Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:SP: Je hebt ook moderne zadels met een hele open zit. En als je naar voren wordt geduwd, ligt het zadel gewoon niet goed op het paard.Qimm schreef:Ik zie soms wrongen op zadels dat ik echt het idee heb dat ik zit te kijken naar zadels voor aangepast paardrijden zeg maar
Bij die wrongen is het dus wel de bedoeling dat je bovenbeen daar achter ligt, de wrong mag niet je bovenbeen in een positie duwen.
Al vind ik het met bv Custom ook wel vrij belachelijk worden.
Maar geloof mij dat je soms erg blij kan worden van een wrong met een paard dat groot beweegt en dan vol in de rem gaat
Daphara schreef:Dus nee, ik vind het niet oké dat er (zonder echte kennis van zaken) één zadel voor meerdere paarden wordt gebruikt en eventuele mindere ligging met een pad wordt opgevangen. IMO zou een zadel in basis gewoon al goed moeten liggen, anders moet je niet willen opstappen.
Ibbel schreef:Jessix schreef:Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.
Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden
SjonnieZ schreef:Ik denk dat de commercie ook een rol speelt.
Ik heb mijn zadel voor mijn vorige paard gekocht.
Op mijn huidige paard kon het zadel prima worden aangepast volgens de zadelmaker, een oude rot in het vak.
Komt er na zijn pensioen een nieuwe dame van hetzelfde bedrijf naar mijn zadel kijken zegt ze dat het zadel niet geschikt is voor mijn paard.
Paard was iets te dik dus eerst op gewicht laten komen. Komt ze weer kijken en roept ze..
Dit paard heeft geen prestige rug maar raar maar waar past het wel.
Prestige rug?
Als dat de manier is waarop zadels aangemeten en verkocht worden dan past het al gauw niet..
996981 schreef:Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast?
Daphara schreef:996981 schreef:Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast?
Toevallig wel en toevallig heb ik ook schoenen die goed passen.
Maar dat is mijn mening.
Ibbel schreef:Jessix schreef:Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.
Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden
Jessix schreef:Ibbel schreef:
Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus jegaat voor mij niet op.
Amiigo schreef:Jessix schreef:
Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus jegaat voor mij niet op.
Het is gebruikelijk dat de trainer een eigen hoofdstel en zadel gebruikt en de meeste zien wel of een zadel goed genoeg past. Wordt nogal een duur grapje als je op een 3 / 4 jarige een zadel passend laat maken, vooral in de eerste maanden kun je dan een abonnement nemen op de zadelmaker.
Jessix schreef:Ibbel schreef:
prugelpiet schreef:Nee, want er zijn vrij weinig prof. ruiters die met zadels van een ander gaan rijden. Die zitten het fijnst en beste in hun eigen zadels en leggen die op alle paarden. Je kan je zadel wel meegeven, maar 9 v/d 10 zal je zeggen het weer mee naar huis te nemen.
Om het dan toch maar te vergelijken met mijn eigen ervaring: er komen bij ons veel klanten paarden proberen met hun eigen springzadels. Precies om de reden dat ze in hun eigen zadels het lekkerst, beste en stevigst zitten.
Jessix schreef:prugelpiet schreef:Nee, want er zijn vrij weinig prof. ruiters die met zadels van een ander gaan rijden. Die zitten het fijnst en beste in hun eigen zadels en leggen die op alle paarden. Je kan je zadel wel meegeven, maar 9 v/d 10 zal je zeggen het weer mee naar huis te nemen.
Om het dan toch maar te vergelijken met mijn eigen ervaring: er komen bij ons veel klanten paarden proberen met hun eigen springzadels. Precies om de reden dat ze in hun eigen zadels het lekkerst, beste en stevigst zitten.
Ja dat zal allemaal wel, maar zoals ik al schreef is dat voor mij dan dus niet van toepassing.
prugelpiet schreef:Niemand heeft ook gezegd dat dat op jou van toepassing is/was. Het bericht waar je in eerste instantie op reageerde ging al over een paard bij een ander in training hebben.