar met lekkerder zitten ,soepel en zo minder gaan kraken ,het nieuwe er van af enz enz

Ook hier zijn zadelmaker a. en zadelmaker b. het niet eens.
De theorie van zadelmaker b. volgend zou het zeker geen goede zet zijn het zadel te laten inrijden door een ander.. ervan uitgaand dat zadelmaker a. gelijk heeft en het een inrijprobleem betreft, waar zadelmaker b. stelt dat een zadel vanaf het begin goed moet liggen.

Ik zou hier graag toelichting op hebben.

Los daarvan: ik heb een paar handgemaakte schoenen (ik loop niet altijd goed). Die zitten vanaf dag 1 perfect. Het is een fabeltje dat je schoenen moet inlopen. Dan knellen ze ergens namelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:15

Nu ik er over nadenk: wellicht is een mediator een goed idee. Of een second opinion. Zadelmaker b. wellicht.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:26

CherokeeChum schreef:
@ Muis;Bedoel je nu dat een andere ruiter als degene waarvoor het zadel oorspronkelijk voor gebouwd was,de ligging kan beinvloeden,van passend naar niet goed liggend?

06csma schreef:
Inderdaad , wij kunnen de zit van iemand zo beinvloeden naar iets wat bij een ander averechts werkt ,
ik heb eens een zit plus de richting van de stirrupleathers zodanig veranderd om de juiste houding te bewerkstelligen dat ik weet dat dit grote verschil zeer nadelig kan zijn voor iemand die van nature een goede zit heeft ,wat dus de druk van de boom op de paardenrug verlegt.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn waarom Dot niets van dit zadel moet hebben?
Francis gaf al aan dat er ergens wat stoorde in de zit,waardoor zij pijnlijke benen kreeg,dat en een zadel wat (nog) niet stabiel ligt lijkt mij niet zo'n
happy combi....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 01:40

De tuffypad is niet gratis aangeboden, die is mee geweest, heeft niet op het paard gelegen om dat mijn eigen pad ook voldeed volgens zadelmaker en is achteraf weer mee terug genomen zonder dat er een woord over 'gratis aanbieden' gesproken is.. Weer jammer dat er geen getuige bij was...

Dit zadel komt in deze staat niet meer op mijn paard omdat ik weiger het paard nog verder aan gort/zuur te rijden.
Derden een zadel laten inrijden weiger ik omdat ik van mening ben dat een verkoper zijn verantwoordelijkheden niet dient af te schuiven op klanten die totaal buiten het hele gebeuren staan en ik ben wel degelijk ingegaan op het aanbod om het zadel in te láten rijden door zadelmaker maar zadelmaker weigerde garanties te geven wat betreft de staat van het zadel bij terugkeer en eventuele genoegdoening als blijkt dat het zadel alsnog niet past of bij schade die ontstaan is.
Gequote uit ontvangen e-mail:
Ik ga geen garanties afgeven in een situatie waarin de gemoederen gespannen zijn en waar het nu al draait om welles-nietes.
Stel het zadel valt bij op de vloer. Of wij komen in een regenbui terecht komen, of er komt een vlek op. Nog meer problemen! Niet dus.
En wie bepaald dan zo meteen wat goed-liggen is? Weer welles-nietes ?

Zadelmaker is steeds harder bezig de koper door het slijk te halen met onwaarheden en verdraaïngen van woorden en situaties.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:40

Wij hebben 5 zadels voor 5 paarden.
1) Voor Diane, een zadel van Willem. Lag in het begin goed en schoof niet. Past nog altijd. Is nu +/- 12 jaar oud. Wordt veel op gereden.
2) Voor Dolly, een zadel van Willem. Lag in het begin "een beetje losser dan dat van Diane". Na 2 weken lag het vast. Past nog altijd. Is nu +/- 12 jaar oud. Wordt helaas (Dolly) niet veel meer op gereden. Nu uitleen.
3) Voor Gazal, een zadel van Continental. Lag vanaf het begin goed, schoof niet. Past nog altijd. Is nu +/- 14 jaar oud. Wordt nu voor inrijden paarden gebruikt.
4) Voor Jerry. 2 zadels, beide van Louis zelf (Louis maakt regelmatig "eigen" zadels en verkoopt dan 2e hands). Beide lagen vanaf het begin goed, schoven niet. Passen (beide) nog altijd. Zijn resp. 4 en 1/2 jaar oud.
5) Voor Chiane. 2 zadels, beide van Louis zelf (zie boven). De 2e is nog niet klaar. Ik ben aan het bewerken. Het (1e) zadel van Chiane schoof behoorlijk. Na 2 a 3 weken lag het zadel vast. Past perfect (haar nieuwe zadel krijgt zelfde Ralide boom). Zal ook wel weer schuiven.

