[WN] Barefoot Arizona

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Barefoot Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:32

@Judtih_: Boomloze zadels hebben geen boom. Dat betekend automatisch dat ze ook niet "kiepen" zoals een zadel met boom dat doet, omdat er geen harde, laterale delen in zitten. Het hele zadel kan dus onafhankelijk van zijn delen bewegen in alle richtingen! Heel super dus, geen gebonk op je paard.

@Biancaa: Net als met de Cheyenne, zit ook op de arizona geen ruggengraat-vrijheid in het zadel zelf, dus een pad die ervoor zorgt dat de ruggengraat vrij blijft is een absolute must. Maar er zijn wel variaties voor... bij justwestern.nl zijn er ook western pads met inlages, die de ruggengraat goed vrij houden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:34

Biancaa schreef:
Oh gelijk nog een vraagje, mag je onder de arizona ook een gewoon westernpad onder? Of moet je daar dus ook perse een met pads doen?

Ik rijdt met een neopreenpad eronder, werkt super. Voor de wedstrijden leg ik daar een showblanket overheen.
Zorg er wel voor dat je er een hele dikke pad onderlegt (en niet zo'n divozaflubber) zodat de druk goed verdeeld wordt en je bij je beugelophanging geen last krijgt van drukkingen.
En je kunt natuurlij kiezen voor de grandeur met inlages, net wat je zelf wilt.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:30

Heb nog een ander vraagje: Ik heb ook de Arizona, en rijd die met de western Physiopad. Nu schijnt het dat dat spul waar die inlages inzitten (sympanova) kan gaan irriteren op de huid van je paard. Is een loeidure pad, dus wil graag weten of een van jullie er ook mee rijd en of je er last van hebt? Vraag het maar effe hier, anders moet ik een heel nieuw topic openen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:35

Als je er nu zelf geen probleem mee hebt, wat is het probleem van het gebruiken dan??
Ja er zijn paarden die last krijgen van uitgetrokken haren (zeker met winterhaar) en wrijving.
Maar als jij hier niets van merkt bij jouw paard blijf hem dan lekker gebruiken als je er tevreden over bent.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:39

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad. Ik zal het dus nu met de wintervacht maar extra in de gaten houden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:01

Niet ieder paard heeft last van sympanova hoor. Ik heb een HAF pad met sympanova onderkant en niks geen problemen hoor.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:48

Vraagje, wat zijn in de praktijk precies de verschillen tussen de Arizona en de Nevada?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:20

Nevada :

- heeft door de vierkante vorm een grotere oppervlakte
- lijkt hierdoor meer richting Spaans / Portugees dan echt western
- heeft hierdoor meer raakvlak met , en dus meer grip op paard
- houdt hierdoor ook wel meer warmte vast
- maar in 1 maat verkrijgbaar , Arizona heeft wel grotere zitting
- Engelse singelstoten dus met dressuursingel te gebruiken

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 07:46

Zit een Nevada wel hetzelfde als een Arizona dan? En kan er onder beide zadels een westernpad gebruikt worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:18

Ik heb de Nevada nooit getest, dus ik weet niet of die anders zit dan de Arizona.
Wel kun je onder ze allebei een westernpad leggen, maar dan zou ik er wel een zoeken met ruggengraatvrijheid en die de druk verdeeld. Ik heb zelf de shockpad, bij justwestern gekocht, daar kun je zelf nog extra inlages bij doen.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:35

Ik wil net zeggen. Bloos Op de officiele website word het rijden met een gewoon westernpad sterk afgeraden, omdat een boomloos zadel zelf niet de druk verdeeld door gebrek aan boom. Daarvoor heb je dus een speciaal pad met inlages nodig.
De officiele pads bevallen mij goed, ook uit de wasmachine Knipoog. Tevens kan je van andere fabrikanten van dit soort pads kopen, waardoor je minder geld kwijt en je meer keuze hebt. Die "burgetpads" zijn vaak niet eens duurder dan een goed westernpad. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:38

