[WN] Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:04

Een diep zadel is niet per definitie slechter voor je rug hoor, dat is ook iets wat ik absoluut niet wil zeggen.
Maar door míjn lichaamsbouw is het wel slechter voor mijn rug. Ik heb geen rugprobleem, behalve een iets holle rug, maar sommige zadels trekken dit holler en dat is wel pijnlijk.
Ik heb door een hormonale aandoening een stevig achterste en bijbehorende bovenbenen (de zogenaamde Surinaamse kont :+ , maar van boven maatje M). Door een diepe zit, wordt mijn achterwerk eigenlijk omhoog gelift en mijn rug hol gezet. Het zadel wat je net plaatst (schitterend zadel overigens!), loopt van voren vrij hoog op. Door mijn forse bovenbenen word ik daardoor wat achter in het zadel gezet. Hetzelfde probleem als wat ik bij mijn huidige zadel heb zeg maar. Maar daar is geen ruimte, dus trekt ook hier mijn rug hol.
Daarom is voor mij een vlakke zit beter :j

Het fenomeen boomloos vind ik nog steeds erg interessant. Ik heb er gewoon te weinig kennis van en ervaring mee om er iets van te vinden. Daarom ook de vragen. Want ik wil het niet per definitie uitsluiten door iets van horen zeggen. Maar als ik het goed begrijp is de drukverdeling ook gewoon goed bij een niet-lichtgewicht ruiter (en dan bedoel ik eerder volslank dan echt te zwaar).

Ik vind het een erg interessante discussie, fijn dat jullie zo meedenken! Erg leerzaam :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:16

Ik vind dat een hele eerlijke benadering, dat je door weinig kennis / ervaring nog even geen mening vormt +:)+

De grap is vaak dat mensen al snel "iets" van "boomloos" vinden, en daar hele kritische vragen over gaan stellen...die ze vervolgens niet ook over "boomzadels" stellen want dat is normaal :P

Iets dat men al jaren gebruikt dat wordt dan totaal niet in twijfel getrokken want die kritische vragen die reserveert men exclusief voor nieuwe dingen :P

En dan krijg je heel vaak dat iemand roept dat je op "boomloos" (wat dat ook mag zijn :P ) niet mag lichtrijden of dergelijke onzin, en dat een boom het gewicht van de ruiter veel beter verdeelt.

Waarna men intens tevreden met de goede keus, bij wijze van spreken het eerste de beste boomzadeltje van de zadelmaker uit het dorp (die niet zijn beste dag had tijdens het passen := ) op het paard kwakt en daar al lichtrijdend de schoftspieren mee afbreekt....

Want dat lichtrijden op een boomzadel ook niet ideaal is, of dat een boom juist voor slechtere drukverdeling kan zorgen, daar wordt dan niet over nagedacht -O-

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:26

ElCid schreef:
DubbelDun schreef:
@el cid: mooi zadel.
Over het boomloze/druk gedeelte ben ik het niet met je eens :)
Het zadel 'as we know it' is uitgevonden omdat er mensen op paarden werden gezet die niet (goed genoeg) konden rijden (militairen) die moesten toch in het zadel blijven en aan een houten boom konden ze makkelijker dingen vastknopen om dat voor elkaar te krijgen (beugels-singels etc).

Dan moeten we die boom toch maar in ere houden ;) , want er zijn nog steeds hele volkstammen die niet ( goed genoeg) kunnen rijden maar het wel doen. Als je die op een boomloos zadel zet (mogelijk ook nog met wat overgewicht :o ) wordt zo'n paard ook niet blij /3

Oke, dan snap ik wat je bedoeld met een vlakke zit ( was ook meer richting de opmerking dat iemand in de Wade bij het zien al rugpijn kreeg ;) , in de Wade en de kruising ( maar ook in de Portuguesa) is de zit vlak, doordat er meer ruimte is, maar wel diep door de hoge cantle. Diep en vlak zijn hier dus 2 verschillende dingen :o

Ondanks alles blijf ik bij mijn standpunt dat een, goed passend, boomzadel een optimale drukverdeling geeft. Maar dan benadruk ik wel het goed passen, andere werkt het compleet averechts. Voor beide ( met en zonder ( flexibele) boom is iets te zeggen maar zal per geval bekeken moeten worden, geen van beide zal altijd de oplossing zijn.

Nou nou, mijn broertje is aan het leren rijden op mijn pony met mijn barefootje.
och och arme pony.
Mijn ervaring is dat ze het lichtrijden zo veel sneller onder de knie hebben (ze VOELEN het)
Dus in feite is het zelfs beter voor de pony.
En boom of boomloos maakt helemaal niets uit voor de drukverdeling.
(met stuiteren vind ik zelfs de boomloos fijner, vangt vind ik meer het stuiteren op.)

Je hebt het wel over een passend boomzadel, maar heb jij enig idee hoevaak een paard veranderd?
Slechts een handje vol heeft een passend boomzadel.

Daihyo

Re: Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:05

Even een update:
Ik heb een ander zadel *\o/*
Het ziet er niet zo mooi meer uit, maar zit heerlijk en ligt heel fijn op mijn haflinger. En ik zit er ook fijn in. :j
Jim liep er heel los onder en ik had de ruimte om te zitten. Het is wel knoerthard, dus voor langere ritten is het nog even afwachten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:09

Kun je er iets over vertellen ??
Ik zie nl geen naam op de keeper staan, maar wel een stempel op de cinchholder aan de rechterkant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:10

Het is een Sasser saddlery, reiner. Meer weet ik er ook niet van. :+
Heb wat op Bokt gezocht en begrijp dat het wat oudere, maar degelijke zadels zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:19

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:33

Ik heb er gister net heel erg naar gezocht, maar deze zit er in ieder geval op.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:37

Het kan zijn dat die aan de linkerkant vervangen is, die ziet er ook nieuwe uit. Maar het kan ook zijn dat er 2 zijn vervangen waarvan één met een naampje ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 11:00

Geen idee. Ik zal morgen nog eens kijken :j
Maar jij zegt dus eigenlijk dat het ook een totaal ander zadel kan zijn?
Mag toch hopen van niet. Heb het via een zadelpasser gekocht en verwacht toch wel enigszins kwaliteit voor de prijs + inruil :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:17

Het zal niet de eerste keer zijn dat er namen/merken aan zadels gehangen worden die het niet zijn. Dat is ook de reden dat de betere merken op meerdere plekken op een zadel hun stempel zetten; fenders, verbindingsstukje tussen de skirts, onder de seatjockey, knop, seat etc.
Een andere keeper/cinchholder verraad zich meestal door een andere kleur, verschil leergesteldheid, verschil in concho's.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:09

Ik zal eens kijken op mijn Sasser wat daar verder nog voor kenmerken op staan.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:25

Ik denk dat voornamelijk die aan de linkerkant is vervangen. Die cocho is ook helemaal krom.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:21

Misschien een bontje op het zadel ? werkt dat ?

Edit :
lees nu dat je een ander zadel hebt , hoop dat het probleem nu verholpen is , wel zo prettig :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:21

Heb je de whitestar ingeruild? :oo
Zonde zeg!
Hoop dat dit fijner zit. Al denk ik dat het voornaamste probleem zat in de verandering van discipline: van het steeds strak zitten naar een stuk loslaten en ontspannen. Dat is denk ik echt opnieuw leren rijden. Ik vermoed dat je op je dressuurzadel met losse teugel en de ontspanning tegen precies hetzelfde probleem was aangelopen.