3 opm.:
Het 1e zadel van Chiane was een kopie van het 1e zadel van Jerry (gelijk klaar).
Francis heeft op het zadel van Chiane (met Chiane) gereden. Ging goed. Er waren dus geen anpassingen nodig.
Francis moet even doorbijten.

Sabine Fuchs (op verzoek van Louis).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:17

sablou schreef:
Eerst even over Blaze.
Blaze maakte in een eerder topic een rotte opmerking over het feit dat hij in het verleden wel had gezien, dat het met mij niks was. Dat moet Blaze niet doen, want Blaze weet, net zoals heel veel van jullie hier, niet wat custom made westernzadels zijn. Hij heeft er nooit 1 gemaakt, zelfs niet gehad. Hij rijdt (naar eigen zeggen) Italiaanse zadels, die zonder uitzondering van chroom gelooid “meubel leer “ zijn gemaakt. Blaze heeft mij ook voor niets laten komen, mij enkele zaken uit laten zoeken en vervolgens nooit meer iets van zich laten horen. Daar was ik dus niet te min voor. Dat is verre van netjes. Een briefje was voldoende geweest. En nu dus het slimme jongetje uithangen.

MVG Louis

Ik ben blij dat je ons steeds weer bewust maakt van het feit dat we dom zijn en geen verstand van
zadels hebben.
Ondertussen is ons paard erg blij met zijn Italiaanse *nep* zadels en loopt de sterren van de hemel Haha!
Maar ja dit slimme jongetje van 45 zal wel te dom zijn om er iets van te snappen Cool

Ik ga me niet de moeite doen om je tegen te spreken.(in de HK heeft Sandra (die er ook bij was) duidelijker uit gelegd waarom we uiteindelijk geen vertrouwen meer hadden in een *duur* custom made zadel gemaakt door jou.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:35

Jongens, die heeft niets te maken met dit topic. Graag niet persoonlijk worden en on topic blijven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:43

Nouja om dan idd maar ff ontopic te blijven: m'n italiaanse prulletje van meubelleer (ja het zit idd als een luie stoel) schuift iig niet, heeft dat ook nooit gedaan ook niet op een geschoren en dagelijks gepoetst paard met gladde pad en losse singel.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:51

Ook ik volg dit topic met grote belangstelling. Ook ik hoopte in de toekomst een me een zadel van deze meneer te kunnen veroorloven. Ook ik heb hier inmiddels mijn zeer gerede twijfels over en dan niet vanwege de kwaliteit Verdrietig Nog altijd is er (van beide zadelmakers) geen antwoord op de zeer duidelijke vragen van Ibbel:
Ibbel schreef:
Heb jij een verklaring waarom het paard met 3 verschillende andere zadels (verschillende types BM, een orthoflex en een Wintec Engels zadel) en dezelfde ruiter wél goed en ontspannen loopt? Want dat begrijp ik dan niet (en ik heb het met eigen ogen aanschouwd, én op de foto gezet)

En heb jij een verklaring waarom een gerenommeerde trainer het paard óók niet goed/ontspannen/soepel vond aanvoelen onder de Vaquero en wél onder de BM (daar was ik dan weliswaar niet bij, dat was 1 dag later)?

Dat het zadel schuift vanwege de wol wil ik best geloven en aannemen, maar dat staat imo los van het protest van het paard. En naar verwachting wordt het protest sterker - en niet minder - als de wol inzakt, omdat datgene wat het paard kennelijk hindert, dan nog minder gedempt wordt...

En, als laatste vraag: weet jij heel, heel zeker, dat goed passen en lekker liggen (voor het paard z'n gevoel) identiek zijn?Ik kan me nl heel goed voorstellen dat ik een perfect passend stel maatschoenen aanschaf, maar dat die me tóch hinderen omdat ze bv een te hoge wreef hebben (wat je in stilstand niet merkt, maar pas als je gaat lopen) Heb jij bv. bekeken wat die losse boom doet in beweging?

Ongeacht de uitkomst van dit conflict (want daar hebben wij tenslotte eigenlijk niets mee te maken) wil ik als potentiële klant toch wel antwoord op deze vragen. En wat die uitkomst betreft vrees ik het ergste - de toon is gezet en het lijkt me voor beide partijen erg moeilijk om dit nog om te buigen.

@Francis: ik heb ergens gelezen dat Dot met longeren graag voor stofzuiger studeert en dat Louis dat ook "een goed teken" vindt. Heb je haar al eens gelongeerd met het zadel op? Lijkt me de ultieme test - uitvoeren en filmen die hap, met een aantal onafhankelijke getuigen.

