tengeltje11 schreef:ik volg even mee.
na jaren niet rijden, staat hier nu een nieuw rijpaardje... braaf, ouder dier, maar hij kreeg dus ook zijn western-zadel mee....
altijd boomloos gereden vroeger, dus zal wel wat aanpassen zijn.
nu kreeg ik ook een pad of 5 mee en als ik de vorige eigenaresse mocht geloven, legde zij 3 verschillende pads over elkaar onder het zadel. Leek me enorm onhandig?
wat leggen jullie onder je westernzadel?
Ik heb 2 pads bij mijn zadel en nog een dunnere fleece. Ik leg gewoon 1 pad onder het zadel en niet meer. Soms kan er een liner onder zodat de pad schoon blijft, daar zit ik nog wel aan te denken.
Verder, ik heb geen idee wat voor model mijn zadel heeft. Velen zijn 'reiners' is me opgevallen als je de tweedehandsmarkt bekijkt. Een vlak zadel is op zich juist fijn, niet opgesloten. Daarnaast, wade zadels zijn onbetaalbaar, en gebruikt vind je ze haast niet. Mijn model lijkt wel wat op een endurancezadel, maar dan met een knop. Dus kennelijk valt het best mee met het oncomfortabele. Dressuren engelse style gaat gewoon zonder issues. Met een springzadel kan ik ook gewoon z-oefeningen doen. Ook een endurance paard moet de rug goed gebruiken. Een holle rug is nooit gewenst. Een recreatiepaard zal de rug ontspannen en gewoon een natuurlijke hoofd-hals houding zoeken, dan is de rug niet hol. Het enige wat kan bij sommige reiningzadels is me opgevallen is dat de beugels net als bij barrelracers meer naar voren zitten. Dan zit je misschien minder fijn. Maar dat lijken ze ook niet allen te hebben. Dus mag je dan de conclusie trekken dat reiners goede allround zadels zijn? Lijkt mij wel.