@ Attack: Ik gebruik nu onder mijn Arizona de standaard Grandeur pad, en daar heb ik een showblanket bij besteld via een andere website, die er strakjes overheen gaat. Zo lijkt het alsof je gewoon met een showblanket rijdt, maar heb je toch de ruggengraat vrijheid. En ik heb met de standaard grandeur pad + de blanket nu nog steeds minder geld uitgegeven dan een physio grandeur pad kost, maar het eindresultaat ziet er wel heel gaaf uit strakjes!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:39

cream_1986 schreef:
Ik wil net zeggen. Bloos Op de officiele website word het rijden met een gewoon westernpad sterk afgeraden, omdat een boomloos zadel zelf niet de druk verdeeld door gebrek aan boom. Daarvoor heb je dus een speciaal pad met inlages nodig.
De officiele pads bevallen mij goed, ook uit de wasmachine Knipoog. Tevens kan je van andere fabrikanten van dit soort pads kopen, waardoor je minder geld kwijt en je meer keuze hebt. Die "burgetpads" zijn vaak niet eens duurder dan een goed westernpad. Ja

MysticTinker heeft het ook over een pad met ruggegraatvrijheid. Alleen dan een western-uitvoering.
Die shockpads (ik verkoop ze ook, dus ik weet waar ik over praat) zijn ideaal onder een boomloos zadel.
Voordeel: Ze zijn mooi en ze zijn helemaal niet zo duur. En ze kunnen ook heel makkelijk gewassen worden, inlages eruit, en in de wasmachine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:53

Ja klopt, deze:
Afbeelding
Ze zijn echt erg fijn.
Je moet de pad alleen onderaan even met een paar stikseltjes vastzetten zodat de inlages niet omlaag zakken. De inlages zijn nog wat dikker dan die van de grandeur pads.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:31

wat voor rugklachten kregen jullie (waar zat de pijn)? Ik zou ook graag over een jaartje of wat overstappen naar boomloos, maar heb van mezelf al erge rugklachten.. is het dan niet aan te bevelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:34

Waarom zou je rugklachten krijgen van een boomloos zadel ??
Als je ze al hebt zullen ze misschien niet verminderen, maar dat kan met een boomzadel ook het geval zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:41

Bij mij helpt het juist goed tegen de pijn in de rug. Mijn rug ontspant van het rijden, als ik een tijdje niet heb gereden dan voel ik dat snel in mn rug. Je wordt niet zo in een houding gedwongen, ik denk dat het daardoor komt.
Ik zou gewoon eens een testzadel laten komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:13

DubbelDun schreef:
Waarom zou je rugklachten krijgen van een boomloos zadel ??
Als je ze al hebt zullen ze misschien niet verminderen, maar dat kan met een boomzadel ook het geval zijn.

op de eerste pagina staan een berg verhalen van mensen die er rugpijn van kregen Knipoog vandaar ..

@ MysticTinker : Tja een zadel laten komen doe ik nog maar niet, heb voorlopig geen 600 euro liggen om er 1 te kopen Knipoog Tegen de tijd dat ik dat wel heb zal ik t zeker eens proberen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:22

Ah proberen kan nooit kwaad, kost geen 600 euro Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:38

Wat kost dat zo'n testzadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:37

Een testzadel kost niets, alleen te doorsturen naar de volgende tester betaal je volgens mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:39

Ja klopt, je hoeft alleen de verzendkosten te betalen, rond de 12 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:44

Ik had vroeger rugklachten met mijn Wintec zadel, nu rijdt ik boomloos en ik heb sindsdien nooit meer rugpijn gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:56

klinkt erg interesant Lachen

heb ondertussen m'n pas gekochte zadel weer in de verkoop gezet, t paste toch 'net niet' tijdens t rijden gleed ie iets te ver naar achter naar m'n zin.. dus als ik die verkocht heb ga ik zeker eens kijken naar een boomloos zadel. iemand een iedee hoe lang de wachttijd is voor z'n testzadel? En ben je daarna wat verplicht? of kun je het weer doorsturen en verder geen verplichtingen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:59

Je bent helemaal niks verplicht. Ik ken ook mensen die twee of drie keer een zadel testen, en daarna toch nog een jaar moeten sparen.
De wachttijd was bij mijn zadel 3 weken, maar het ligt er maar aan hoeveel mensen op de lijst staan. Net voordat ik klaar was met testen kreeg ik een mail dat er niemand meer op de lijst stond, en ik kon hem terug sturen naar de verkoper, en de dag erna kon ik hem toch naar iemand anders sturen die er net een had aangevraagd, die had hem dus binnen 2 dagen thuis!