@Sablou: het is volkomen duidelijk dat jullie vierkant achter je product staan en dat siert jullie. Wat jullie echter over het hoofd gezien hebben is dat Francis daar óók vierkant achter staat. In al haar uitlatingen (hier op Bokt in ieder geval) vanaf het moment dat ze het zadel is gaan gebruiken is ze er altijd positief over geweest ("aan het zadel kan het niet liggen..."). Alleen dat rare paard van haar denkt daar duidelijk anders over. Door aan te komen met singel-en-pad-oplossingen en haar overwicht op het paard en rijkunst ter discussie te stellen val je in dezelfde valkuil als de fabriekszadelverkopers die je blijkens je eerdere uitlatingen zo verafschuwt (die valkuil dan he).

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:11

Tja, als ik dit lees krijg ik, alle goede adviezen ten spijt van zadelmaker A niet meer vertrouwen in zijn service. Wat ik wel weet is dat andere verkopers, ik noem geen namen, zeggen dat als een klant niet tevreden is met zijn custommade zadel ze dit gewoon terugneemt, geen discussie meer mogelijk. Ze verkoopt het toch wel weer, zo is haar redenering. Mischien iets voor zadelmaker A om over na te denken, dan is alles opgelost en gaat zijn goede naam niet verder door het slijk!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:13

Ik ben behoorlijk geschrokken van dit topic en ik zit me eigenlijk te verwonderen over het feit dat er nog geen slotje op zit Bloos

Ik kan eigenlijk alleen maar positief zijn met mijn ervaring met de zadelmaker. Mijn zadel ligt vanaf dag één goed en schuift niet (al zou dat ook kunnen komen doordat mijn paard een behoorlijke schoft heeft) en hij reageert er erg goed op. Scotty is nu zelfs aan het stofzuigen, iets wat hij nog nooit gedaan heeft.
De zadelmaker heeft de tijd voor me genomen en er voor mijn gevoel veel moeite voor gedaan om een goed passend zadel af te leveren.

Wat het inrijden van een zadel betreft, de twee zadels die ik hiervoor gehad heb, hebben in het begin een beetje geschoven. Dit ging na verloop van tijd echter wel weg. Wel hebben de zadels zich naar mijn zit moeten vormen, maar ik denk dat dat voor elk nieuw zadel geldt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:19

Zadelmaker a. is online geweest en heeft geen antwoord gegeven op mijn vraag. Wellicht dat zadelmaker b. antwoord kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:28

@Spotless: op 1 vraag KAN geen antwoord komen, want betreffende "gerenommeerde trainer" heeft niet op beide zadels gereden, die heeft alleen op het 'probleemzadel' gereden, waarbij wij geconstateerd hebben dat het zadel ook bij hem dusdanig scheef zakte dat hij na twee rondjes galop moest stoppen omdat het zadel gevaarlijk scheef lag.
Enige conclusie die je daar uit kunt trekken is dat de zit van de koopster niet de oorzaak is van het scheefzakken, want betreffende 'gerenommeerde trainer' zit wat je mag noemen 'wel aardig' Haha!
Maar hij heeft geen vergelijking kunnen maken in EIGEN beleving tussen het ene en andere zadel, omdat hij maarmet 1 zadel gereden heeft.
Staat overigens ook allemaal op video.

Betekent dus stomweg dat een andere oorzaak dan de zit van de ruiter aanwezig is voor het scheefzakken van het zadel.

Objectief gezien kun je d'r niet meer of minder van maken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:30

sablou schreef:
Francis moet even doorbijten.

Wat moet Francis nou met zo'n opmerking? Ze heeft een heel duur zadel gekocht, waar d'r paard heel beroerd onder loopt, ze rijdt met een ander zadel en 't paard loopt prima. Andere mensen in dit topic geven aan geen grote problemen te hebben gehad met schuiven, lijkt mij toch een hele duidelijke hint?

Ik heb ondertussen de mails ook gelezen en dat gaf echt de doorslag; van zo iemand wil ik geen zadel hebben.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:55

Sonja schreef:
@Spotless: op 1 vraag KAN geen antwoord komen, want betreffende "gerenommeerde trainer" heeft niet op beide zadels gereden, die heeft alleen op het 'probleemzadel' gereden, waarbij wij geconstateerd hebben dat het zadel ook bij hem dusdanig scheef zakte dat hij na twee rondjes galop moest stoppen omdat het zadel gevaarlijk scheef lag.
Enige conclusie die je daar uit kunt trekken is dat de zit van de koopster niet de oorzaak is van het scheefzakken, want betreffende 'gerenommeerde trainer' zit wat je mag noemen 'wel aardig' Haha!
Maar hij heeft geen vergelijking kunnen maken in EIGEN beleving tussen het ene en andere zadel, omdat hij maar met 1 zadel gereden heeft.
Staat overigens ook allemaal op video.

Betekent dus stomweg dat een andere oorzaak dan de zit van de ruiter aanwezig is voor het scheefzakken van het zadel.

Objectief gezien kun je d'r niet meer of minder van maken.

Dat is vraag 2, zeg maar Knipoog
Vraag 1 gaat over dat Francis zelf wel op alle zadels heeft gereden (in aanwezigheid van Ibbel en DD). En ook daar was een duidelijk verschil zichtbaar. Daar is nog steeds geen verklaring voor gegeven. Noch voor vraag/opmerking 3 en 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:00

Er staat ook "1 vraag" en niet "vraag 1".
Rest hou ik me lekker buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 11:02

Even terugkomend op custom-made versus hand-made (1e hands en 2e hands)
06csma schreef:
Moet ook dan perfect passen ,maar is dus niet opmaat gemaakt voor die ruiter en dat paard.
Aangezien de customer in komt zitten en samen met ons de ideale combinatie tussen pasvorm en zit bepaald ,en daar daar nog al wat verschillen in voorkomen wat betreft de zit van de een is niet de kont van de ander , waardoor de ligging van het zadel op het paard ook KAN veranderen.

Het is dus af te raden om een custom-made zadel van iemand over te nemen, want het zadel is zo gemaakt op de 1e eigenaar (qua zit en pasvorm) dat dit bij een volgend paard en ruiter eigenlijk alleen maar voor problemen kan gaan zorgen....
De kans dat iets net zo perfect past als bij de 1e eigenaar is zo klein, dat het een wonder mag heten als dat gebeurd.
Ook een eye-opener Cool

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:55

ik heb geen custom -made zadel en ook nooit gehad

het eerste westernzadel wat ik aanschafte, nu 13 jaar geleden, had dezelfde problemen als dat van francis
zo lag het echt perfect op het paard maar eenmaal aan het rijden met mijn 3 jarige schoof het naar opzij
geen pretje kan ik je verzekeren als je een paard inrijdt
en inderdaad is mijn welsh-cob rondgeribt en had toen nog geen schoft

terug naar de verkoper(horseman outfitter) en probleem uitgelegd
ik kreeg het volledige geld terug en kon een ander zadel uitzoeken
mijn trainer rade een roping allround aan omdat dat makkelijker zou blijven liggen op zo'n bol knolletje als een reining model roundskirt
hij had gelijk, zadel bleef ondanks mijn losse aansingelen gewoon liggen , ook tijdens het opstappen
ik rij nog steeds met dit zadel en het enige wat wat versleten is is de suede zit die inmiddels glad begint te worden

ik ben van mening dat een paard in beweging heel anders zijn rug en schouders gebruikt als in stilstand
als je schoenen koopt ga je er ook niet voor niets mee lopen om te voelen hoe dat gaat ook al zitten ze zittend of stilstaand prima

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:25

Wat ik een beetje jammer vind is dat er alleen maar over het schuiven van het zadel gesproken wordt. Laten we er even voor het gemak van uitgaan dat het zadel past. Dit is overigens door Francis ook al die tijd al aangegeven, dat ze op dat punt geen twijfel heeft aan de kundigheid van de zadelmaker. Maar haar paard ervaart het blijkbaar niet als dusdanig.

Ik heb even op de vaquero site gekeken en vond daar dit stukje

Citaat:
Maar het belangrijkste van alles is, dat onze westernzadels met liefde voor paarden worden gemaakt. Met een perfect op uw paard passende tree, waarbij we zelfs binnen de normale toleranties, aanpassingen garanderen, zodat uw trouwe viervoeter nog jaren met plezier onder het zadel gaat.

En als ik dit topic lees, wordt daar dus kompleet aan voorbij gegaan. Francis moet maar even doorzetten...... Maar het gaat volgens mij helemaal niet om Francis, maar om haar paard!

Francis heeft uit liefde voor haar paard een duur custommade zadel gekocht. Voor haarzelf had ze waarschijnlijk ook wel een lekker zittend zadelmarkt zadeltje kunnen kopen voor € 200,-- Maar uit liefde voor het paard is deze custommade gekozen.

Maar, in dit topic blijkt dat het paard blijkbaar van geen enkel belang is..... ze moet maar gewoon even doorzetten Ziek

Als nou dat paard steeds meer protesteerd met elke keer dat dat onder het betreffende zadel moet, dan kan je je voorstellen dat dat inrijden grote problemen gaat opleveren. Zoniet misschien zelfs ivm bokken en wegspringen levensgevaarlijke situaties!

Wat ik me ook afvraag.... als het paard nu hinder van welke aard dan ook ondervindt met dit zadel waar nog teveel "schaap" onder zit. Hoe kan die hinder dan minder worden als het schaap dunner is geworden? Het lijkt mij dat als dat lekkere dikke kussen wat er nu tussenzit dunner wordt, dat dan het paard de hinder die ze nu heeft als nog duidelijker ervaart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:29

@Laika: dat was idd meerderen al opgevallen.
Als antwoord van Sablou blijkt alleen de tunnelvisie... 'het zadel past goed'.